
Temat interpretacji
Czy przy takim zakresie usług wymienionych w pkt. 68 wniosku, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczania podatku VAT w jakimkolwiek zakresie?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ....
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod nr NIP: 754-000-71-79. Statutową działalność Uczelni stanowi świadczenie usług w zakresie edukacji, zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26 b Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.)-dalej jako Ustawa.
Zainteresowany planuje złożyć wniosek o finansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, następującego projektu: pt. ... (dalej jako Projekt).
Projekt będzie dotyczył rozszerzenia działalności funkcjonującego Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości (AIP) i dalszej przebudowy istniejącego budynku (parter Domu Studenta) w celu zaadoptowania kolejnych pomieszczeń na działalność okołobiznesową AIP.
Projekt zakłada:
- uzyskanie na wynajem 12 otwartych stanowisk pracy (6 stanowisk pojedynczych, 3 stanowiska podwójne), 1 stanowiska gabinetowego, recepcji, toalety, holu oraz sali konferencyjnej wraz z małym zapleczem kuchennym - do wykorzystywania przez początkujących przedsiębiorców. Wymienione funkcje wpisane są w przestrzenie istniejące, wykorzystując aktualny podział powierzchni dawnego klubu studenckiego i jego zaplecze - w celu zabezpieczenia komunikacji do nowo wyremontowanych pomieszczeń, projekt zakłada remont holu głównego (wyłącznie w części dotyczącej dojścia do siedziby AIP) oraz wejście do DS ( w tym schody z zadaszeniem).
- zakup niezbędnego wyposażenia (meble, ksero, sprzęt biurowy, komputerowy i multimedialny) do rozszerzenia prowadzenia statutowej działalności AIP - umieszczonego w nowo wyremontowanych pomieszczeniach.
- zabezpieczenie potencjalnych najemców w materiały biurowe i eksploatacyjne - do wykorzystania w ich pracach administracyjnych.
- zagospodarowanie terenu wokół AIP wraz z utworzeniem parkingu w tym; ogrodzenie, brama wjazdowa i szlaban, oświetlenie - dla osób współpracujących z AIP. Utworzone miejsca parkingowe przeznaczone będą wyłącznie dla potrzeb AIP - bez możliwości korzystania przez osoby postronne, w tym studentów. Na terenie utworzonego parkingu planuje się umiejscowienia 29 miejsc parkingowych, w tym jedno dla osób niepełnosprawnych. Przebudowa terenu wokół siedziby AIP od strony ul. umożliwi korzystanie z odrębnego wejścia AIP, które zostało utworzone w projekcie komplementarnym .... W chwili obecnej nie ma możliwości korzystania z ww. wejścia ponieważ brak jest komunikacji w tym obszarze - do wejścia nie prowadzi chodnik, a teren jest zdewastowany. Siedziba AIP umiejscowiona jest na terenie kampusu uniwersyteckiego.
Realizacja inwestycji umożliwi świadczenie nowych usług związanych z tworzeniem lub rozszerzeniem zakresu działalności Inkubatora na rzecz wspierania przedsiębiorczości, w tym wsparcia przedsiębiorczości akademickiej.
W zakres oferowanych usług wejdą m. in.
- umożliwienie wynajmu pomieszczeń w nowo wyremontowanym obiekcie - na warunkach finansowych zapewniających konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym nie generowaniu zysku ze strony Uczelni,
- bezpłatną pomoc starterom w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej w tym pomoc prawna i księgowa,
- bezpłatne szkolenia w zakresie prowadzenia i rozwoju działalności gospodarczej,
- bezpłatne doradztwo i coaching,
- pomoc w informatyzacji przedsiębiorstw (zakładanie i prowadzenie stron internetowych),
- udostępnianie przestrzenie internetowej (na serwerach AIP),
- poszukiwanie źródeł finansowania inwestycji,
- pomoc w wypełnianiu wniosków i biznes planów,
- inna bezpłatna pomoc niezbędna osobom startującym z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Opłaty wnoszone przez najemców, będą tak skalkulowane by pokrywały bieżące koszty działalności najemców (m. in. media, wywóz śmieci, ochrona, środki czystości).
Wszystkie faktury dotyczące zakupu towarów i usług związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.
Towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych (najem pomieszczeń), czynności zwolnionych (szkolenia), jak i usług wykraczających poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT (usługi nieodpłatne związane z realizacją zadań statutowych Uczelni, m.in. kształcenie na studiach stacjonarnych).
Wnioskodawca nie będzie miał możliwość wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługiwało.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przy takim zakresie usług wymienionych w pkt 68 wniosku, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczania podatku VAT w jakimkolwiek zakresie...
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi i towary wykorzystywane do realizacji projektu : pt. ... będą przeznaczone zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych (najem pomieszczeń), czynności zwolnionych (szkolenia), jak i usług wykraczających poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT (usługi nieodpłatne związane z realizacją zadań statutowych Uczelni).
W związku z powyższym, zg. z art. 86 u. p. t. u. wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług na cele związane z realizacją projektu w takim zakresie w jakim będą one wykorzystywane do sprzedaży i świadczenia usług opodatkowanych.
Jeżeli nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 u. p. t. u., podatnik będzie mógł pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką kwotę podatku naliczonego, którą będzie mógł proporcjonalnie przypisać do czynności, w stosunku do których będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 90 ust.2 u. p. t. u.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie występujących w przedmiotowej sprawie).
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, planuje złożyć wniosek o finansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, następującego projektu: .... Wszystkie faktury dotyczące zakupu towarów i usług związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych (najem pomieszczeń), czynności zwolnionych (szkolenia), jak i usług wykraczających poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT (usługi nieodpłatne związane z realizacją zadań statutowych Uczelni, m.in. kształcenie na studiach stacjonarnych). Wnioskodawca nie będzie miał możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.
I tak zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jednocześnie, według ust. 2 tegoż artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W myśl art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.
Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.
Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.
Według art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
- przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
- nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż jeśli Wnioskodawca ponosi wydatki, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, to zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, będącemu podatnikiem VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jednocześnie z uwagi na brzmienie cyt. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
Jeżeli natomiast nie istnieje obiektywna możliwość dokonania wyodrębnienia czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik stosuje proporcję o której mowa w art. 90.
Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 ustawy wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.
Oznacza to, iż przepis art. 90 ustawy stosuje się wyłącznie do tej części obrotu i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, stosuje się odliczenie częściowe według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy. Do wyliczenia proporcji należy uwzględnić wartość czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z 24.10.2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: (...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.
Wskazać również należy, iż art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady nr 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych wspólny system podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 1977 r., Nr 145, poz. 1) oraz art. 173 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) przewiduje, że ustalenie metody odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również wyłączonych z zakresu opodatkowania, pozostawione zostało uznaniu państw członkowskich.
Natomiast w ustawie o podatku od towarów i usług brak jest unormowania zagadnienia określania proporcji, dającego podstawę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących zarówno działalności gospodarczej podatnika (opodatkowanej i zwolnionej), jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Wprowadzone w art. 90 ustawy ograniczenie w prawie do odliczenia podatku naliczonego, jak wyżej wykazano, dotyczy wyłącznie zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej jak i zwolnionej.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w odniesieniu do wydatków dokonanych w ramach realizacji projektu pn...., które związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi z tego podatku jak i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (w sytuacji, gdy nie ma obiektywnej możliwości faktycznego wyodrębnienia kwot podatku naliczonego do poszczególnych czynności) będzie miał prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Tym samym w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał natomiast możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 212 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
