Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. - Interpretacja - ITPP1/443-257/12/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.06.2012, sygn. ITPP1/443-257/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 6 czerwca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 czerwca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka była organizatorem konkursu plastycznego pod nazwą G.. Rezultatem konkursu było przyznanie jednej nagrody głównej w postaci telewizora. Komisja konkursowa wyłoniła zwycięzcę i przekazała nagrodę w dniu 19 grudnia 2011 r. Zwycięzcą była osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Spółka korzystała w 2011 r. z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ze złożonego dniu 6 czerwca 2012 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż Spółka posiada fakturę VAT dokumentującą nabycie telewizora, będącego przedmiotem nieodpłatnego przekazania nagrody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem jednej nagrody w postaci telewizora Spółka miała obowiązek rozpocząć ewidencjonowanie na kasie fiskalnej od dnia 19 grudnia 2011 r. i ująć na niej nieodpłatne przekazanie nagrody oraz w związku z powyższym Spółka ma obowiązek prowadzić ewidencję obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych w 2012 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek ewidencjonowania, zawarty w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie dotyczy nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z przedsiębiorstwem. W przepisie tym mowa jest bowiem o sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Pojęcia sprzedaż nie można zrównywać z pojęciem nieodpłatnego przekazania towarów, gdyż sprzedaż oznacza wyłącznie odpłatną dostawę towarów por. art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. Dostawa nieodpłatna nie jest zatem sprzedażą w rozumieniu art. 111 ust. 1 ustawy, więc nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania. Nie można także nieodpłatnego wydania nagrody traktować jako darowizny, gdyż oczywistym jest, że nagroda w konkursie nie jest darowizną w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego. Zatem art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie obejmuje nieodpłatnego wydania nagrody w konkursie organizowanym przez przedsiębiorcę. Na potwierdzenie powyższego można przytoczyć uzasadnienie wyroku NSA w składzie 7 sędziów z dnia 23.03.2009r., I FPS 6/08, gdzie sąd stwierdził: Przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r., nie stanowi dostawy towarów, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów. Podobnie wypowiadały się sądy w innych orzeczeniach np. wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2009 r., I FSK 1878/09, wyrok WSA z dnia 8 lutego 2007 r., I SA/Kr 963/05 i inne.

Poza powyższymi argumentami należy stwierdzić, że w myśl poz. 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) Spółka nie ma obowiązku stosowania kas fiskalnych do czynności wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Jeżeli nawet jednorazowe nieodpłatne przekazanie nagrody w postaci telewizora byłoby czynnością wymienioną w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, to czynność ta byłaby zwolniona z obowiązku ewidencjonowania. Powyższe argumenty przemawiają za tym, że Spółka nie miała obowiązku ujęcia czynności wydania nagrody na kasie fiskalnej i nie miała w związku z tym obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania od dnia 19 grudnia 2011r. oraz nie ma obowiązku ewidencjonowania w roku 2012 pod warunkiem, że spełnia przesłanki do zwolnienia określone w § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również stosownie do zapisu art. 7 ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Jak wynika z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 44 tego wskazano czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zwolnienie, o którym wyżej mowa, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).

Natomiast z zapisu § 4 ust. 1 pkt 5 powołanego rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90).

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka była organizatorem konkursu plastycznego pod nazwą G., w którym przyznano jedną nagrodę główną w postaci telewizora. Zwycięzcą była osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Spółka korzystała w 2011 r. z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Spółka posiada fakturę VAT dokumentującą nabycie telewizora, będącego przedmiotem nieodpłatnego przekazania nagrody.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w odniesieniu do powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę towaru, bez względu na cel tego przekazania przy jednoczesnym istnieniu prawa do odliczenia podatku naliczonego, stosownie do powołanego art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jest zrównane z odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu.

Zatem o możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy fiskalnej decyduje, w przypadku ww. wymienionej czynności, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, charakter przekazywanych towarów.

Odnosząc powołane przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż opisana we wniosku czynność nieodpłatnego przekazania nagrody w konkursie nosi znamiona odpłatnej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wymienionej w poz. 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Należy jednak podkreślić, iż z uwagi na to, że przedmiotem nieodpłatnego przekazania był telewizor, to Wnioskodawca zobligowany był zaewidencjonować tę czynność przy użyciu kasy rejestrującej jako wyłączoną ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.

Niemniej jednak wskazać należy, iż w przypadku wykonywania innych świadczeń na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z wyłączeniem przypadków, o których mowa w § 4 ww. rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r. Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 w związku z § 3 ust. 6 powołanego rozporządzenia, tj. do momentu przekroczenia kwot obrotu w wysokości 40.000 zł.

Stąd też, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, iż Spółka nie miała obowiązku ujęcia czynności wydania nagrody na kasie fiskalnej i nie miała w związku z tym obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania od dnia 19 grudnia 2011 r. oraz nie ma obowiązku ewidencjonowania w roku 2012 pod warunkiem, że spełnia przesłanki do zwolnienia określone w § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, uznano je za nieprawidłowe.

Końcowo należy wskazać, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłynąć powoływane w złożonym wniosku orzeczenia sądów administracyjnych, bowiem zapadły one na gruncie przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy