Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątk... - Interpretacja - IBPP4/443-1396/10/AŚ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.12.2010, sygn. IBPP4/443-1396/10/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku wspólnot mieszkaniowych, dokonywanego w ramach projektu polegającego na rewitalizacji Miasta, gdyż mają one związek ze sprzedażą opodatkowaną, faktury są wystawione na Gminę, wspólnoty mieszkaniowe maja wkład finansowy w projekcie, Gmina wystawi refaktury

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2010r. (data wpływu 29 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2010r. (data wpływu 22 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych przez Gminę nakładów inwestycyjnych jest:

  • prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części jaka nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę,
  • nieprawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na partnerów projektu tj. wspólnoty mieszkaniowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych przez Gminę nakładów inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza przeznaczyć środki własne oraz pozyskane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu rewitalizacja Miasta w ramach którego planuje się wykonanie remontu parku miejskiego (remont fontanny i ścieżek), ratusza miejskiego (remont elewacji i pomieszczeń wewnątrz ratusza), remont dróg, chodników, remont kanalizacji deszczowej oraz remont części wspólnych budynków mieszkaniowych należących do wspólnot mieszkaniowych (remonty elewacji, remonty dachów, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej). Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Gminy i pozostanie mieniem publicznym ogólnodostępnym.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Gminę ani przez wspólnoty mieszkaniowe do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Park miejski i ratusz są obiektami wpisanymi do rejestru zabytków i prace które będą wykonywane w trakcie projektu mieszczą się w pojęciu usługi ochrony zabytków klasyfikowane do grupowania pkwiu 92.52.12 i korzystają na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Projekt będzie realizowany w partnerstwie ze wspólnotami mieszkaniowymi, budynki należące do wspólnot mieszkaniowych są budynkami mieszkaniowymi bez części użytkowych i usługowych. Wszystkie budynki należące do wspólnot mieszkaniowych są wpisane do ewidencji zabytków.

Projekt będzie realizowany przez Gminę we współpracy ze wspólnotami mieszkaniowymi. Gmina przeprowadzi przetarg i wyłoni wykonawcę robót budowlanych; W odniesieniu do remontu części wspólnych wspólnot mieszkaniowych gmina ma podpisaną umowę użyczenia nieruchomości na cele budowlane.

Schemat finansowania projektu jest następujący: Faktury będą wystawiane na gminę. Gmina najpierw wykłada 100% środków koniecznych na realizację inwestycji. Następnie składa do instytucji zarządzającej wniosek o płatność - refundację poniesionych kosztów w wysokości 75% z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Pozostałą kwotę gmina pokryje ze środków własnych.

W odniesieniu do remontu części wspólnych wspólnot mieszkaniowych - wspólnoty nie muszą wykładać 100% środków koniecznych na realizację inwestycji ponieważ zrobi to gmina jako Lider projektu. Gmina zapłaci wykonawcy 100% wartości faktury a następnie wystawi refakturę na wspólnotę, która odda gminie 25% kosztów poniesionych na remont części wspólnej. 75% kosztów gmina odzyska z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

W projekcie przewidziany jest remont kanalizacji deszczowej. Właścicielem kanalizacji jest gmina i będzie nim również po zakończeniu projektu. Z tego tytułu gmina nie otrzymuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Po zakończeniu remontu części wspólnych wspólnot mieszkaniowych powstała infrastruktura nie zmieni właściciela. Pozostaną nimi wspólnoty mieszkaniowe.

W odniesieniu do zadania remont ratusza - to znajdują się tam restauracja, Urząd Stanu Cywilnego oraz pomieszczenia, które zostaną przekazane stowarzyszeniom na podstawie umowy użyczenia. Gmina nie będzie odpłatnie wynajmować pomieszczeń w ramach realizowanego projektu.

W ramach remontu elewacji ratusza i pomieszczeń nie będą finansowane w ramach projektu pomieszczenia, które użytkuje restauracja oraz pomieszczenia użytkowane przez Urząd Stanu Cywilnego. Część zajmowana przez restaurację i Urząd Stanu cywilnego jest wyłączona z projektu. Powierzchnia elewacji przynależna do restauracji i Urzędu Stanu cywilnego jest również wyłączona z projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych przez Gminę nakładów inwestycyjnych...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 listopada 2010r.), nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nakładów inwestycyjnych poniesionych w ramach wyżej opisanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje:

  • za prawidłowe w zakresie braku brawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części jaka nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę,
  • za nieprawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na partnerów projektu tj. wspólnoty mieszkaniowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym)
  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym)
  • sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina zamierza przeznaczyć środki własne oraz pozyskane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu rewitalizacja Miasta w ramach którego planuje się wykonanie remontu parku miejskiego (remont fontanny i ścieżek) ratusza miejskiego (remont elewacji i pomieszczeń wewnątrz ratusza) remont dróg, chodników, remont kanalizacji deszczowej oraz remont części wspólnych budynków mieszkaniowych należących do wspólnot mieszkaniowych (remonty elewacji, remonty dachów, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej). Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Gminy i pozostanie mieniem publicznym ogólnodostępnym, natomiast w odniesieniu do części wspólnych wspólnot mieszkaniowych po zakończeniu remontu powstała infrastruktura nie zmieni właściciela, pozostaną nimi wspólnoty mieszkaniowe.

Projekt będzie realizowany przez Gminę we współpracy ze wspólnotami mieszkaniowymi. Gmina przeprowadzi przetarg i wyłoni wykonawcę robót budowlanych. W odniesieniu do remontu części wspólnych wspólnot mieszkaniowych gmina ma podpisana umowę użyczenia nieruchomości na cele budowlane.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Schemat finansowania projektu jest następujący: Faktury będą wystawiane na Gminę. Gmina najpierw wykłada 100% środków koniecznych na realizację inwestycji. Następnie składa do instytucji zarządzającej wniosek o płatność - refundację poniesionych kosztów w wysokości 75% z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Pozostałą kwotę gmina pokryje ze środków własnych.

W odniesieniu do remontu części wspólnych wspólnot mieszkaniowych - wspólnoty nie muszą wykładać 100% środków koniecznych na realizację inwestycji ponieważ zrobi to gmina jako Lider projektu. Gmina zapłaci wykonawcy 100% wartości faktury a następnie wystawi refakturę na wspólnotę, która odda Gminie 25% kosztów poniesionych na remont części wspólnej. 75% kosztów gmina odzyska z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

W projekcie przewidziany jest remont kanalizacji deszczowej. Właścicielem kanalizacji jest gmina i będzie nim również po zakończeniu projektu. Z tego tytułu gmina nie otrzymuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Z treści wniosku wynika, że w ramach projektu zostanie przeprowadzony remont elewacji ratusza i pomieszczeń wewnątrz ratusza, które zostaną przekazane stowarzyszeniom na podstawie umowy użyczenia. W budynku ratusza oprócz pomieszczeń, które zostaną przekazane stowarzyszeniom na podstawie umowy użyczenia znajduje się restauracja i Urząd Stanu Cywilnego. Część zajmowana przez restaurację i Urząd Stanu cywilnego jest wyłączona z projektu. Powierzchnia elewacji przynależna do restauracji i Urzędu Stanu cywilnego jest również wyłączona z projektu.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W pierwszej kolejności należy rozważyć, ewentualne prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez Wnioskodawcę towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu, w części która będzie bezpośrednią własnością Wnioskodawcy.

Na wstępie wskazać należy na istotę podatku od wartości dodanej. Polega ona na opodatkowaniu końcowego Użytkownika towaru czyli konsumenta. Wynika to bezpośrednio zarówno z art. 86 ust. 1 ustawy jak i art. 168 Dyrektywy 112. Odliczenie podatku naliczonego dotyczy podatku naliczonego zawartego w cenie towaru nabytego w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Sformułowanie jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji nie pozostawia żadnych wątpliwości, że nabyty towar musi być wykorzystany, przynajmniej w sferze zamiaru, na potrzeby czynności opodatkowanych.

Innymi słowy aby podatnik skutecznie mógł skorzystać z prawa do odliczenia niezbędny jest związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania tego odliczenia.

Jak już wskazano powyżej z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż wśród nakładów inwestycyjnych ponoszone będą wydatki związane między innymi z remontem ratusza w którym znajduje się restauracja oraz Urząd Stanu Cywilnego. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem nakładów inwestycyjnych będzie między innymi remont elewacji budynku ratusza. Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, iż z projektu zostały wyłączone pomieszczenia, które użytkuje restauracja oraz te, które użytkowane są przez Urząd Stanu Cywilnego, ponadto z projektu wyłączono powierzchnię elewacji przynależną do restauracji i Urzędu Stanu Cywilnego. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. W oparciu o powyższe należy przyjąć, iż Wnioskodawca jest wstanie dokonać bezpośredniej alokacji podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych na potrzeby projektu towarów i usług.

Skoro zatem, jak sam wskazał Wnioskodawca w przypadku towarów i usług nabywanych na potrzeby projektu nie występuje związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania odliczenia, to Wnioskodawca w przypadku tych zakupów nie będzie miał prawa do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w ich cenie.

Reasumując przy uwzględnieniu powołanych wyżej przepisów prawnych oraz opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przypadku towarów i usług nabywanych we własnym zakresie przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu, które pozostaną własnością Wnioskodawcy (tj. remontu parku miejskiego - remont fontanny i ścieżek; remontu ratusza miejskiego - remont elewacji i pomieszczeń, które zostaną przekazane stowarzyszeniom na podstawie umowy użyczenia; remont dróg, chodników; remont kanalizacji deszczowej) nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na inwestycję prowadzoną na majątku Wnioskodawcy nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu, jednakże tylko w części w jakiej projekt będzie realizowany w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy i tylko w tej części jaka nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wykonanie robót inwestycyjnych w ramach realizacji projektu na majątku będącym własnością wspólnot mieszkaniowych, należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do zapisu art. 7 ust. 8 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Natomiast art. 2 pkt 6 ustawy definiuje pojęcie towarów, przez które rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z cyt. wyżej przepisów art. 7 ust. 1 i ust. 8 ustawy wynika, że w sytuacji, w której podatnik, działając we własnym imieniu bierze udział w dostawie towaru w taki sposób, że zakupiony towar wydaje nabywcy lub też towar ten wydaje pierwszy z podmiotów na rzecz ostatniego w kolejności nabywcy, przyjmuje się, że podatnik ten nabył towar a następnie dokonał dostawy tego towaru. Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie regulują zagadnienia odsprzedaży, towaru. Uznaje się, iż odsprzedaż towaru jest dostawą towaru realizowaną bezpośrednio przez podatnika (art. 7 ust. 1 ustawy) lub realizowaną na zasadach określonych w art. 7 ust. 8 ustawy. W rezultacie w obu ww. przypadkach dostawy ostateczne obciążenie podatkiem VAT spoczywa nie na pierwotnym nabywcy towaru, lecz na ich rzeczywistym użytkowniku.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę.

Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. Urz. WE L 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Powyższe uregulowanie prawne od 1 grudnia 2008r. wprowadzono również do krajowego porządku prawnego w art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Oznacza to, iż koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie w stanie nieprzetworzonym odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Podatnik jest traktowany tak, jakby świadczył tę usługę. Świadczenie takich usług powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi.

Takie uregulowanie jest konsekwencją przyjęcia zasady, że czynność wykonana we własnym imieniu przez podatnika powoduje dla niego powstanie obowiązku podatkowego.

W związku z faktem, iż wspólnoty mieszkaniowe zobowiązały się partycypować w kosztach inwestycji realizowanej przez Gminę w wysokości 25% kosztów poniesionych na remont części wspólnej w części obejmującej własność wspólnoty (dokonanie przez wspólnoty mieszkaniowe wpłaty związane z realizacją inwestycji na podstawie wystawionej przez Gminę faktury), mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz wspólnot mieszkaniowych.

A zatem z uwagi na to, iż roboty inwestycyjne zostaną wykonane na majątku wspólnot mieszkaniowych, które będą uczestniczyły w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca pełni rolę inwestora zadania inwestycyjnego i zapłaci wykonawcy za całość wykonanego i odebranego zadania inwestycyjnego, roboty związane z realizacją zadań w ramach ww. projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców na Wnioskodawcę - dotyczy to również sytuacji, gdy roboty inwestycyjne realizowane będą bezpośrednio na majątku wspólnot mieszkaniowych - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca będzie działał w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu, tj. wspólnot mieszkaniowych.

W następstwie powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu, w części która została wykonana na majątku będącym własnością wspólnot mieszkaniowych są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

A zatem koszty zakupu robót i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie wspólnoty mieszkaniowe) niż podmiot obciążony (Gmina) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany będzie przenieść na faktycznego odbiorcę (wspólnoty mieszkaniowe). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem, w związku z tym, że Gmina w stosunku do wydatków ponoszonych na rzecz wspólnot mieszkaniowych będzie występowała w charakterze otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi, czynność przeniesienia wydatków na faktycznego odbiorcę należy dokumentować fakturą VAT.

Również w przypadku dostawy towarów, mając na uwadze cyt. wyżej art. 7 ustawy, Wnioskodawca jest obowiązany wystawić fakturę VAT dokumentującą odsprzedaż towarów.

Dlatego też, na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku wspólnot mieszkaniowych, dokonywanego w ramach projektu polegającego na rewitalizacji Miasta, gdyż mają one związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Podsumowując powyższe, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu w części, w jakiej są one związane z jego realizacją na majątku wspólnot mieszkaniowych, bowiem w tej części wystąpił u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż towarów i usług), którą należy dokumentować fakturą VAT.

Natomiast Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Gminę.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać:

  • prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części jaka nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę,
  • nieprawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na partnerów projektu tj. wspólnoty mieszkaniowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach