możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na rewitalizacji poprzemysłowej infrastruktury wr... - Interpretacja - IBPP4/443-1401/10/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.12.2010, sygn. IBPP4/443-1401/10/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na rewitalizacji poprzemysłowej infrastruktury wraz z otoczeniem na cele gospodarcze, rekreacyjne

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2010r. (data wpływu 29 września 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 listopada 2010r. (data wpływu 22 listopada 2010r.) oraz z dnia 13 grudnia 2010r. (data wpływu 15 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest:

  • prawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT w odniesieniu do części projektu polegającej na zagospodarowaniu otoczenia budynku tzw. wraz z przyległymi do niego drogami lokalnymi i dojazdowymi, deptakiem i miejscami postojowymi oraz zagospodarowaniu brzegów historycznego kanału , uporządkowaniu przyległego do niej terenu zielonego oraz utworzeniu placyków rekreacyjnych na tym terenie,
  • nieprawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT w odniesieniu do części projektu polegającej na rewitalizacji elewacji zdegradowanego budynku .

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2010r. (data wpływu 22 listopada 2010r.) oraz z dnia 13 grudnia 2010r. (data wpływu 15 grudnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 grudnia 2010r. nr IBPP4/443-1401/10/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja po przemysłowej infrastruktury wraz z otoczeniem na cele gospodarcze, rekreacyjno-turystyczne i społeczne w W.

Zakres prac obejmować będzie:

  • zagospodarowanie otoczenia budynku tzw. wraz z przyległymi do niego drogami lokalnymi i dojazdowymi, deptakiem i miejscami postojowymi,
  • zagospodarowanie brzegów historycznego kanału , uporządkowanie przyległego do niej terenu zielonego oraz utworzenie placyków rekreacyjnych na tym terenie,
  • rewitalizację elewacji zdegradowanego budynku z zachowaniem jego dotychczasowej formy architektonicznej.

Projekt jest zgodny z założeniami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, przedsięwzięcie niniejsze ma na celu wzrost konkurencyjności obszaru Gminy poprzez rozwój jednej z gałęzi przemysłu jaką jest turystyka.

Właścicielem majątku uzyskanego w ramach realizacji niniejszego projektu będzie po jego zakończeniu Gmina. Nadzór nad jego właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem Gmina sprawować będzie przy pomocy Urzędu Gminy. Nowo powstała infrastruktura turystyczna zostanie oddana do użytkowania społeczności lokalnej oraz innym beneficjentom.

Infrastruktura turystyczna nie będzie generowała dochodów dla Gminy, w związku z tym towary i usługi użyte w celu realizacji tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 16 listopada 2010r. Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest Gmina, natomiast Urząd Gminy wykonuje zadania własne przyznane do realizacji Gminie.

Realizacja projektu wynika z zadań własnych gminy w oparciu o art. 7 pkt 2, 12 i 18 ustawy o samorządzie gminnym.

Projekt jest całkowicie niedochodowy, żaden element projektu nie będzie wykorzystywany odpłatnie.

Część realizacji projektu w postaci rewitalizacji elewacji polega na wykonaniu elewacji tego budynku (właścicielem budynku nie jest Gmina). Nieodpłatne wykonanie tej usługi (rewitalizacja elewacji ), a więc nieodpłatne świadczenie usług, odbywa się na podstawie porozumienia zawartego z właścicielami budynku .

Część promocji Gminy (w formie tablic informacyjnych, folderów, itp.) zrealizowana będzie w pomieszczeniach , którego elewacja poddana zostanie rewitalizacji. Zatem nieodpłatne świadczenie usług w postaci wykonania nieodpłatnie rewitalizacji elewacji związane jest z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez Gminę (tj. wykonywaniem zadań własnych Gminy w zakresie promocji Gminy).

Nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto w piśmie z dnia 13 grudnia 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił:

  • wskazanie w tytule projektu na cele gospodarcze, rekreacyjno - turystyczne czy społeczne nie oznacza, iż Gmina będzie je osiągać w sensie dosłownym. Poprzez rewitalizację zdegradowanej infrastruktury poprzemysłowej podniesie się atrakcyjność tego miejsca i jego otoczenia przyczyniając się pośrednio do rozwoju gospodarczego, rekreacyjno-turystycznego i społecznego Gminy. Nie oznacza to, iż Gmina będzie w związku z realizacją projektu prowadzić działalność gospodarczą i uzyskiwać z tego tytułu obrót opodatkowany podatkiem VAT,
  • w ramach projektu nie prowadzi się remontu budynku , natomiast rewitalizowany jest obszar poprzemysłowy stanowiący zewnętrzna część budynku, obejmując dojazdy, chodniki, mały park z kanałem wodnym oraz tyko i wyłącznie zewnętrzną cześć budynku czyli jego elewację, która stanowi nieodłączny element wizualny, estetyczny i wyjątkowy pod względem architektonicznym wkomponowany w obszar objęty projektem. Właścicielem budynku są osoby prawne od których gmina otrzymała oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością (elewacją) na cele związane z realizacją projektu - rewitalizacją elewacji budynku,
  • strony porozumienia zobowiązały się do współpracy w części dotyczącej rewitalizacji elewacji z zachowaniem jego dotychczasowej formy architektonicznej, obejmującym modernizację elewacji tego budynku stanowiącego własność partnera. Gmina zobowiązuje się wykonać modernizację elewacji budynku w sposób określony w projekcie oraz kosztorysie oraz w przewidzianych harmonogramem terminach. Partner zobowiązuje się do przekazania, udostępnienia elewacji budynku na cele budowlane i umożliwienia wykonawcy prawidłowej realizacji inwestycji, bieżącego utrzymania i zachowania trwałości projektu (odnowionej elewacji) przez 10 lat. Ponad to Partner zobowiązuje się do udostępnienia Gminie wewnątrz budynku pomieszczenia na wystawienie materiałów informacyjno-promocyjnych Gminy,
  • pomieszczenia w których wystawione będą materiały promocyjne zostaną udostępnione Gminie nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia,
  • modernizacja elewacji jest jednym z elementów całego projektu w ramach, którego prowadzona jest również promocja. Projekt polega na kompleksowej rewitalizacji obszaru poprzemysłowego. Brak rewitalizacji elewacji skutkuje nie zrealizowaniem całości obszaru, a tym samym nie przystąpieniem do realizacji projektu jako całości, wobec powyższego nie przeprowadzono by również promocji,
  • Gmina poprzez Ośrodek Promocji Gminy (jednostkę organizacyjną) prowadzi promocję Gminy w tym również zrealizowanych projektów. Po zakończonej inwestycji zostaną wydane broszury informacyjno - promocyjne Gminy oraz przedsięwzięcia jak również tablice informacyjno promocyjne. Będą one wystawione w miejscu realizacji projektu, ze względu, iż projekt rewitalizacji obejmuje część zewnętrzną, otwartą i ogólnie dostępną na zewnątrz umieszczone zostaną trwałe tablice informacyjne natomiast wewnątrz budynku umieszczony zostanie regał z materiałami promocyjnymi,
  • nakłady poniesione na rewitalizację elewacji zostaną po stronie inwestora czyli Gminy do ich zamortyzowania,
  • właścicielem otoczenia stanowiącą infrastrukturę publiczną w postaci drogi dojazdowej, deptaków, miejsc postojowych jest Gmina,
  • w ramach projektu nie dokonuje się rewitalizacji nieruchomości na której znajduje się budynek,
  • cały zrealizowany projekt, wszystkie przewidziane w nim przedsięwzięcia zostaną udostępnione użytkownikom nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do projektu pn. dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 ma możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przyznaniem Gminie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 do projektu pn. realizując powyższy projekt, nie można uzyskać odliczenia w całości lub części podatku VAT.

Z przepisów prawa wynika, iż warunkiem umożliwiającym skorzystanie z odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku, ponieważ Gmina jak i Urząd Gminy nie wykorzysta projektu na cele działalności opodatkowanej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • prawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT w odniesieniu do części projektu polegającej na zagospodarowaniu otoczenia budynku tzw. wraz z przyległymi do niego drogami lokalnymi i dojazdowymi, deptakiem i miejscami postojowymi oraz zagospodarowaniu brzegów historycznego kanału , uporządkowaniu przyległego do niej terenu zielonego oraz utworzeniu placyków rekreacyjnych na tym terenie,
  • nieprawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT w odniesieniu do części projektu polegającej na rewitalizacji elewacji zdegradowanego budynku .

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy (miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy (Miasta) działa w imieniu Gminy (Miasta) jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych posiada Gmina. W konsekwencji w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług jako nabywca powinna być wskazana Gmina.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Gmina) wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu pn. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zakres prac obejmować będzie:

  • zagospodarowanie otoczenia budynku tzw. wraz z przyległymi do niego drogami lokalnymi i dojazdowymi, deptakiem i miejscami postojowymi,
  • zagospodarowanie brzegów historycznego kanału , uporządkowanie przyległego do niej terenu zielonego oraz utworzenie placyków rekreacyjnych na tym terenie,
  • rewitalizację elewacji zdegradowanego budynku z zachowaniem jego dotychczasowej formy architektonicznej.

Właścicielem majątku uzyskanego w ramach realizacji niniejszego projektu będzie po jego zakończeniu Gmina.

Projekt jest całkowicie niedochodowy, żaden element projektu nie będzie wykorzystywany odpłatnie.

Nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Część realizacji projektu polega na wykonaniu usługi rewitalizacji elewacji budynku , którego właścicielem nie jest Gmina. Część promocji Gminy (w formie tablic informacyjnych, folderów, itp.) zrealizowana będzie w pomieszczeniach , którego elewacja poddana zostanie rewitalizacji.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W pierwszej kolejności należy rozważyć, ewentualne prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez Wnioskodawcę towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu, w części która będzie bezpośrednią własnością Wnioskodawcy.

Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu zamierza dokonać rewitalizacji poprzemysłowej infrastruktury wraz z otoczeniem na cele gospodarcze, rekreacyjno-turystyczne i społeczne w W. Zadanie polegać będzie m.in. na zagospodarowaniu otoczenia budynku tzw. wraz z przyległymi do niego drogami lokalnymi i dojazdowymi, deptakiem i miejscami postojowymi oraz zagospodarowaniu brzegów historycznego kanału , uporządkowaniu przyległego do niej terenu zielonego oraz utworzeniu placyków rekreacyjnych na tym terenie.

Właścicielem majątku uzyskanego w ramach realizacji niniejszego projektu będzie po jego zakończeniu Gmina W.

Nowo powstała infrastruktura turystyczna zostanie oddana do użytkowania społeczności lokalnej oraz innym beneficjentom.

Infrastruktura turystyczna nie będzie generowała dochodów dla Gminy, w związku z tym towary i usługi użyte w celu realizacji tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest niewątpliwy i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. w części polegającej na zagospodarowaniu otoczenia budynku tzw. wraz z przyległymi do niego drogami lokalnymi i dojazdowymi, deptakiem i miejscami postojowymi oraz zagospodarowaniu brzegów historycznego kanału , uporządkowaniu przyległego do niej terenu zielonego oraz utworzeniu placyków rekreacyjnych na tym terenie, bowiem nie został spełniony podstawowy warunek jakim jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (projekt w tej części jest niedochodowy a nabywane towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

Natomiast w odniesieniu do pozostałej części projektu, polegającej na rewitalizacji elewacji zdegradowanego budynku należy rozważyć, czy faktycznie mamy do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Jak wynika z treści wniosku część realizacji projektu polega na nieodpłatnym wykonaniu usługi rewitalizacji elewacji budynku , którego właścicielem nie jest Wnioskodawca (właścicielami są osoby prawne inne niż Gmina). W zamian za poniesione nakłady w obcym środku trwałym Wnioskodawca uzyska możliwość prowadzenia promocji projektu. Z wniosku wynika także, że prowadzenie promocji projektu jest jego nieodłącznym elementem i nie może być pominięte. Warunkiem koniecznym wykonania zadania jakim jest realizacja projektu, jest przeprowadzenie jego promocji.

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zatem każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług.

Pojęcie świadczenia składającego się na istotę usługi należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. Jak wskazuje art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), świadczenie może polegać na działaniu albo zaniechaniu. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się też jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z cyt. powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym ustala, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz konstruuje otwarty katalog takich zadań. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 oraz 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). Powyższe nie oznacza jednak, iż do zadań własnych Gminy należy renowacja wszystkich zabytków, np. niestanowiących mienia gminnego, a będących własnością osób fizycznych, prawnych, czy też kościelnych osób prawnych.

Zakres tych aktywności należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, że ich realizacja ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tut. organu za zadanie takie nie można uznać działalności polegającej na remoncie i renowacji nieruchomości nie należących do Gminy (których właścicielami są osoby prawne). Działania te służyłyby jedynie właścicielom nieruchomości objętych tymi czynnościami. Wkraczałyby ponadto w sferę ich obowiązków.

Należy także zwrócić uwagę na fakt, że samodzielne prowadzenie gospodarki finansowej przez gminy nie oznacza dowolności w pobieraniu dochodów i dysponowaniu nimi.

Wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach (art. 167 ust. 2 ustawy o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2009. Nr 157, poz. 1240)).

Wśród wydatków jednostek samorządu terytorialnego ustawa o finansach publicznych wymienia:

  1. zadania własne jednostek samorządu terytorialnego;
  2. zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
  3. zadania przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego do realizacji w drodze umowy lub porozumienia;
  4. zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego;
  5. pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego odrębną uchwałą.

Jednostki samorządowe nie mają zatem pełnej swobody w zakresie wydatkowania środków publicznych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do części realizowanego projektu, została spełniona podstawowa przesłanka jaka jest związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Należy w tym miejscu podkreślić, że możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS wielokrotnie zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji zamiaru wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem ze względu na występowanie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. w części dotyczącej remontu elewacji budynku .

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać:

  • prawidłowe w zakresie braku możliwości uzyskać odliczenia w całości lub części podatku VAT w odniesieniu do części projektu polegającej na zagospodarowaniu otoczenia budynku tzw. wraz z przyległymi do niego drogami lokalnymi i dojazdowymi, deptakiem i miejscami postojowymi oraz zagospodarowaniu brzegów historycznego kanału , uporządkowaniu przyległego do niej terenu zielonego oraz utworzeniu placyków rekreacyjnych na tym terenie,
  • nieprawidłowe w zakresie braku możliwości uzyskać odliczenia w całości lub części podatku VAT w odniesieniu do części projektu polegającej na rewitalizacji elewacji zdegradowanego budynku .

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach