
Temat interpretacji
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na zorganizowaniu pleneru malarskiego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010r. (data wpływu 22 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2010r. (data wpływu 4 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z projektem pn. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 lipca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z projektem pn. .
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest podatnikiem VAT od 2000 roku w związku z uzyskiwaniem przychodów ze sprzedaży między innymi usług w zakresie rozprowadzania wody, wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym oraz lokali użytkowych i użytkowania wieczystego. Podatek naliczony przy zakupach związanych ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu jest wyższy od podatku należnego ustalonego od osiągniętych przychodów więc gmina posiada nadwyżkę podatku nauczonego nad należnym. W zakresie wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych ze sprzedażą opodatkowaną gmina dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 działanie 2.3 Promocja turystyczna i gospodarcza regionu" oś 2 Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu" Gmina realizuje projekt pod nazwą " współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zadanie powyższe polega na zorganizowaniu imprez plenerowych, organizację i międzynarodowego pleneru malarskiego, wykonanie folderu-przewodnika, wydanie albumu promocyjnego, założenie turystycznego portalu, reklamę w stacjach radiowych, lokalnych gazetach oraz na portalu internetowym.
Powstałe w wyniku realizacji projektu materiały promocyjne nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina nie dokonywała i nie będzie dokonywała obniżenia podatku dotyczącego ww. projektu.
W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym podatek VAT dotyczący ww. projektu jest kosztem kwalifikowalnym.
Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykorzystywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie materiały promocyjne takie jak foldery, albumy promocyjne i inne powstałe w wyniku projektu będą nieodpłatnie udostępniane zainteresowanym.
Na etapie tworzenia oraz późniejszego działania portalu turystycznego nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem tj. wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.
Organizowane imprezy plenerowe oraz plener malarski będą miały charakter imprez otwartych całkowicie nieodpłatnych a osoby w nich uczestniczące nie będą z tego tytułu wnosiły opłat jak również nie będzie dokonywana sprzedaż biletów wstępu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy w ramach projektu pn. współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał możliwości do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu:
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym)
- promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym).
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 działanie 2.3 Promocja turystyczna i gospodarcza regionu" oś 2 Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu" realizuje projekt pod nazwą " współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Zadanie powyższe polega na zorganizowaniu imprez plenerowych, organizację i międzynarodowego pleneru malarskiego, wykonanie folderu-przewodnika, wydanie albumu promocyjnego, założenie turystycznego portalu, reklamę w stacjach radiowych, lokalnych gazetach oraz na portalu internetowym.
Wnioskodawca jest podatnikiem VAT od 2000 roku.
Powstałe w wyniku realizacji projektu materiały promocyjne nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina nie dokonywała i nie będzie dokonywała obniżenia podatku dotyczącego ww. projektu.
Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykorzystywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie materiały promocyjne takie jak foldery, albumy promocyjne i inne powstałe w wyniku projektu będą nieodpłatnie udostępniane zainteresowanym.
Na etapie tworzenia oraz późniejszego działania portalu turystycznego nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem tj. wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.
Organizowane imprezy plenerowe oraz plener malarski będą miały charakter imprez otwartych całkowicie nieodpłatnych a osoby w nich uczestniczące nie będą z tego tytułu wnosiły opłat jak również nie będzie dokonywana sprzedaż biletów wstępu.
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
