Urzędowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z nabyciem i m... - Interpretacja - ITPP2/443-1035/10/AD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.12.2010, sygn. ITPP2/443-1035/10/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Urzędowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z nabyciem i modernizacją elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 grudnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem i modernizacją elektrycznych zespołów trakcyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem i modernizacją elektrycznych zespołów trakcyjnych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo () w ramach zadań własnych, wynikających z art. 40 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 ze zm.), nabywa kolejowe pojazdy szynowe. Przeprowadzono postępowanie przetargowe na zakup 4 szt. używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt) oraz zawarto w dniu 27 sierpnia 2010 r. umowę na kwotę 4.226.009,24 zł. Źródłem finansowania zakupu będą środki pochodzące z rezerwy celowej budżetu państwa w wysokości 80% kosztów zadania oraz środki województwa w wysokości 20% (środki funduszu kolejowego - Dz. U. z 2006 Nr 12, poz. 61). Na okoliczność przyznania dotacji w 2010 r. została zawarta umowa z Ministrem Infrastruktury na kwotę 7.293.750 zł. Ponieważ środki przekazywane będą przez Wojewodę () zawierana jest umowa na wykorzystanie środków dotacji celowej, której załącznikiem jest oświadczenie o kwalifikalności podatku od towarów i usług. Zostało przedłożone przy umowie oświadczenie, iż podatek od towarów i usług będzie kosztem kwalifikowanym (Urząd nie odliczy podatku od towarów i usług). Urząd Marszałkowski jest płatnikim podatku od towarów i usług i przy zawieraniu umowy został zasygnalizowany plan, iż umowa będzie aneksowana, ponieważ Województwo będzie starało się o odliczenie ww. podatku, po uzyskaniu przedmiotowej interpretacji. Plan inwestycyjny Województwa zakłada, że ww. pojazdy będą modernizowane przy naprawie głównej ze środków dotacji i funduszu kolejowego. Ponadto w latach 2010-2015 ze środków funduszu kolejowego będą nabywane nowe pojazdy, niezbędne do wykonywania regionalnych kolejowych przewozów osób w ramach służby publicznej, t.j. do realizacji zadania, o którym mowa w ustawie o transporcie kolejowym. Wszystkie nabyte pojazdy będą oddane w dzierżawę przewoźnikowi, który zostanie wyłoniony w trybie ustawy prawo zamówień publicznych i podpisana zostanie umowa o wykonywanie przewozów regionalnych.

Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. nr 142, poz. 1590 ze zm.) w art. 6 ust. 2 określa województwo ma osobowość prawną. Na podstawie art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, jednostką organizacyjną powołaną do wykonywania zadań województwa jest urząd marszałkowski, ponieważ województwo mając osobowość prawną zawiera umowy, natomiast wszystkie czynności z dalszą obsługą umów, w tym związane z zapłatą faktury, realizuje jednostka organizacyjna, t.j. Urząd Marszałkowski, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, mając nadany NIP. Na fakturze, w miejscu nabywca pojawia się podmiot zawierający umowę, t.j. Województwo i wskazany jest płatnik Urząd marszałkowski, który wykonuje czynności finansowe i stara się o jego zwrot na rzecz Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy realizacji zadania inwestycyjnego zakup, modernizacja kolejowych pojazdów szynowych, służących do przewozów pasażerskich, wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, istnieje możliwość odliczenia podatku w całości lub części, jednorazowo przez Województwo () w imieniu, którego występuje Urząd Marszałkowski...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego zadania można dokonać odliczenia jednorazowo podatku od towarów i usług, przy każdym zakupie. Natomiast środki dotacji celowej będą użyte do zapłaty zobowiązań w kwocie netto (80%), nie będą stanowić kosztów tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do postanowień ust. 6 powołanego wyżej artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego system podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 z dnia 11 grudnia 2006 r.), krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednak w przypadku, gdy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. Powyższe wskazuje, że uregulowania zawarte w polskich przepisach prawa podatkowego są zgodne z treścią Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r.

Województwo, stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

ojewództwo jako samorządowa osoba prawna, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, nałożone na nią zadania - w myśl art. 45 ww. ustawy o samorządzie województwa - wykonuje za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego.

Z powyższych przepisów wynika, że zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma województwo (jednostka samorządu terytorialnego), nie zaś urząd, który jest jednostką organizacyjną województwa zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną.

Zatem na podstawie przepisów regulujących ustrój województwa oraz przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to województwo jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jako jednostka samorządu terytorialnego, ze względu na przyznaną mu ustawowo osobowość prawną. Natomiast urząd marszałkowski, realizując zadania spoczywające na samorządowej osobie prawnej, skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako aparat pomocniczy, działający w imieniu i na rzecz ww. osoby prawnej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Województwo nabywa używane elektryczne zespoły trakcyjne (4 szt.), których źródłem finansowania będą środki pochodzące z rezerwy celowej budżetu państwa (80%) oraz środki Województwa (20%). Wszystkie pojazdy będą modernizowane z tych samych środków. W latach 2010-2015 będą nabywane kolejne pojazdy, niezbędne do wykonania regionalnych kolejowych przewozów osób w ramach służby publicznej. Wszystkie pojazdy będą oddane przewoźnikowi w dzierżawę. Podatnikiem podatku od towarów i usług jest Urząd Marszałkowski, który ma nadany NIP. Faktury wystawione są na Województwo, natomiast Urząd Marszałkowski widnieje na nich jako płatnik.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy (Urzędowi) nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z nabyciem i modernizacją elektrycznych zespołów trakcyjnych. Uprawnionym do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ww. wydatków będzie Województwo, w sytuacji gdy będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy