
Temat interpretacji
Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie istnieje związek towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu podatku.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 kwietnia 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - umowa o dofinansowanie z dnia 20.12.2010 r. Celem nadrzędnym projektu jest zwiększenie poziomu zabezpieczenia regionu na wypadek klęsk żywiołowych i katastrof ekologicznych (województwo w tym powiat i Gmina posiadają wysokie walory przyrodnicze, których ochrona wymaga nieprzerwanych działań prewencyjnych, obserwacji oraz kontroli przestrzegania właściwych przepisów prawa) wraz ze zwiększającą się antropopresją powoduje, że konieczny jest sprawny i szybki monitoring zagrożeń środowiska oraz system pozyskiwania, gromadzenia i przekazywania informacji o środowisku. Potrzebne są również narzędzia i środki wymagane przy prowadzeniu akcji ratunkowych na wypadek klęsk żywiołowych i katastrof ekologicznych. Również stan wielu urządzeń technicznych, służących zabezpieczeniu przed skutkami klęsk żywiołowych stwarza dodatkowe niebezpieczeństwo i wymaga poniesienia dodatkowych nakładów finansowych. Samochód, który Gmina planuje zakupić, będzie przekazany nieodpłatnie straży. Pojazdy którymi OSP dysponuje obecnie, nie spełniają wszystkich wymogów, przede wszystkim ze względu na ich wiek, poza tym nie wszędzie można nimi dojechać. Samochód ratowniczy ciężki ma niewystarczającą pojemność wody - Jelcz 1983 r. i wiek 25 lat, samochód ratownictwa drogowego - Polonez 1997 r. nie ma wystarczającego doposażenia, jest też zbyt wolny aby można nim dojechać na czas, a jest jedynym do tego typu zadań. Gmina nie posiada wystarczającego wyposażenia jednostek w razie pożaru czy wypadku w najbardziej wysuniętej miejscowości Gminy samo dojechanie obecnymi samochodami jest uciążliwe, a najbliższa jednostka straży, znajduje się w miejscowości oddalonej o około 30 km. Inne jednostki w Gminie dysponują dużo słabszym sprzętem. Cele bezpośrednie i szczegółowe projektu to umożliwienie dojazdu do wszystkich miejsc zdarzenia, skrócenie czasu dojazdu do miejsca zdarzenia, zwiększenie efektywności gaszenia pożarów poprzez zwiększenie pojemności zbiornika na wodę, zmniejszenie kosztów ekonomicznych i społecznych, skuteczniejsza ochrona środowiska przyrodniczego co skutkuje zachowaniem obszarów przyrodniczo cennych. Projekt wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo a tym samym ochronę środowiska naturalnego regionu. Skoordynowane i szybkie działania ratownicze w znacznym stopniu zmniejszą ryzyko wystąpienia pożaru i klęsk ekologicznych w wielu kompleksach leśnych, obszarach wodnych oraz na innych obszarach przyrodniczo cennych. Zwiększy się przez to różnorodność biologiczna siedlisk i gatunków również tych, które chronione są w ramach Unii Europejskiej - Dyrektywa Siedliskowa 92/43/EWG o ochronie siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory, jak również Dyrektywa Ptasia 79/409/EWG o ochronie dziko żyjących ptaków. Pożar wywiera wpływ na zmianę sukcesji roślin powracających na miejsce zniszczone przez niego, a wtórnym zjawiskiem są zmiany abiotyczne elementów ekosystemu, takie jak mikroklimat, gleba. Rozległe tereny w okolicy tych przejść oraz wzdłuż wiodących do nich tras narażone są na liczne zagrożenia życia, mienia i środowiska naturalnego, w których konieczna jest szybka i skuteczna interwencja służb ratowniczych. Na obszarze oddziaływania projektu znajduje się prawnie obowiązujący obszar Natura 2000. Całkowita wartość projektu zgodna z zawartą umową o dofinansowanie wynosi 823.500,00 zł brutto, w tym kwota dofinansowania 658.800,00 zł a wkład własny 164.700,00 zł, wydatki kwalifikowalne wynoszą łącznie 823 500,00 zł. W koszty wliczony jest zakup samochodu, audyt wewnętrzny oraz promocja projektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od inwestycji opisanej w stanie faktycznym...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od kosztów poniesionych na realizację opisanej wyżej inwestycji, ponieważ nie jest ona związana ze sprzedażą opodatkowaną, a jest związana z realizacją zadań nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami prawa co w związku z brzmieniem artykułu 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług nie daje Gminie możliwości odliczenia podatku naliczonego. Gmina stwierdziła, iż w myśl ww. przepisu jest podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie od zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina lub obsługujący ją urząd nie jest zaś uważana za podatnika podatku od towarów i usług, będący organem władzy publicznej oraz urzędem ją obsługującym, wtedy gdy działa w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392), w którym regulacje prawne w powyższym zakresie są tożsame.
Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina realizuje projekt współfinansowany z funduszy unijnych, w ramach którego dokonała zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego. Celem projektu jest zwiększenie poziomu zabezpieczenia regionu na wypadek klęsk żywiołowych. Realizowana inwestycja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.
Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie istnieje związek zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega, nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
