POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-66/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.12.2006, sygn. PP/443-66/06, Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z dnia 4 stycznia 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji przepisu podatku VAT odnośnie prawa do odliczeniu podatku naliczonego od zakupu środka trwałego związanego z przyszłą sprzedażą opodatkowaną

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w dwóch zakresach:

  1. Ośrodek Szkolenia Kierowców.
  2. Sklep.

Podatnik zamierza rozszerzyć działalność o zarobkowy przewóz osób i towarów w tym celu zamierza zakupić autobus. Do prowadzenia działalności w zakresie przewozu osób i towarów wymagane jest uzyskanie z Urzędu Miejskiego licencji oraz uzyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych. Po uzyskaniu stosownych zezwoleń autobus służyć będzie działalności transportowej, czyli sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Pytanie:

Podatnik wnosi o pisemną informację o zakresie stosowania przepisu art. 86 ustawy o VAT w opisanej sprawie.

Stanowisko podatnika:

Zdaniem Podatnika, na mocy art. 86 ustawy o VAT, nabywając autobus, który w przyszłości związany będzie ze sprzedażą opodatkowaną i przeznaczeniem do przewozu osób i towarów, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jego zakupie.

Ustawa o podatku od towarów i usług wprost nie wskazuje na obowiązek posiadania zarówno licencji jak też certyfikatu kwalifikacji zawodowych przy zakupie i wystąpieniu o zwrot bezpośredni podatku naliczonego związanego z tego rodzaju środkiem trwałym. Powyższe okoliczności przemawiają zatem za prawem do pełnego odliczenia i prawa zwrotu nadwyżki na rachunek bankowy.

Ocena prawna:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 545 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy określono, że prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji za następny okres rozliczeniowy art. 86 ust. 11.

Jak wynika z powyższych przepisów, odliczeniu podlega taki podatek, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych. Żaden z przepisów ustawy nie nakazuje podatnikowi analizowania, czy poczynione przez niego zakupy posłużą do sprzedaży opodatkowanej w terminie, w którym może dokonać obniżenia podatku naliczonego o należny, czy też posłużą czynnościom opodatkowanym w przyszłości. Istotne jest, aby istniał związek pomiędzy dokonanym zakupem a sprzedażą opodatkowaną.

Ewentualne niewykorzystanie środka trwałego w działalności opodatkowanej będzie skutkować koniecznością korekty odliczonego podatku. Nie będzie to jednak korekta rozliczenia za dany miesiąc, lecz specjalna korekta dokonywana na zasadach art. 91 ustawy. Jest ona dokonywana w równych częściach w kolejnych 5 latach po zakończeniu roku podatkowego i wykazywana w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy każdego roku podatkowego.

Reasumując tut. organ podatkowy stwierdza, że w przedstawionym stanie faktycznym gdy Wnioskodawca zamierza realizować przy pomocy zakupionego środka trwałego wyłącznie czynności opodatkowane, prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze zakupu będzie przysługiwało w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym. Jednak w sytuacji, gdy środek trwały nie będzie użytkowany do końca roku podatkowego, w którym został zakupiony Podatnik ma obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 91 ustawy.

Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku