POSTANOWIENIE - Interpretacja - VI/443-268/06/JD

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.11.2006, sygn. VI/443-268/06/JD, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 09.08.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 16.08.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 30.09.2006 r. oraz pismem z dnia 13.11.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia od podatku od towarów i usług odpłatnej dostawy gruntu sklasyfikowanego jako rolny i objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik jest właścicielem nieruchomości gruntowej, niezabudowanej, wykorzystywanej na cele rolnicze jako gospodarstwo rolne. Nieruchomość ta jest sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako użytki rolne, natomiast zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego została ona przeznaczona na cele komercyjne - pod zabudowę centrami logistycznymi i magazynami.

Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy odpłatne zbycie przedmiotowego gruntu podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Podatnika, powyższą kwestię regulują przepisy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT oraz rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. Nr 38, poz. 454).

W opinii Podatnika istotnym jest ustalenie, czy grunty przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele komercyjne, faktycznie zaś używane na cele rolne i sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne, można kwalifikować na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jako tereny niezabudowane oraz nie przeznaczone pod zabudowę.

Podatnik uważa, iż do określenia, czy dany grunt ma charakter komercyjny, czy też nie, decydujące znaczenie ma ewidencja gruntów i budynków. W ewidencji gruntów przedmiotowe nieruchomości mają nadal charakter rolny, mimo przyjęcia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenia na w/wym. cele komercyjne. Zmiana w ewidencji gruntów może być dokonana dopiero wówczas, gdy nastąpi faktyczne wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej.

Zdaniem Podatnika odpłatna dostawa gruntu, sklasyfikowanego w ewidencji gruntów jako użytki rolne (grunty orne), jest zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza dokonać odpłatnej dostawy nieruchomości gruntowej niezabudowanej, sklasyfikowanej w ewidencji gruntów jako grunty rolne (i jako takiej używanej przez Podatnika), objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w którym została przeznaczona pod zabudowę centrami logistycznymi i magazynami.

Zakres czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż sprzedaż gruntu stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odpłatna dostawa gruntów niezabudowanych realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy opodatkowana jest podstawową stawką podatku tj. 22 %. Przy czym, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, nieprzeznaczonych pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W zakresie ustalenia, czy dany teren jest przeznaczony pod zabudowę decydujące znaczenie mają zapisy wynikające z ewidencji gruntów i budynków oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tj. Dz.U. z 2005 r., Nr 240, poz. 2027) podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. W myśl art. 22 ust. 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne osoby, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 i art. 51 (właściciel lub władający gruntem), są obowiązane zgłaszać właściwemu staroście wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni licząc od dnia powstania tych zmian. Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z decyzji właściwych organów.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru jako dokument prawa miejscowego (art. 14 ust. 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym) rozstrzyga o kwalifikacji gruntu - jego przeznaczeniu, przy czym przepis art. 14 ust. 3 tej ustawy dopuszcza zmianę przez plan miejscowy przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne.

Reasumując, sprzedaż przedmiotowego niezabudowanego gruntu korzystałaby ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyby spełnione były łącznie następujące warunki:

z zapisu w ewidencji gruntów i budynków wynikałoby, że grunt ten nie jest gruntem budowlanym,

grunt ten byłby przeznaczony na cele inne niż pod zabudowę, co musiałoby wynikać z obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W świetle powyższego odpłatna dostawa przez Podatnika gruntu rolnego, objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę (centrami logistycznymi i magazynami), nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Ponadto tut. Organ nadmienia, iż ujęcie obecnie gruntów Podatnika w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne nie rozstrzyga kwestii dotyczącej ich przeznaczenia (o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT) pod zabudowę, określonego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Pomorski Urząd Skarbowy