DECYZJA - Interpretacja - PI/443-1015/06/P/03

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.11.2006, sygn. PI/443-1015/06/P/03, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

  • art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60),

zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Malborku z dnia 29 sierpnia 2006r. znak PV/443-31/06/AB w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za udostępnianie informacji i materiałów znajdujących się w Państwowym Zasobie Geodezyjnym i Kartograficznym.

UZASADNIENIE

Pismem znak SP/FIN/248/2006 z dnia 19.06.2006r., Starostwo Powiatowe w xxxxx zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Malborku o zajęcie stanowiska w sprawie naliczania podatku VAT od opłat za udostępnianie materiałów i informacji z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. W złożonym wniosku Podatnik wskazał, że zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo Geodezyjne i Kartograficzne (t.j. z 2005r. Dz. U. Nr 240 poz. 2027 ze zm.), do zadań starosty z zakresu administracji rządowej należy m.in. gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola przyjmowanych do zasobu opracowań geodezyjnych i kartograficznych oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym. Czynności administracyjne prowadzone są przez Starostwo a finansowane ze środków budżetowych uzupełnianych środkami powiatowego funduszu gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym. Natomiast udostępnianie materiałów lub informacji z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego zainteresowanym osobom jest odpłatne.

Opłaty za udostępnianie materiałów lub informacji z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego pobierane są na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielenie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Czynności polegające na udostępnianiu materiałów lub informacji z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego sklasyfikowane są do grupowania PKWiU 75.14.12 usługi o charakterze ogólnym świadczone na rzecz administracji państwowej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane i zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT, jednakże fakt tej sprzedaży udokumentowany jest fakturą VAT. W odrębnej pozycji fakturowana jest usługa za wykonanie kserokopii ze stawką podatku VAT 22%.

Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy właściwe jest powyższe postępowanie w obliczu opinii urzędu statystycznego znak SRI-4-WSK-9-327/99 z dnia 18.03.1999r, zgodnie z którą pobieranie opłat urzędowych za udostępnianie informacji w ramach państwowego zasobu geodezyjnego nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego w obowiązujących klasyfikacjach.

Starostwo, biorąc pod uwagę stanowisko urzędu statystycznego, jest zdania, iż w obecnym stanie prawnym nie ma podstawy do wystawiania faktur VAT za pobrane opłaty, ponieważ powyższe opłaty nie zostają sklasyfikowane w obowiązujących klasyfikacjach. W ocenie Starostwa czynności te mogą być udokumentowane rachunkiem bądź notą księgową.

Postanowieniem nr PV/443-31/06/AB z dnia 29 sierpnia 2006r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Malborku stwierdził, iż stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. W uzasadnieniu postanowienia wskazano, iż wykonywane przez Starostwo czynności związane z udostępnianiem materiałów lub informacji z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego na podstawie ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej, za wykonywanie których pobierane są opłaty określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. W związku z wykonywaniem powyższych czynności Starostwo w tym zakresie nie jest uznawane za podatnika podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowią czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i winny być udokumentowane fakturami wystawionymi według zasad określonych w art. 106 ust. 1 w/w ustawy w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą, w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 1220 ust. 16. Wobec powyższego fakturami VAT dokumentowane winny być jedynie czynności wykonywane przez podatników, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Malborku, Starostwo Powiatowe w xxxxx obok czynności cywilnoprawnych realizuje zadania, które wyłączają Starostwo, w tym zakresie, z kategorii podatników podatku od towarów i usług. Powyższe dotyczy m.in. udostępniania materiałów lub informacji z państwowego zasobu opracowań geodezyjnych i kartograficznych. Pobierane opłaty za w/w czynności nie powinny być udokumentowane fakturami VAT, gdyż nie są pobierane przez podatnika w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności niepodlegające opodatkowaniu, a takimi są wymienione w zapytaniu czynności, winny być dokumentowane rachunkiem lub innymi dowodami księgowymi w rozumieniu ustawy o rachunkowości.

Dyrektor Izby Skarbowej po weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl natomiast art. 15 ust. 6 w/w ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że czynności, wykonywane przez organy władzy publicznej (oraz urzędy obsługujące te organy) w ramach realizacji swoich zadań, są co do zasady - wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeśli jednak czynności te wykonywane są na podstawie umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Innymi słowy, jeśli organ władzy wykonuje określone czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej, jest w tym zakresie uważany za podatnika VAT. Jeśli natomiast podstawą jego działań nie jest umowa cywilnoprawna (ale np. decyzja administracyjna), działania takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podobne w tym zakresie rozwiązania, wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) dla jednostek samorządu terytorialnego. W myśl § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia, podejmowane przez te jednostki czynności, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (w rozpatrywanym przypadku przepisami ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne), wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (w omawianej sprawie-Powiat) są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, z wyłączeniem jednak czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zauważa się, iż jednostkami samorządu terytorialnego są:

  • powiat w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1592),
  • gmina w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. z 2001r, Nr 142, poz 1591),
  • województwo w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa (Dz. U z 2001r, Nr 142 poz. 1590).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym, powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zakres działania i zadania powiatu wynikają z rozdziału 2 ustawy o samorządzie powiatowym, gdzie w art. 4 ustawy zapisano, iż powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w szerokim zakresie, w tym m.in. geodezji, kartografii i katastru.

Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. 05 Nr 240, poz. 2027), organem administracji geodezyjnej i kartograficznej jest starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego.

W myśl art. 24 ust. 1 w/w ustawy informacje o gruntach, budynkach i lokalach zawiera operat ewidencyjny, który składa się z map, rejestrów i dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów. Informacje o gruntach, budynkach i lokalach zawarte w operacie ewidencyjnym są jawne (art. 24 ust. 2). Informacji tych udziela się odpłatnie (art. 24 ust. 2). Stosownie do art. 24 ust. 3 w/w ustawy wyrysy i wypisy z operatu ewidencyjnego są wydawane przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków odpłatnie na żądanie właścicieli lub osób fizycznych i prawnych, w których władaniu znajduje się grunt, budynek lub lokal, osób fizycznych i prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, które mają interes prawny w tym zakresie, a także na żądanie zainteresowanych organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego.

Wysokość pobieranych opłat z tytułu wykonywania wyżej wymienionych czynności określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. 04. Nr 37, poz. 333).

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym Starostwo jest jednostką budżetową Powiatu (jednostki samorządu terytorialnego), wykonującą czynności udostępniania materiałów i informacji z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 75.14.12. usługi o charakterze ogólnym świadczone na rzecz administracji państwowej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane, za które pobiera opłaty zgodnie z w/w rozporządzeniem.

Przedmiotem działalności Starostwa jest tym samym realizacja zadań powiatu w wyżej wymienionym zakresie.

Generalnie zadania powiatu wykonywane są przez zarząd powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu.

W świetle powyższych przepisów podatnikiem podatku od towarów i usług jest powiat. Wykonując zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami w imieniu własnym i własną odpowiedzialność jest on na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowo zwolniony w zakresie tych czynności.

W świetle zatem § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia pobieranie opłat za udostępnianie informacji i materiałów znajdujących się w Państwowym Zasobie Geodezyjnym i Kartograficznym jako czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (ustawa Prawo Geodezyjne i Kartograficzne), wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostkę samorządu terytorialnego (Powiat) za pośrednictwem Starostwa, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Czynność zwolniona od podatku winna być dokumentowana fakturą VAT w myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiącego, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art.120 ust. 16. Jednocześnie zauważa się, iż zgodnie z art. 106 ust. 4 w/w ustawy, podatnicy o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Dodatkowo zauważyć należy, iż zakres rzeczowy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) obejmuje produkty pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

  • pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi,
  • pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie,
  • pod pojęciem usług rozumie się:
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych usługi na rzecz produkcji,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostki gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Wiceprezes Głównego Urzędu statystycznego w piśmie znak SRI-4-WSK09-327/99 z dnia 18.03.1999r mając na uwadze zakres przedmiotowy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) użył sformułowania, iż pobieranie opłat urzędowych za udostępnianie informacji w ramach państwowego zasobu geodezyjnego nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego w obowiązujących klasyfikacjach. Opłaty bowiem, nie stanowią przedmiotu PKWiU, stąd nie przypisano im odrębnej numeryki. Kryteriom klasyfikacyjnym podlegają natomiast usługi udostępniania informacji w ramach państwowego zasobu geodezyjnego, które mieszczą się w zakresie czynności obsługi państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wykonywanych przez organy administracji państwowej zaklasyfikowanej do podkategorii PKWiU 75.14.12 Usługi o charakterze ogólnym świadczone na rzecz administracji państwowej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

W świetle powyższego, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku rozstrzygnięcie zawarte w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Malborku z dnia 29.08.2006r. znak PV/443-31/06/AB w sprawie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego udostępniania materiałów lub informacji z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego jest sprzeczne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Takie działanie obliguje organ drugiej instancji do podjęcia rozstrzygnięcia w oparciu o art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie bowiem z art. 14b § 2 w/w ustawy interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. W myśl § 5 pkt 2 cyt. ustawy organ odwoławczy z urzędu w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.

Izba Skarbowa w Gdańsku