Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/4512-393/16/AGW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.07.2016, sygn. ITPP2/4512-393/16/AGW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2016 r. (data wpływu 7 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Realizując cele statutowe działalności Fundacja bierze udział i jest liderem Projektu , finansowanego w ramach Programu EuropeAlD będącego bezpośrednią inicjatywą Komisji Europejskiej, gdzie powyższa instytucja pełni funkcję zamawiającego, zaś instytucją nadzorującą jest Delegacja Unii Europejskiej w A. (European Delegation in A.). Ogólnym celem projektu jest zwiększenie potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego w A.

Projekt realizowany jest w konsorcjum, którego liderem jest Fundacja, a partnerem ormiańska organizacja XXX Adresatami działalności konsorcjum są przede wszystkich ormiańskie organizacje społeczeństwa obywatelskiego. Podstawami prawnymi działania konsorcjum są:

  1. ogłoszenie konkursu na działanie - ...,
  2. warunki ogólne mające zastosowanie do finansowanych przez Unię Europejską dotacji zamówień dla działań zewnętrznych,
  3. szczegółowa umowa o numerze zawarta pomiędzy Unia Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską oraz Fundacją.

Działania Konsorcjum będą realizowane w ramach ściśle zaplanowanej struktury:

  1. budowanie kompetencji wewnątrz organizacji, głównie poprzez szkolenia i warsztaty, które będą dostosowane indywidualnie do uczestników, a przeprowadzane przez międzynarodowych ekspertów, na podstawie diagnozy nacisk zostanie położony na planowanie, zarządzanie projektami, zarządzanie finansowe, przedsiębiorczość, itp. przeszkolonych zostanie 90 organizacji (225 osób);
  2. budowanie kompetencji umożliwiających organizacjom tworzenie sieci połączeń, swoistego ekosystemu składającego się z nich samych, otoczenia administracyjnego, biznesowego, naukowego i społeczeństwa obywatelskiego, udział w tej części będzie opierał się na szeregu spotkań wymienionych środowisk w formie okrągłych stołów, spotkań i współpracy z ekspertami, w tej części projektu weźmie udział 45 organizacji (135 osób);
  3. Nauka przez działanie - jest zaawansowaną wersją budowania kompetencji opisanych w powyższych punktach. Celem tego elementu jest praktyczne wykorzystanie nabytych, czy też wcześniej posiadanych umiejętności i złożenie wniosków grantowych przez uczestników projektu, do tego etapu zostanie zaproszonych 60 organizacji, spośród których zostanie wybranych maksymalnie 25, których projekty otrzymają dofinansowanie - łączna kwota przeznaczona na granty to EUR.

Działania Fundacji jako lidera konsorcjum obejmują działania:

  1. związane z zarządzaniem całościowym projektem, zapewnienie odpowiedniej kadry projektu, zapewnienie odpowiednich ekspertów w projekcie, prawidłowe przygotowanie sprawozdań merytorycznych i finansowych,
  2. związane z realizacją ww. pkt 3 Nauka przez działanie, czyli opracowanie systemu dystrybucji grantów, przeprowadzenie konkursu grantowego dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego w A. oraz wypłata tych grantów.

Realizując projekt , Fundacja nie dokonuje jakiejkolwiek dostawy towarów lub świadczenia usług. Uzyskana w ramach tego projektu dotacja nie ma więc jakiegokolwiek związku ze sprzedażą. Fundacja realizując projekt nie uzyskuje dochodów, bowiem zgodnie z zapisami umowy dotacja nie może generować zysku. Finansowanie projektu jest oparte o zasadę zwrotu poniesionych kosztów. Na pokrycie tych kosztów, uznanych za koszty kwalifikowalne projektu, Fundacja otrzymuje od Komisji Europejskiej dotację w wysokości 90%, która przekazywana jest na wskazany w umowie rachunek bankowy. Pozostałe 10% finansowania projektu dokonywane jest z środków własnych Fundacji.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zauważyć tutaj należy, że - jak wynika z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest odpłatność za daną czynność (za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy).

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania prawne, należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego Projektu , Fundacja nie świadczy żadnych usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją Projektu , będącego bezpośrednią inicjatywą Komisji Europejskiej, Fundacji przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej ustawa)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją Projektu , Fundacja nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych VAT (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony określona w art. 86 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym, Fundacja nie jest uprawniona, na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz.1054 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) omawianego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług i w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa pozwala na stwierdzenie, że skoro jak wynika z treści wniosku - zakupione towary i usługi nie są wykorzystane do czynności opodatkowanych, Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją ww. projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy