Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe... - Interpretacja - PP/443-74-4-GK/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.10.2004, sygn. PP/443-74-4-GK/04, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).

Pismem z dnia 7 lipca 2004 r. (złożonym w tut. Urzędzie 8 lipca 2004 r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

  • Spółka zawarła ze swoim jedynym wspólnikiem, posiadającym siedzibę na terytorium Republiki Federalnej Niemiec, umowę uzgodnieniu repartycji koncernowej,
  • Spółka płaci kontrahentowi miesięczny ryczałt,
  • przedmiotem repartycji koncernowej są usługi spółki - matki obejmujące następujące obszary:
  1. usługi administracyjne w dziedzinie elektronicznego przetwarzania danych, rachunkowości i sprzedaży,
  2. serwis zarządzania (polega na wyznaczaniu strategii przedsiębiorstwa),
  3. akwizycja (pozyskanie) nowych klientów (sporządzanie kalkulacji, zapytań, negocjacje umów),
  4. technical support (podejmowanie decyzji odnośnie nowych technologii i materiałów,
  5. badania i rozwój, analiza, koncepcja, realizacja lub opieka pod względem projektowym nad wynikającymi z tego przedsięwzięciami,
  6. analiza, koncepcja, realizacja i opieka pod względem projektowym nad przedsięwzięciami restrukturyzacyjnymi w celu polepszenia wydajności przedsiębiorstwa, struktury kosztów i rentowności,
  7. coaching (znajdowanie na terenie Niemiec kontrahentów w dziedzinie zarządczej i nadzorczej,
  8. finanse i controliling,
  9. podatki i prawo dot. Umów (zbieranie informacji odnośnie procedur, doradztwo przy zawieraniu umów, doradztwo w zakresie podatków w UE),

Od dnia 1 maja 2004 r. kontrahent Spółki nie wykazuje w wystawianych fakturach podatku od wartości dodanej

Wątpliwości Spółki dotyczą konieczności opodatkowania przedmiotowych usług przez nabywcę na zasadach tzw. "importu usług".

W opinii Spółki nie ulega wątpliwości, iż usługi:

a) usługi administracyjne w dziedzinie elektronicznego przetwarzania danych, rachunkowości i sprzedaży mieszczą się w ramach:

  • usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji,
  • usługi w zakresie sprawdzania rachunków (PKWiU 74.12.12),
  • usługi w zakresie rachunkowości, pozostałych (PKWiU 74.12.14)

b) serwis zarządzania (polega na wyznaczaniu strategii przedsiębiorstwa) mieszczą się w ramach:

  • usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania (PKWiU 74.14.11),
  • usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem (PKWiU 74.14.13) - usługi w zakresie zarządzania holdingami (PKWiU 74.15.10),

c) akwizycja (pozyskanie) nowych klientów (sporządzanie kalkulacji, zapytań, negocjacje umów) mieszczą się w:

  • usługi doradztwa w zakresie zarządzania, pozostałych (PKWiU 74.14.17),
  • usługi doradztwa w zakresie stosunków międzyludzkich (PKWiU 74.14.16),
  • usługi w zakresie zarządzania pozostałych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych (PKWiU 74.14.23),
  • usług prawnych w zakresie dokumentów, pozostałych, z wyjątkiem usług notarialnych (PKWiU 74.11.15-00.90)

d) technical support (podejmowanie decyzji odnośnie nowych technologii i materiałów), mieszczą się w:

  • usług doradztwa w zakresie zarządzania produkcją (PKWiU 74.14.17),
  • usług inżynierskich doradczych (PKWiU 74.20.31)

e) badania i rozwój, analiza, koncepcja, realizacja lub opieka pod względem projektowym nad wynikającymi z tego przedsięwzięciami, mieszczą się w ramach:

  • usług projektowania technicznego dla procesów przemysłowych i produkcyjnych (PKWiU 74.20.35),
  • usługi projektowania technicznego, gdzie indziej nie sklasyfikowanych (PKWiU 74.20.36),
  • usługi inżynierskich, pozostałych (PKWiU 74.20.37)

f) analiza, koncepcja, realizacja i opieka pod względem projektowym nad przedsięwzięciami restrukturyzacyjnymi w celu polepszenia wydajności przedsiębiorstwa, struktury kosztów i rentowności, mieszczą się w zakresie:

  • usługi doradztwa w zakresie zarządzania produkcją (PKWiU 74.14.15),
  • usługi projektowania technicznego dla procesów przemysłowych i produkcyjnych (PKWiU 74.20.35),
  • usługi projektowania technicznego, gdzie indziej nie sklasyfikowanych (PKWiU 74.20.36),
  • usług inżynierskich, pozostałych (PKWiU 74.20.37),

g) coaching (znajdowanie na terenie Niemiec kontrahentów w sferze zarządczej i nadzorczej), usługi te mieszczą się w sferze:

  • usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania (PKWiU 74.14.11),
  • usługi doradztwa w zakresie doradztwa pozostałe (PKWiU 74.14.17)

h) finanse i controling, mieści się w zakresie:

  • usługi w zakresie prowadzenia rachunków (PKWiU 74.12.12),
  • - usługi w zakresie rachunkowości, pozostałe (PKWiU 74.12.14),
  • usługi w zakresie księgowości, z wyjątkiem deklaracji podatkowych (PKWiU 74.12.20)

i) podatki i prawo dot. Umów (zbieranie informacji odnośnie procedur, doradztwo przy zawieraniu umów, doradztwo w zakresie podatków w UE) mieszczą się w zakresie:

  • usług w zakresie doradztwa podatkowego (PKWiU 74.12.30),
  • usługi w zakresie doradztwa prawnego i informacji prawnej, pozostałych (PKWiU 74.11.17).

W związku z powyższym Spółka zajęła stanowisko, iż miejscem świadczenia tych usług (opodatkowania) będzie Rzeczypospolita Polska, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej "ustawą" oraz, iż Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku z tytułu nabycia tych usług, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Na wstępie należy podkreślić, iż tut. organ podatkowy nie jest właściwy do wydania opinii statystycznych w sprawie prawidłowego zakwalifikowania przedmiotowych usług. Tryb wydawania opinii interpretacyjnych przez służby statystyki publicznej określony został w Komunikacie Prezesa GUS z dnia 5 listopada 2002r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, opublikowanym w Dzienniku Urzędowym GUS Nr 12, poz. 87.
Zgodnie z wymienionym komunikatem do wydawania opinii interpretacyjnych upoważniony został Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, znajdujący się w Urzędzie Statystycznym w Łodzi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot, może zwrócić się na piśmie o wskazanie zaklasyfikowania m.in. wyrobu lub towaru i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych. Z uwagi na powyższe tut. organ podatkowy informuje, iż Spółka w sprawie wydania opinii statystycznej dotyczące prawidłowego sklasyfikowania przedmiotowych usług winna się zwrócić do ww. Ośrodka. Jednakże w opinii tut. organu podatkowego klasyfikacja danej usługi do różnych klas PKWiU jest nieprawidłowe. Bowiem dana usługa może posiadać tylko jeden symbol PKWiU.

Jednocześnie informuje się, iż w przypadku zakwalifikowania nabywanych usług do usług o których mowa w art. 27 ust. 4 ustawy, miejscem świadczenia tych usług będzie Rzeczpospolita Polska. Bowiem zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Zatem w związku z faktem, iż Spółka posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, miejscem świadczenia będzie terytorium kraju. Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku usług i towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych m.in. w art. 27 ust. 3, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

Reasumując w przypadku, gdy nabywane usługi, są usługami o których mowa wart. 27 ust. 3 ustawy, Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku z tytułu ich nabycia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w zakresie zadanego przez Stronę zapytania i w przedstawionym stanie faktycznym oraz w obowiązującym na dzień jej wydania stanie prawnym.

Opolski Urząd Skarbowy