
Temat interpretacji
Z przedstawionego przez Wnioskującą w zapytaniu z dnia 9.07.2004r. stanu faktycznego wynika, iż ma zamiar dokonać zakupu gruntu rolnego niezabudowanego. Przedmiotowe grunty mają być przeznaczone pod budowę hal służących prowadzonej przez Spółkę działalności giełdowej. Wnioskująca nie może określić przeznaczenia nabywanego gruntu zgodnie z planem przestrzennego zagospodarowania ze względu na fakt, iż przestał on obowiązywać z dniem 1 stycznia 2004r. Ponadto, zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, większa część przedmiotowego terenu jest gruntem o charakterze rolniczym.
W związku z powyższym, Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy na podstawie oceny sposobu wykorzystania gruntów sąsiednich można wywieść, iż przedmiotowy grunt jest przeznaczony pod zabudowę i jego sprzedaż powinna być opodatkowana przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 22%?
Wnioskująca formułuje stanowisko, iż przy braku aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego terenu, który jako akt prawa miejscowego mógłby jednoznacznie rozstrzygnąć kwestię przeznaczenia gruntu, można przyjąć, iż na podstawie charakteru zabudowy i sposobu wykorzystania sąsiednich działek można określić przeznaczenie przedmiotowego gruntu. Uwzględniając powyższe, Wnioskująca uważa, że naliczony według stawki 22% podatek VAT podlega odliczeniu lub zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia przez Spółkę.
W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:
- art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), stosownie do którego przez towary rozumie się rzeczy ruchome , jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty,
- art. 5 ust. 1 pkt 1 przywoływanej ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- art. 41 ust. 1 w/w ustawy podatkowej, stosownie do którego stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.1,
- art. 43 ust. 1 pkt 9 przywoływanej ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę,
- 86 ust. 1 ustawy podatkowej, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124,
- art. 88 ust. 1 pkt 2 przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług, stosownie do którego obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego,
- art. 88 ust. 3 pkt 1 w/w ustawy, zgodnie z którym przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz nabyciem gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- art. 87 ust. 1 przywoływanej ustawy, stosownie do którego w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy,
- art. 87 ust. 2 ustawy podatkowej, zgodnie z którym, z zastrzeżeniem ust. 3, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika,
- art. 87 ust. 3 przywoływanej ustawy, w którym postanowiono, iż różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej,
- § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm. ), zgodnie z którym w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji, faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.
Wypowiadając się w kwestii przedstawionej powyżej, stwierdza się co następuje;
Stosownie do przepisu art 5 ust. 1 pkt 1 przywoływanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m. in. odpłatna dostawa towarów. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlega również odpłatna dostawa gruntów, które zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy podatkowej, mieszczą się w definicji towarów.
Sprzedaż gruntu niezabudowanego, co do zasady, opodatkowana jest stawką podstawową w wysokości 22%. Jednak na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 przywoływanej ustawy, zwolniono z opodatkowania dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich (niezabudowanych) - jedynie te, które stanowią tereny budowlane oraz tereny przeznaczone pod zabudowę.
W ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę". Stąd też należy się posiłkować innymi aktami prawnymi regulującymi tą kwestię. Stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm. ), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie natomiast z ust. 2 przywoływanego powyżej artykułu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W przypadku braku tego planu bądź decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu, dopuszczalne jest kwalifikowanie gruntu w oparciu o ewidencję gruntów i budynków, o której mowa w art. 20 ustawy z dnia 17 maja 1989r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 z późn. zm.).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca nie może określić przeznaczenia nabywanego gruntu zgodnie z planem przestrzennego zagospodarowania ze względu na fakt, iż przestał on obowiązywać z dniem 1 stycznia 2004r. Nie posiada Ona również decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przedmiotowego terenu. W związku z powyższym, określenie statusu przedmiotowego gruntu na dzień jego sprzedaży powinno być dokonane w oparciu o ewidencję gruntów i budynków. Podatnik w złożonym zapytaniu oświadczył, iż z rejestru gruntów wynika, że większa część terenu jest gruntem o charakterze rolniczym. Zatem, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 przywoływanej ustawy, sprzedaż działki sklasyfikowanej jako grunt rolny podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT. Zaś w przypadku sprzedaży działki sklasyfikowanej jako grunt przemysłowy będzie ona podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%.
W przypadku nabycia gruntu przemysłowego, który podlega opodatkowaniu 22% podatkiem od towarów i usług, Wnioskującej przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze dokumentującej jego nabycie. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 przywoływanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wprawdzie w art. 88 ust. 1 pkt 2 przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług, postanowiono, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, to zarazem w regulacji ust. 3 pkt 1 powyższego artykułu postanowiono, iż ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz nabyciem gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów.
Ponadto, stosownie do przepisu art. 87 ust. 1 przywoływanej ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy podatkowej, z zastrzeżeniem ust. 3, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. W ust. 3 powyższego artykułu, postanowiono, iż różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.
Dokonując analizy powyższego artykułu 87 ust. 1 - 3, należy stwierdzić, iż w przypadku nabycia gruntów, które stanowią środek trwały - jednakże nie podlegający amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, zwrot różnicy podatku z tytułu jego nabycia przysługuje Wnioskującej w terminie 180 dni.
Ponadto, w przypadku gdy sprzedawca opodatkuje sprzedaż gruntu sklasyfikowanego jako rolny, podatkiem od towarów i usług, Wnioskującej nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze dokumentującej jego nabycie. Powyższe wywieść należy z unormowań § 14 ust. 2 pkt 2 przywoływanego rozporządzenia, zgodnie z którym w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji, faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.
