Stan faktyczny w sprawie: - Interpretacja - PI/005-2051/04/CIP/01

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.11.2004, sygn. PI/005-2051/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny w sprawie:

Podatnik nabywa monety srebrne, złote i platerowane od Narodowego Banku Polskiego z zamiarem dalszej odsprzedaży.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwalnia się od podatku dostawę, łącznie z pośrednictwem, dotyczącą walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem przedmiotów kolekcjonerskich, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie zawierają zwolnienia, jak i obniżonej stawki podatku dla przedmiotów kolekcjonerskich, do których zaliczyć można monety zwykle nie używane jako prawny środek płatniczy co oznacza, iż dostawa tych monet podlegać będzie na podstawie art. 41 ust. 1 w/w ustawy, opodatkowaniu stawką 22%.

Jednakże jeśli podatnik wykonuje czynności polegające na dostawie przedmiotów kolekcjonerskich, do których zgodnie z treścią art. 120 ust. 1 pkt lit b zalicza się m.in. kolekcje i przedmioty kolekcjonerskie o wartości numizmatycznej (PCN 9705 00 00 0, CN 9705 00 00), może stosować szczególne procedury opodatkowania, określone w art. 120 ust. 4, polegające na opodatkowaniu marży stanowiącej różnicę między całkowitą kwotą którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Wskazać jednak należy, iż procedura opodatkowania marży stosownie do treści art. 120 ust. 10 i 11 w/w ustawy, może dotyczyć przedmiotów kolekcjonerskich, które podatnik nabył od:

  • osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  • podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,
  • podatników, jeżeli dostawa towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4.

Ponadto może być stosowana do:

  • dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4,
  • dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców,
  • dzieł sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki 7%.

Natomiast, gdy złote monety spełniają łącznie następujące warunki:

  • posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,
  • zostały wybite po roku 1800,
  • są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,
  • są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie,

zaliczane są do złota inwestycyjnego. Wg ust. 2 art. 121 złote monety wymienione w spisie ogłaszanym co roku w serii C Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich spełniają warunki określone w ust. 1 pkt 2 przez cały rok obowiązywania spisu. Natomiast wg ust. 3, ww. monet nie traktuje się jako przedmiotów kolekcjonerskich posiadających wartość numizmatyczną.

Zatem, jeśli sprzedawane monety traktowane jako złoto inwestycyjne spełniają ww. warunki, będą podlegały zwolnieniu od podatku na mocy art. 122 ust. 1 ustawy o VAT.

Izba Skarbowa w Gdańsku