opodatkowanie świadczonych przez Wnioskodawcę, będącego zakładem budżetowym, usług na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w S. - Interpretacja - IBPP1/443-914/12/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2012, sygn. IBPP1/443-914/12/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

opodatkowanie świadczonych przez Wnioskodawcę, będącego zakładem budżetowym, usług na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w S.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 28 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2012r. (data wpływu 22 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę, będącego zakładem budżetowym, usług na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w S. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 21 sierpnia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę, będącego zakładem budżetowym, usług na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w S.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2012r. (data wpływu 22 listopada 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-912, 913, 914/12/MS z dnia 13 listopada 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Decyzją Naczelnika Gminy w S. z dnia 17 czerwca 1987r. został utworzony zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w S. (Wnioskodawca). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku VAT, odrębnym od Gminy, posiada odrębny rachunek bankowy i odrębny numer NIP. Przedmiot i zakres działania Wnioskodawcy określa statut. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca swym przedmiotem działania obejmuje bieżące i nieprzerwane zaspakajanie potrzeb ludności, a w szczególności świadczenie usług z zakresu: oczyszczania Gminy, wywóz nieczystości stałych i płynnych, utrzymanie terenów zieleni, utrzymanie ulic i chodników, świadczenie usług w zakresie ustalonym w wyżej wymienionych punktach, utrzymanie szalet publicznych, robót budowlano-remontowych dla odbiorców komunalnych, remontów, zaopatrzenia i usług komunalnych na rzecz jednostek oraz zakładów budżetowych gminy, wykonywanie bieżących zadań w zakresie remontów dróg, chodników i kanalizacji burzowej, wykonywanie zadań związanych z utrzymaniem i obsługą oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji ściekowej, wykonywanie wszelkich prac na drogach na terenie gminy oraz wykonywanie zadań zleconych przez Gminę w zakresie jej działania. Wnioskodawca usługi (czynności) te świadczy na podstawie zleceń wystawianych przez Gminę. Za świadczone usługi Wnioskodawca wystawia faktury. Faktury wystawiane są na Urząd Gminy z odpowiednią stawką podatku, zgodną z obowiązującymi przepisami.

Śledząc aktualne przepisy oraz literaturę Wnioskodawca posiada wątpliwości czy aby na pewno świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Gminy powinny być opodatkowane (tak jak czyni to Wnioskodawca do tej pory) czy powinny być zwolnione, a może w ogóle usługi te nie podlegają opodatkowaniu...

Przecież tak naprawdę Wnioskodawca świadczy usługi w imieniu Gminy, realizuje własne zadania Gminy, pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą nie tworzy się żaden stosunek prawny, na podstawie którego nastąpiłaby wymiana wzajemnych świadczeń pozwalających na ich opodatkowanie podatkiem VAT. Z tym poglądem zgadzają się niemal wszystkie sądy. Z wyroku NSA z 18 października 2011r. wynika, że realizacja przez samorządowy zakład budżetowy zadań własnych tworzącej go jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej w zakresie gospodarki komunalnej nie stanowi świadczenia usług między tymi podmiotami, bowiem zakład budżetowy nie wykonuje usług na rzecz jednostki samorządowej, lecz działa w jej imieniu, co pozostaje poza przedmiotem regulacji art. 8 ustawy o VAT. Podobne orzeczenie wydał również w wyroku z dnia 3 marca 1994r. w sprawie C-16/93 oraz wyroku z dnia 21 marca 2002r. w sprawie C-174/00Z Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej: świadczenie usług podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy między usługodawcą, a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, na podstawie którego następuje wymiana wzajemnych świadczeń, a zatem realizacja przez zakład budżetowy zadań własnych tworzącej go jednostki samorządowej nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu VAT. W świetle powyższego do usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie znajdzie zastosowania nawet przepis dotyczący zwolnienia o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) bo tak naprawdę czynności te zgodnie z orzecznictwem sądów nie podlegają opodatkowaniu.

Wnioskodawca świadczy również usługi na rzecz jednostek budżetowych tj. szkół, przedszkoli. Usługi te świadczone są na podstawie zleceń wystawianych przez daną jednostkę. Do usług tych Wnioskodawca zalicza m.in. usługi: różnego rodzaju remonty, koszenie trawy, usługi transportowe. Jak również usługi związane z wywozem nieczystości płynnych. Za usługi Wnioskodawca wystawia na rzecz danej Jednostki fakturę z odpowiednią stawką podatku VAT.

Wnioskodawca świadczy także usługi na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w S.

Gminne Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu jest gminną komunalną instytucją kultury, której podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności kulturalnej, posiada odrębny NIP. Usługi świadczone są przez Wnioskodawcę na podstawie zleceń wystawianych przez Gminne Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu są to usługi w zakresie przygotowania imprez plenerowych - montaż, demontaż sceny plenerowej, przewóz, ustawianie ławek i parasoli, montaż lamp oświetleniowych, koszenie trawy i różnego rodzaju prace remontowe. Za świadczone usługi Wnioskodawca wystawia na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu faktury z odpowiednią stawką podatku VAT i również tu Wnioskodawca posiada wątpliwości czy aby na pewno usługi te powinny być opodatkowane czy też powinny korzystać ze zwolnienia zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Gminne Centrum Kultury Czytelnictwa i Sportu w S. jest to samorządowa osoba prawna utworzona przez Gminę.

Ponadto należy nadmienić, iż Wnioskodawca - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w S. jest samorządowym zakładem budżetowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu podlegają opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadcząc usługi na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w S. Wnioskodawca powinien te usługi opodatkowywać, nie znajdzie tu zastosowanie zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że zwolnione są tylko usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi oraz zakładami i jednostkami budżetowymi, a nie pomiędzy jednostkami posiadającymi osobowość prawną jaką jest Gminne Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w S.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, przy czym w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zatem powinien wystąpić związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym wynagrodzeniem.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza na podstawie art. 15 ust. 2 ww. ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej uregulowano w ustawie z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 45, poz. 236).

W oparciu o art. 2 tej ustawy, gospodarka komunalna, może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formach: samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)., samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Na tle powyższego należy uznać, że zadania wykonywane przez samorządowy zakład budżetowy z zakresu gospodarki komunalnej mieszczą się w pojęciu działalności gospodarczej, o której stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obejmującej wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców.

W sytuacji zaś, gdy samorządowy zakład budżetowy jest podmiotem wyodrębnionym w stosunku do tworzącej go jednostki samorządu terytorialnego pod względem organizacyjnym, majątkowym oraz finansowym, mimo że działa w imieniu tej jednostki, należy uznać, że w powierzonym mu zakresie gospodarki komunalnej wykonuje tę działalność samodzielnie. Przemawia za tym stopień wyodrębnienia zakładu budżetowego ze struktury tworzącej go jednostki samorządowej, zarówno pod względem wydzielenia materialnych środków finansowych i rzeczowych, ale również stosunkowo swobodnego gospodarowania nimi.

W świetle powyższego należy zauważyć, że samorządowy zakład budżetowy, wykonując zadania własne jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej w zakresie gospodarki komunalnej, jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, wykonującą w tym zakresie samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem ma podmiotowość podatkową w podatku od towarów i usług odrębną od jednostki samorządu terytorialnego, która go utworzyła.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Decyzją Nr 23/87 Naczelnika Gminy w S. z dnia 17 czerwca 1987r. został utworzony zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w S. (Wnioskodawca). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku VAT, odrębnym od Gminy, posiada odrębny rachunek bankowy i odrębny numer NIP. Przedmiot i zakres działania Wnioskodawcy określa statut. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca swym przedmiotem działania obejmuje bieżące i nieprzerwane zaspakajanie potrzeb ludności, a w szczególności świadczenie usług z zakresu: oczyszczania Gminy, wywóz nieczystości stałych i płynnych, utrzymanie terenów zieleni, utrzymanie ulic i chodników, świadczenie usług w zakresie ustalonym w wyżej wymienionych punktach, utrzymanie szalet publicznych, robót budowlano-remontowych dla odbiorców komunalnych, remontów, zaopatrzenia i usług komunalnych na rzecz jednostek oraz zakładów budżetowych gminy, wykonywanie bieżących zadań w zakresie remontów dróg, chodników i kanalizacji burzowej, wykonywanie zadań związanych z utrzymaniem i obsługą oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji ściekowej, wykonywanie wszelkich prac na drogach na terenie gminy oraz wykonywanie zadań zleconych przez Gminę w zakresie jej działania.

Wnioskodawca świadczy także usługi na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w S.

Gminne Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu jest gminną komunalną instytucją kultury, której podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności kulturalnej, posiada odrębny NIP. Usługi świadczone są przez Wnioskodawcę na podstawie zleceń wystawianych przez Gminne Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu są to usługi w zakresie przygotowania imprez plenerowych - montaż, demontaż sceny plenerowej, przewóz, ustawianie ławek i parasoli, montaż lamp oświetleniowych, koszenie trawy i różnego rodzaju prace remontowe. Za świadczone usługi Wnioskodawca wystawia na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu faktury z odpowiednią stawką podatku VAT i również tu Wnioskodawca posiada wątpliwości czy aby na pewno usługi te powinny być opodatkowane czy też powinny korzystać ze zwolnienia zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Gminne Centrum Kultury Czytelnictwa i Sportu w S. jest to samorządowa osoba prawna utworzona przez Gminę.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy i opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, iż w przedmiotowej sprawie odnośnie świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Gminnego Centrum Kultury Czytelnictwa i Sportu w S. usług w zakresie przygotowania imprez plenerowych - montaż, demontaż sceny plenerowej, przewóz, ustawianie ławek i parasoli, montaż lamp oświetleniowych, koszenie trawy i różnego rodzaju prac remontowych do czynienia mamy z odpłatnym świadczeniem usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wykonuje przedmiotowe czynności na rzecz Gminnego Centrum Kultury Czytelnictwa i Sportu w S. jako odrębny od gminy podmiot posiadający status podatnika VAT, za które to usługi otrzymuje wynagrodzenie, a zatem pomiędzy tymi podatnikami następuje wymiana świadczeń wzajemnych. Dlatego też przedmiotowe czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminnego Centrum Kultury Czytelnictwa i Sportu w S., mieszczą się w szerokiej definicji usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, w konsekwencji czego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wg stawek właściwych dla tych usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Z treści art. 41 ust. 2 ustawy wynika, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

-z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej upoważnienia, nie definiują terminów jednostka budżetowa i samorządowy zakład budżetowy, wobec czego należy posiłkować się regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

W myśl art. 9 tej ustawy, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowej;

().

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z brzmienia art. 14 ustawy o finansach publicznych wynika, że zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie:

  1. gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
  2. dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
    7a pomocy społecznej, reintegracji zawodowej i społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
  8. utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania,
  9. cmentarzy

-mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 tej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy zauważyć, że zwolnieniem przewidzianym przez ustawodawcę w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r., objęte jest świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Jeżeli Gminne Centrum Kultury Czytelnictwa i Sportu w S. nie jest zakładem budżetowym ani jednostką budżetową lecz jest samorządową osobą prawną utworzoną przez Gminę, to do usług świadczonych na jego rzecz przez Wnioskodawcę (jako zakład budżetowy) nie ma zastosowania zwolnienie określone w ww. przepisie.

Wobec tego dla zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług należy stosować odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów usług oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że świadcząc usługi na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w S. Wnioskodawca powinien te usługi opodatkowywać, gdyż nie znajdzie tu zastosowanie zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN z dnia 21 sierpnia 2012r. wydano odrębne rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach