W zakresie opodatkowania sprzedaży działki niezabudowanej - Interpretacja - IPTPP2/443-883/12-2/AW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.12.2012, sygn. IPTPP2/443-883/12-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

W zakresie opodatkowania sprzedaży działki niezabudowanej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu 12 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki niezabudowanej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki niezabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Spółdzielnią, w likwidacji. Zamierza on sprzedać działkę nr 496/111 oznaczoną w rejestrze gruntów jako grunty orne - użytki rolne o powierzchni gruntów ornych 0,0003 ha i powierzchni użytków rolnych 0,1072. Razem powierzchnia działki wynosi 0,1075 ha. Działka jest położona, w Gminie na terenie Powiatu i nie jest zabudowana. Teren działki od 1956 roku jest własnością Spółdzielni - Wnioskodawcy. Działka uwidoczniona jest w księdze wieczystej. Działka była uprawiana przez Wnioskodawcę rolniczo w formie uprawy zboża do 2011 r. Do 2010 r. działka ta wchodziła w skład większej działki, także uprawianej przez Wnioskodawcę rolniczo, a wydzielenie z dużej działki, działki, której dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, nastąpiło w 2010 r.

W posiadaniu Wnioskodawcy jest zaświadczenie wydane przez Gminę z dnia 1 października 2012 r. stwierdzające, iż zgodnie z uchwałą z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa na obszarze Gminy oraz Uchwałą Rady Gminy z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa na obszarze Gminy, Urząd Gminy zaświadcza, że działka o numerze ewidencyjnym 496/111 położona w miejscowości znajduje się na terenach oznaczonych symbolem UC1 - tereny działalności gospodarczej związanej z rolnictwem, 1. jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się:

  1. budynki gospodarcze i garaże,
  2. zieleń o funkcjach izolacyjnych,
  3. drogi dojazdowe, ciągi pieszo-jezdne, parkingi, place manewrowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę działki niezabudowanej o numerze ewidencyjnym 496/111 położonej w miejscowości, opisanej wyżej będzie obciążona podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działki będącej przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, będzie obciążona podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na takim stanowisku kierując się brzmieniem art. 43 ust. 1 punkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w którym ustawodawca zwalnia od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę i ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego terenu, na którym usytuowana jest działka. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego terenu, na którym położona jest działka 496/111 opisana we wniosku, teren tej działki przeznaczony jest między innymi na budynki gospodarcze, czyli pod budowę budynków gospodarczych. Potwierdza to zaświadczenie Urzędu Gminy opisane we wniosku wskazując, iż przeznaczenie dopuszczalne to budynki gospodarcze.

Zdaniem Wnioskodawcy, także przeznaczenie podstawowe terenu działki w brzmieniu: UC1 - tereny działalności gospodarczej związanej z rolnictwem, wskazują, iż działka może być zabudowana, gdyż na pewnym etapie prowadzenia prawie każdej działalności gospodarczej pojawia się konieczność zabudowy terenu, na którym prowadzi się taką działalność.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Z uwagi na powyższe uregulowania, sprzedaż gruntu jest dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W art. 43 ustawy, zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 pkt 9 powołanego artykułu, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z powyższego przepisu wynika, iż opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy odwołać się do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r., poz. 647), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Dla prawidłowego określenia przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ww. ustawy. Stosownie do treści art. 4 ust. 1 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (art. 4 ust. 2 cyt. ustawy).

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu przestrzennym, tj. w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Jeżeli takiego przeznaczenia nie można określić na podstawie planu zagospodarowania przestrzennego, należy posługiwać się innymi dostępnymi dokumentami określającymi przeznaczenie danego terenu w planach gminy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę nr 496/111 oznaczoną w rejestrze gruntów jako grunty orne - użytki rolne. Teren działki od 1956 roku jest własnością Wnioskodawcy. Działka uwidoczniona jest w księdze wieczystej. Działka była uprawiana przez Zainteresowanego rolniczo w formie uprawy zboża do 2011 r. Do 2010 r. działka ta wchodziła w skład większej działki, także uprawianej przez wnioskodawcę rolniczo, a wydzielenie z dużej działki, działki, której dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, nastąpiło w 2010 r. Zgodnie z uchwałą z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa na obszarze Gminy oraz Uchwałą Rady Gminy z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa na obszarze Gminy, Urząd Gminy zaświadcza, że działka o numerze ewidencyjnym 496/111 znajduje się na terenach oznaczonych symbolem UC1-tereny działalności gospodarczej związanej z rolnictwem. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się: budynki gospodarcze i garaże, zieleń o funkcjach izolacyjnych, drogi dojazdowe, ciągi pieszo-jezdne, parkingi, place manewrowe.

Jak już wyżej wskazano, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W związku z powyższym, transakcja sprzedaży przedmiotowej działki nie będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż jak wskazano we wniosku - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, działka znajduje się na terenach działalności gospodarczej związanej z rolnictwem z dopuszczalnym przeznaczeniem na budowę m.in. budynków gospodarczych, garaży, parkingów. Zatem, przedmiotowa dostawa, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 148 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi