
Temat interpretacji
Czy przystępując do projektu pn. Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 17 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 sierpnia 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. .
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jako organ władzy publicznej jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W 2012 r. Gmina przystąpiła do projektu pod nazwą realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku. Realizacja zadania wynika z zadań nałożonych na gminy ustawą z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Art. 6 i art. 7 stanowią, iż do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, między innymi takie jak: ochrona środowiska i przyrody oraz zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną. Zadanie będzie realizowane w partnerstwie z Gminami: X w stosunku dla których Gmina ma być Liderem.
W ramach projektu montowane będą kolektory słoneczne przy budynkach mieszkalnych (użytkownicy indywidualni) oraz obiektach użyteczności publicznej. Struktura finansowania planowanej inwestycji wspólnie realizowanej przez gminy będzie następująca: 85 % środki unijne, 15 % gminy.
Na realizację zadania Gminy Partnerskie będą przekazywać na rzecz Lidera - Wnioskodawcy dotację majątkową celową na inwestycję realizowaną na podstawie porozumień między jst. Zamontowane instalacje będą własnością Gminy przez okres 5 lat, natomiast po upływie tego okresu Lider oraz Gminy Partnerskie przekażą nieodpłatnie zamontowane urządzenia poszczególnym użytkownikom indywidualnym oraz instytucjom użyteczności publicznej. Z tytułu montażu kolektorów oraz ich eksploatacji Gmina nie będzie czerpała w przyszłości korzyści finansowych i nie będą pobierane od tych kolektorów opłaty. Celem zadania jest uzyskanie alternatywnych źródeł energii, a w efekcie ograniczenie zużycia tradycyjnej energii elektrycznej i cieplnej. Wdrożenie działań proekologicznych przyczyni się w sposób bezpośredni do ochrony środowiska. Z mieszkańcami, u których będą montowane kolektory słoneczne zostanie zawarta umowa cywilnoprawna użyczenia, w której strony względem siebie określą prawa i obowiązki związane w szczególności z wykorzystaniem powierzchni dachu i korzystaniem z kolektorów oraz ich konserwacją. Przez tzw. inne wydatki związane z utrzymaniem kolektorów słonecznych należy rozumieć koszty ewentualnej konserwacji w okresie trwałości projektu, co zostanie uregulowane w umowie użyczenia i przewidziane są po stronie użytkowników.
Ustawowym zadaniem własnym Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Mieszkańcy wyrazili gotowość udziału w projekcie i Gmina będzie wykonywać jedynie swoje obowiązki i nie można w niniejszej sprawie utożsamiać ich ze świadczeniem wzajemnym. Gmina pełni obowiązki Lidera projektu, wykonując tzw. czynności organizacyjne związane z realizacją projektu. W świetle powyższego w zakresie udziału mieszkańca w projekcie i wykonywanymi przez Gminę obowiązkami nie zachodzi żaden stosunek obligacyjny. Udział mieszkańca w projekcie jest dobrowolny, jest jednocześnie przystąpieniem tego konkretnego mieszkańca do projektu. Mieszkańcy, po ogłoszeniu przez Wnioskodawcę możliwości udziału w projekcie, składali wstępne deklaracje, na podstawie których została oszacowana i sporządzona lista osób biorących w nim udział potencjalna grupa użytkowników biorących udział w projekcie.
Kolektory zostaną zamontowane na instytucjach użyteczności publicznej będące jednostkami organizacyjnymi Wnioskodawcy, których Gmina jest organem założycielskim. Instytucje te to w Gminie - Zespół Placówek Szkolnych i Środowiskowy Dom Pomocy. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności wykonywanie remontów obiektów oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie.
W związku z tym całość wydatków związanych z realizacją zadania pn. i utrzymaniem efektów dotycząca budynków użyteczności publicznej ponoszona będzie z budżetu Gminy.
Wnioskodawca jako Lider projektu na podstawie zawartych porozumień międzygminnych do realizacji projektu wyodrębni rachunek bankowy. Lider projektu będzie rozliczał się z wykonawcami na zasadach i w trybie ustawy Prawo Zamówień Publicznych. W związku z tym faktury z tytułu realizacji ww. projektu będą wystawione na Lidera projektu, który otrzyma, dotację majątkową jako udział własny poszczególnych gmin - partnerów projektu. Formą finansowania wspólnego zadania inwestycyjnego realizowanego na podstawie porozumień/umów między jednostkami samorządu terytorialnego, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych jest dotacja celowa, gdyż tylko taką formę realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego przewiduje ww. ustawa. Gminy biorące udział w projekcie w zawartych porozumieniach międzygminnych zobowiązały się do przekazania środków na realizację projektu, zgodnie z przyjętym harmonogramem.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:
Właścicielem zamontowanej instalacji (kolektorów słonecznych) będzie Gmina oraz Partnerzy projektu: X zgodnie z przypadającym udziałem.
Gmina jako Lider projektu przekaże poszczególnym Gminom (Partnerom projektu) po zakończeniu realizacji inwestycji na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego infrastrukturę pozyskaną w ramach projektu.
Poniesione wydatki w związku z realizowanym projektem pn. będą związane czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z podpisaną Umową partnerską Lider projektu Gmina będzie odpowiedzialna między innymi za:
- reprezentację Partnerów w zakresie przygotowania i realizacjji projektu,
- upoważnienie do składania oświadczeń woli, oraz zaciągania zobowiązań w imieniu Partnerów,
- Lider jest podmiotem wszelkich praw i obowiązków wobec Urzędu Marszałkowskiego Województwa związanych z przygotowaniem i wdrożeniem projektu,
- prowadzenie sprawozdawczości oraz monitoringu, opracowania i przekazywania raportów,
- prowadzenie obsługi finansowo księgowej projektu.
Zgodnie z podpisaną Umową partnerską Partnerzy projektu będą odpowiedzialni miedzy innymi za:
- terminowe przekazywanie na rachunek utworzony przez Lidera przypadającego na nich udziału w realizacji projektu w wysokości zgodnej z faktycznie realizowanym harmonogramem wydatków, -terminowe dostarczenie Liderowi wszystkich informacji niezbędnych do przygotowania wniosku oraz dokumentów i oświadczeń niezbednych do podpisania złożenia wniosku o dofinansowanie,
- nadzór nad przekazaną infrastrukturą pozyskaną w ramach Projektu i przekazaną Partnerom projektu na podstawie zawartych protokołów zdawczo-odbiorczych zawartych miedzy Liderem a Partnerami,
- zachowanie celów projektu zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym w okresie 5 lat od zakończenia realizacji projektu,
- zapewnienie trwałości projektu, zarządzanie i utrzymanie pozyskanej infrastruktury w okresie 5 lat od zakończenia realizacji projektu.
Zgodnie z Umową Partnerską z dnia 28.05.2012 r. Lider projektu wyodrębni rachunek bankowy, który będzie służył wyłącznie do operacji finansowych związanych z projektem , między innymi wpływy z dofinansowania unijnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przystępując do projektu pn. Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy: Gmina jest rejestrowana jako podatnik VAT czynny. Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikom w zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli z tytułu montażu solarów Gmina nie będzie pobierała opłat, nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z kosztów poniesionych na realizację tego projektu.
Ponadto zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywana w imieniu własnym na własną odpowiedzialność przez JST.
Skoro przedsięwzięcie, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, w całości służyć będzie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców i nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 74 ust. 1 ww. ustawy, gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania.
Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca przystąpił do projektu pod nazwą realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zadanie będzie realizowane w partnerstwie z Gminami: X w stosunku dla których Gmina ma być Liderem. W ramach projektu montowane będą kolektory słoneczne przy budynkach mieszkalnych (użytkownicy indywidualni) oraz obiektach użyteczności publicznej. Udział mieszkańca w projekcie jest dobrowolny, jest jednocześnie przystąpieniem tego konkretnego mieszkańca do projektu. Gminy biorące udział w projekcie w zawartych porozumieniach międzygminnych zobowiązały się do przekazania środków na realizację projektu, zgodnie z przyjętym harmonogramem. Wnioskodawca jako Lider projektu na podstawie zawartych porozumień międzygminnych do realizacji projektu wyodrębni rachunek bankowy. Zamontowane instalacje będą własnością Gminy przez okres 5 lat, natomiast po upływie tego okresu Lider oraz Gminy Partnerskie przekażą nieodpłatnie zamontowane urządzenia poszczególnym użytkownikom indywidualnym oraz instytucjom użyteczności publicznej. Z tytułu montażu kolektorów oraz ich eksploatacji Gmina nie będzie czerpała w przyszłości korzyści finansowych i nie będą pobierane od tych kolektorów opłaty. Właścicielem zamontowanej instalacji (kolektorów słonecznych) będzie Gmina, oraz partnerzy projektu: X zgodnie z przypadającym udziałem. Gmina jako Lider projektu przekaże poszczególnym Gminom (Partnerom projektu) po zakończeniu realizacji inwestycji na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego infrastrukturę pozyskaną w ramach projektu. Poniesione wydatki w związku zrealizowanym projektem będą związane czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z Umową Partnerską Lider projektu wyodrębni rachunek bankowy, który będzie służył wyłącznie do operacji finansowych związanych z projektem, między innymi wpływy z dofinansowania unijnego.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
- przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
- wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
- wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
- wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
- ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego,
- oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
- zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).
Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Stosownie do art. 8 ust. 2a w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Powyższe wynika z art. 8 ust. 2a ustawy. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika również wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. WE L Nr 145, s. 1), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.
Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 3 ustawy, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.
Jak już wskazano powyżej z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć porozumienie umowę z partnerami gminami w sprawie wykonania projektu polegającego na montażu kolektorów słonecznych. Zainteresowany stanie się liderem wspólnego zadania. Partnerzy tego projektu mocą zawartego porozumienia zobowiązani będą między innymi do przekazania na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych tzw. własnego udziału. Po wykonaniu całego projektu, w formie protokołów zdawczo - odbiorczych zostaną przekazane partnerom, składniki majątku uzyskanego w ramach projektu stosownie do wartości wniesionych przez partnerów udziałów własnych.
Zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 74 ustawy o samorządzie gminnym.
Porozumienie stanowi jedną z form współdziałania gmin, mającą na celu wspólne wykonywanie zadań publicznych. W odróżnieniu od związku międzygminnego zadania te wykonuje nie inny, działający zamiast gmin podmiot, lecz jedna z gmin na rzecz pozostałych. Przepisy te mówią o powierzeniu na podstawie porozumienia międzygminnego, jednej gminie wykonywania określonych zadań publicznych, należących do zakresu działania pozostałych gmin. Gmina, której powierza się te zadania, przejmuje związane z nimi prawa i obowiązki pozostałych gmin, przy czym gminy te mają jednak obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania poprzez przekazywanie dotacji celowych.
Celem porozumienia zawartego między Liderem a Partnerem projektu nie jest przekazanie (wyzbycie się) na rzecz innej Gminy określonych zadań publicznych, ale ich wspólne wykonywanie, choć w różnych zakresach i częściowo przez Lidera na rzecz Partnera projektu. Co najwyżej można mówić o przekazaniu wykonywania zadań, przy zachowaniu formuły działania w imieniu mocującej do tych czynności gminy (a zatem bez wyzbywania się tych zadań).
W związku z powyższym biorąc pod uwagę cytowane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca, realizując inwestycję na rzecz poszczególnych partnerów projektu w oparciu o zawarte porozumienie, będzie działał w imieniu własnym lecz na rzecz innego podmiotu.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż nawiązany w ten sposób stosunek prawny między Wnioskodawcą a partnerami projektu będzie stosunkiem cywilnoprawnym, powstanie bowiem na podstawie umowy, a nie na skutek np. przekazania przez Wnioskodawcę swoich kompetencji innemu podmiotowi. W omawianej sprawie mimo faktu, iż Wnioskodawca na mocy zawartego porozumienia będzie zawierał umowy na realizację projektu, prowadził dokumentację, występował o środki finansowe oraz dokonywał końcowego rozliczenia projektu, to niewątpliwie będziemy mieć do czynienia ze wspólnym realizowaniem przedsięwzięcia.
Należy zauważyć, iż zawarte przez Wnioskodawcę porozumienie nie może ingerować w sferę stosunków prawnopodatkowych i odmiennie kształtować zakresu praw i obowiązków kilku odrębnych podmiotów, a wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego w tym konkretnym przypadku ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z faktem, iż Partnerzy projektu zobowiązani będą do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy, będziemy mieć do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów projektu.
A zatem z uwagi na fakt, iż Partnerzy będą uczestniczyli w finansowaniu inwestycji, nie można będzie mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy.
Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Lider projektu) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany będzie przenieść na faktycznego odbiorcę (Partnerów projektu). W obrocie gospodarczym dopuszczalne są sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Wnioskodawca sam wskazał, iż powstałe mienie zostanie przekazane Partnerom na podstawie protokołów zdawczo - odbiorczych i będzie stanowić ich majątek. Przekazanie produktów projektu nastąpi proporcjonalnie do ich wniesionego udziału.
Zatem nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla Partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostały opodatkowane przez dostawcę faktycznie sprzedającego towary lub usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi. Wnioskodawca będzie występował zatem w charakterze zarówno otrzymującego towary i usługi, jak i sprzedającego towary i wyświadczającego usługi (na rzecz Partnerów projektu).
Ponadto z uwagi na fakt, iż przedmiotem projektu będzie montaż kolektorów słonecznych i jak już wskazano majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością stron porozumienia, a Wnioskodawca otrzymywał będzie od partnerów środki finansowe będące źródłem finansowania wspólnej inwestycji w omawianej sprawie nie może być mowy o nieodpłatnym przekazaniu towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy.
W przypadku przekazania kolektorów słonecznych Partnerom projektu Wnioskodawca nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia określonego w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W odniesieniu do nieodpłatnego przekazania kolektorów słonecznych użytkownikom indywidualnym oraz instytucjom użyteczności publicznej, należy stwierdzić, że przekazanie to nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie składników majątku odbędzie się w związku z wykonywaniem przez Gminę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań własnych, zwolnionych od podatku VAT i związane jest z działalnością Gminy. Czynności te stanowią realizację celu publicznego na poziomie samorządowym, a nie realizację czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Projekt ten nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Gminę.
Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowego projektu w tej części w jakiej przekaże nieodpłatnie zamontowane urządzenia poszczególnym użytkownikom indywidualnym oraz instytucjom użyteczności publicznej.
Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla Partnerów projektu. Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W następstwie powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu polegającena montażu kolektorów słonecznych, które po zakończeniu realizacji projektu stanią się własnością podmiotów będących stronami porozumienia (partnerów projektu) będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania w części w jakiej majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością stron porozumienia (partnerów projektu). Jednocześnie będzie zobowiązany jako sprzedający towary i świadczący usługi do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.
Reasumując, Zainteresowanemu w części w jakiej będzie otrzymywał od partnerów środki finansowe będące źródłem finansowania wspólnej inwestycji, w ramach realizacji omówionego projektu będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ., ponieważ powstałe w tej części mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo prawne należy rozstrzygać indywidualnie.
Powołany przez Wnioskodawcę przepis § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2009r. nr 224, poz. 1799) nie obowiązuje i został zastąpiony § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 353 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
