Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-782/12/LŻ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.09.2012, sygn. IBPP3/443-782/12/LŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2012r. (data złożenia 26 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2012r. (data złożenia 17 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2012r. (data złożenia 17 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 sierpnia 2012r. znak: IBPP3/443-782/12/LŻ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.).

Celem działania i realizacji, zgodnie ze statutem oraz wpisem do KRS, jest:

  1. Społeczno-wychowawcze działanie i pobudzanie aktywności oraz podnoszenie poziomu artystycznego Towarzystwa,
  2. Gromadzenie środków finansowych dla potrzeb Stowarzyszenia.

Cele realizuje poprzez:

  1. Aktywizowanie członków Towarzystwa w działalności na rzecz realizacji celów Towarzystwa,
  2. Organizację działalności popularyztorskiej i informacyjnej,
  3. Wydawanie publikacji o charakterze społeczno-kulturalnym,
  4. Organizowanie imprez kulturalnych,
  5. Współpraca z innymi stowarzyszeniami i organizacjami społecznymi o podobnych zainteresowaniach,
  6. Współdziałanie z administracją Państwową i Samorządową w zakresie inicjatyw społeczno-kulturalnych,
  7. Organizowanie spotkań, dyskusji, odczytów i innych form kształcenia kulturalnego.

Zgodnie z § 28 Statutu Stowarzyszenia, majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, darowizny, zapisy i spadki, dotacji i subwencji, dochodów z własnej działalności i majątku oraz ofiarności publicznej. Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd. Stowarzyszenie aktualnie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towarzystwo otrzymało środki w formie pomocy finansowej, pochodzące z Unii Europejskiej w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na projekt imprezy kulturalno-rekreacyjnej.

Stowarzyszenie w ramach ww. projektów będzie realizowało określone działania, które wynikają zarówno z celów statutowych, jak i celów założonych do osiągnięcia realizacji wniosków. Związane są one z organizacją jednodniowej imprezy kulturalno-rekreacyjnej "" w ramach której zostaną wydrukowane plakaty, ulotki, banery informujące o imprezie jak również zostaną podpisane umowy z firmami, które oferują usługi w zakresie ochrony medycznej, ochrony mienia i obiektów, nagłośnienia, wynajęcia sceny oraz z artystami.

W ramach realizacji zadań merytorycznych, tzn. związanych z aktywizacją pokoleniową gminy, gmin ościennych i nabywaniem umiejętności w obszarze kultury, tradycji, śpiewu i tańca oraz gry na instrumentach Stowarzyszenie podejmie działania w kierunku:

  • organizacji zajęć pozalekcyjnych poprzez próby 2 razy w tygodniu po 3 godziny rytmiki, śpiewu, gry na instrumentach dętych i ludowych oraz tańca regionalnego; organizacji tzw. jednodniowych imprez kulturalno-rozrywkowych w celu integracji międzypokoleniowej; wyjazdów na koncerty dzieci, młodzieży i dorosłych w ramach projektu;
  • spisania i wydrukowania śpiewników z kolędami i pastorałkami oraz nagranie płyty CD z śpiewem i muzyką góralską
  • realizacji działań informacyjnych i rekrutacyjnych dotyczących realizacji projektu;
  • realizacji wydarzeń promocyjnych, kulturalnych związanych z projektem.

W ww. obszarze działania, Stowarzyszenie LGR wydatkuje środki na:

  • koszty osobowe merytoryczne /instruktorzy, wynajem nagłośnienia i oświetlenia, obsługa techniczna, zabezpieczenie medyczne/,
  • koszty obsługi zadania publicznego /koordynator, obsługa księgowa oraz administracyjna/,
  • koszty związane z uczestnictwem bezpośrednich adresatów zadania /wydrukowanie śpiewników, wynajęcie studia nagrań, złożenie i wytłoczenie płyt, poczęstunek podczas zajęć i warsztatów itp./
  • koszty funkcjonowania organizacji /opłaty pocztowe i środki czystości/
  • koszty wyposażenia /zakup laptopa, urządzenia wielofunkcyjnego oraz zestawu nagłaśniającego/
  • koszty związane z działaniami promocyjnymi.

Zakupione środki trwałe zostaną wykorzystane przy realizacji kolejnych wniosków, a po okresie dofinansowania, przeznaczone do bieżącej (statutowej) działalności stowarzyszenia. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 13 sierpnia 2012r. wskazał, iż:

  1. Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT,
  2. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę,
  3. Wnioskodawca nie jest czynnym zrejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7,
  4. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu...

Stanowisko wnioskodawcy :

Wnioskodawca realizując swoje cele określone w statucie i wpisane do KRS, nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ww. ustawy). W związku z powyższym, w odniesieniu do całej działalności Stowarzyszenia, w tym do operacji wspófinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie ma zastosowania ustawa o podatku od towarów i usług, która określa m.in. zasady odliczenia i zwrotu ww. podatku (Dział IX). Na tej podstawie, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wypada w tym miejscu zauważyć, że w stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W świetle powyższego, niewątpliwie Wnioskodawca jako stowarzyszenie posiadające osobowość prawną w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, spełnia przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zaznaczenia zatem wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie w ramach ww. projektów będzie realizowało określone działania, które wynikają zarówno z celów statutowych, jak i celów założonych do osiągnięcia realizacji wniosków. Związane są one z organizacją jednodniowej imprezy kulturalno-rekreacyjnej "" w ramach której zostaną wydrukowane plakaty, ulotki, banery informujące o imprezie jak również zostaną podpisane umowy z firmami, które oferują usługi w zakresie ochrony medycznej, ochrony mienia i obiektów, nagłośnienia, wynajęcia sceny oraz z artystami. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7 i korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny. Wnioskodawca nie będzie miał zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach