Czy od wydatków poniesionych ze środków otrzymanych z PFRON można odliczyć podatek naliczony? - Interpretacja - ILPP1/443-1549/11-2/HW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.03.2012, sygn. ILPP1/443-1549/11-2/HW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy od wydatków poniesionych ze środków otrzymanych z PFRON można odliczyć podatek naliczony?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 15 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych ze środków otrzymanych z PFRON jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych ze środków otrzymanych z PFRON.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jako osoba bezrobotna i niepełnosprawna otrzymała 2 lipca 2008 r. jednorazowe środki, tj. kwotę 36.500 zł na dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej zgodnie z umową z Prezydentem Miasta z dnia 2 lipca 2008 r. Pomoc ta była pomocą de minimis i udzielona została na podstawie art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Pomoc ta w przypadku nie dotrzymania ww. umowy podlegałaby całkowitemu zwrotowi wraz z odsetkami.

Wnioskodawczyni w dniu 14 lipca 2008 r. rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie usług krawieckich, hafciarskich, solarium, handlu odzieżą i bielizną będąc od początku czynnym podatnikiem podatku VAT. Podatek dochodowy Zainteresowana rozlicza na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Przychody i koszty ewidencjonowane są w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, jak też prowadzony jest rejestr wyposażenia.

Kwotę pomocy, tj. 36.500 zł Wnioskodawczyni wydatkowała w okresie 18 lipca do października 2008 r. na następujące zakupy: stebnówka (2.600 zł), hafciarka (14.000 zł), owerlok (900 zł), łóżko solaryjne (10.000 zł), stół roboczy (1.397 zł), zestaw komputerowy (1.000 zł), monitor (800 zł), jak również i inne mniejsze zakupy według umowy, np. drukarka, żelazko, telefon, regał sklepowy.

Wszystkie wydatki były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT i były niezbędne do prowadzenia ww. działalności gospodarczej, jak też do uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wydatków poniesionych ze środków otrzymanych z PFRON można odliczyć podatek naliczony...

Zdaniem Wnioskodawczyni, możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od VAT należnego w opisanej sytuacji wynika wprost z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług i jest w pełni uzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący w momencie zaistnienia zdarzenia, czyli w roku 2008.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Między innymi, na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Należy zaznaczyć, iż dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług. Tak więc pokrycie tych wydatków nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisy stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jako osoba bezrobotna i niepełnosprawna w dniu 2 lipca 2008 r. otrzymała jednorazowe środki z PFRON na dofinansowanie działalności gospodarczej, zgodnie z umową z Prezydentem Miasta. Pomoc ta była pomocą de minimis udzieloną na podstawie art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą w dniu 14 lipca 2008 r. w zakresie usług krawieckich, hafciarskich, solarium, handlu odzieżą i bielizną będąc od początku czynnym podatnikiem podatku VAT. Kwotę pomocy, tj. 36.500 zł Zainteresowana w okresie 18 lipca do października 2008 r. wydatkowała na następujące zakupy: stebnówkę, hafciarkę, owerlok, łóżko solaryjne, stół roboczy, zestaw komputerowy, monitor, jak również inne mniejsze zakupy według umowy, np. drukarka, żelazko, telefon, regał sklepowy. Wszystkie poniesione wydatki były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT i były niezbędne do prowadzenia ww. działalności gospodarczej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania przez podatnika podatku VAT czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie zostaną spełnione obydwa wskazane warunki, ponieważ Wnioskodawczyni, jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a towary nabyte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy, sfinansowane ze środków otrzymanych z PFRON na dofinansowanie działalności gospodarczej, bowiem zakupy te jak wskazała Zainteresowana były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nadmienia się, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych zawartych w art. 86 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Informuje się również, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych ze środków otrzymanych z PFRON. Natomiast w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPB1/415-1401/11-4/AMN, interpretacja indywidualna

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu