Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z przedmiotowych faktur z nieprawidłową w oc... - Interpretacja - IPTPP2/443-107/12-6/JS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.05.2012, sygn. IPTPP2/443-107/12-6/JS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z przedmiotowych faktur z nieprawidłową w ocenie Zainteresowanego stawką podatku VAT, w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 31 stycznia 2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z wystawieniem przez wystawcę faktury z błędną stawką podatku VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usługi najmu lokali mieszkalnych wraz z usługami z nimi związanymi, prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z wystawieniem przez wystawcę faktury z błędną stawką podatku VAT oraz odliczenia podatku.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, usług budowlanych i innych.

Wnioskodawca otrzymuje faktury zakupu dotyczące najmu lokali użytkowych, na których są pozycje opodatkowane stawką 23%, np. czynsz i opodatkowane stawką 8%, np. media. Wnioskodawca wykorzystuje ww. lokale wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej, to znaczy wynajmuje te lokale łącznie z mediami i stosuje do całości stawkę 23%.

W piśmie z dnia 24 kwietnia 2012 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można odliczać podatek VAT w całości z faktur, które według aktualnych interpretacji MF są wystawiane nieprawidłowo, ponieważ w całości powinny być opodatkowane stawką 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od takich faktur można odliczać w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

W treści art. 88 ww. ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

W myśl art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
      wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
  2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  • transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  • wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
  • wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne;
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  • faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  • zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;
  • zaświadczenie, o którym mowa w art. 86a ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;
  • wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze w części dotyczącej tych czynności.

    Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

    Wskazać należy, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, nie pozbawiają prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów, które zostały opodatkowane inną niż przyjęta przez sprzedawcę (wyższą bądź niższą) stawką podatku od towarów i usług.

    Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność w zakresie wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, usług budowlanych i innych. Wnioskodawca otrzymuje faktury zakupu dotyczące najmu lokali użytkowych, na których są pozycje opodatkowane stawką 23%, np. czynsz i opodatkowane stawką 8%, np. media. Wnioskodawca wykorzystuje ww. lokale wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej, to znaczy wynajmuje te lokale łącznie z mediami i stosuje do całości stawkę 23%.

    Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy należy wskazać, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada fakturę VAT z nieprawidłową, w Jego ocenie, stawką podatku VAT, to przysługuje mu prawo do odliczenia całości podatku wykazanego na fakturze. Zgodnie, bowiem z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. Skoro, zatem kontrahent Wnioskodawcy wystawił fakturę z nieprawidłową w ocenie Zainteresowanego stawką podatku, to na podstawie powyższego przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi ta wykazana na fakturze kwota podatku.

    Przy czym powyższe prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje pod warunkiem, że przedmiotowe usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz transakcje udokumentowane fakturami nie dotyczą transakcji niepodlegających opodatkowaniu albo korzystających ze zwolnienia z podatku VAT.

    Reasumując, w świetle opisu stanu faktycznego Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z przedmiotowych faktur z nieprawidłową w ocenie Zainteresowanego stawką podatku VAT, w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy.

    Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, iż podatek VAT od wystawionych faktur z nieprawidłową stawką podatku można odliczać w całości, należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Ponadto wskazać należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

    Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z wystawieniem przez wystawcę faktury z błędną stawką podatku VAT. Natomiast, kwestia dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usługi najmu lokali mieszkalnych wraz z usługami z nimi związanymi została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej nr IPTPP2/443-107/12-5/JS oraz odliczenia podatku VAT w interpretacji indywidualnej nr IPTPP2/443-107/12-7/JS.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Referencje

    IPTPP2/443-107/12-5/JS, interpretacja indywidualna
    IPTPP2/443-107/12-7/JS, interpretacja indywidualna

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi