zastosowanie zwolnienia dla usług polegających na pozyskiwaniu klientów zainteresowanych ofertą w zakresie zarządzania portfelem papierów wartościowyc... - Interpretacja - IPPP1/443-1720/11-2/PR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.03.2012, sygn. IPPP1/443-1720/11-2/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

zastosowanie zwolnienia dla usług polegających na pozyskiwaniu klientów zainteresowanych ofertą w zakresie zarządzania portfelem papierów wartościowych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.12.2011 r. (data wpływu 12.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług polegających na pozyskiwaniu klientów zainteresowanych ofertą w zakresie zarządzania portfelem papierów wartościowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług polegających na pozyskiwaniu klientów zainteresowanych ofertą w zakresie zarządzania portfelem papierów wartościowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie odpowiedniego zezwolenia Bank prowadzi działalność maklerską poprzez biuro maklerskie . Jeden z kontrahentów Biura Maklerskiego prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie zarządzania cudzym portfelem papierów wartościowych na zlecenie. Spółka jest zainteresowana dotarciem do potencjalnych klientów za pośrednictwem Biura Maklerskiego. W związku z powyższym Spółka podpisała z Biurem Maklerskim umowę o współpracy. Na podstawie niniejszej umowy Biuro Maklerskie świadczy na rzecz Spółki usługi polegające na pozyskiwaniu klientów zainteresowanych ofertą Spółki w zakresie zarządzania przez Spółkę cudzym portfelem papierów wartościowych na zlecenie na rachunkach papierów wartościowych i rachunkach pieniężnych klientów prowadzonych przez Biuro Maklerskie.

W ramach świadczenia usług, Biuro Maklerskie zobowiązane jest w szczególności do:

  • wystawiania materiałów reklamowych dotyczących oferty Spółki,
  • informowania klientów Biura Maklerskiego o ofercie Spółki,
  • podpisywaniu w imieniu Spółki umów świadczenia usług w zakresie zarządzania cudzym portfelem papierów wartościowych na zlecenie oraz otwierania i prowadzenia celowych rachunków papierów wartościowych oraz rachunków pieniężnych, na których gromadzone będą aktywa objęte zarządzaniem w ramach umów zarządzania, o dostarczania Spółce danych o stanie i wartości rachunków papierów wartościowych i rachunków pieniężnych prowadzonych przez Biuro maklerskie na rzecz osób, które zawarły umowę zarządzania,
  • wyznaczenia maklera papierów wartościowych odpowiedzialnego za realizację zleceń składanych przez Spółkę, wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za kontakty ze Spółką w zakresie sprzedaży oferty Spółki,
  • dostarczania Spółce analiz fundamentalnych i opracowań analitycznych sporządzanych przez Biuro Maklerskie,
  • rozliczania transakcji klientów posiadających rachunki w Biurze Maklerskim, którzy podpisali umowy zarządzania.

Z tytułu świadczenia powyższej kompleksowej usługi, Biurowi Maklerskiemu przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej ustalony procent prowizji zapłaconej na rzecz Spółki przez pozyskanych klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa polegająca na pozyskiwaniu klientów zainteresowanych ofertą Spółki w zakresie zarządzania przez Spółkę cudzym portfelem papierów wartościowych na zlecenie na rachunkach papierów wartościowych i rachunkach pieniężnych klientów prowadzonych przez Biuro Maklerskie, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa pozyskiwania klientów zainteresowanych ofertą Spółki w zakresie zarządzania przez Spółkę cudzym portfelem papierów wartościowych na zlecenie na rachunkach papierów wartościowych i rachunkach pieniężnych klientów prowadzonych przez Biuro Maklerskie jest zwolniona z VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U 2004.54.535 ze zm.) zwalnia się z VAT usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

W art. 2 ust. 1 Ustawy o obrocie instrumentami zawarta jest definicja instrumentów finansowych. Zgodnie z tą definicją instrumentami finansowymi w rozumieniu tej ustawy są:

  1. papiery wartościowe;
  2. niebędące papierami wartościowymi:
    1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
    2. instrumenty rynku pieniężnego,
    3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
    4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane. przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
    5. opcja, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,
    6. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
    7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
    8. kontrakty na różnicę,
    9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Spółka świadczy usługi w zakresie zarządzania cudzym portfelem papierów wartościowych na zlecenie na rachunkach papierów wartościowych i rachunkach pieniężnych klientów prowadzonych przez Biuro Maklerskie. Jako że papiery wartościowe są zaliczane do instrumentów finansowych Spółka świadczy usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz zapisy art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przedmiotowej sprawie istotne jest określenie czy Biuro Maklerskie świadczy usługi pośrednictwa w zakresie usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe. Na podstawie umowy podpisanej ze Spółką, Biuro Maklerskie świadczy na rzecz Spółki usługi polegające na pozyskiwaniu klientów zainteresowanych ofertą Spółki. Celem działań Biura Maklerskiego jest doprowadzenie do podpisania przez klienta umowy ze Spółką na świadczenie usług w zakresie zarządzania ich portfelem papierów wartościowych na zlecenie na ich rachunkach papierów wartościowych i rachunkach pieniężnych.

W piśmie z dnia 21 grudnia 2004 roku (NB-BPN-l-022-70104 - Rekomendowane kierunki interpretacyjne przepisów ustawy Prawo bankowe dotyczące outsourcingu. Pr. Bankowe. 2005.2.83) definiując pojęcie pośrednictwa finansowego objętego zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Prawo bankowe (dalej: Prawo bankowe) Narodowy Bank Polski uznał, iż pośrednictwo finansowe występuje nie tylko, w przypadku, gdy pośrednik upoważniony jest do zawarcia w imieniu mocodawcy umowy (czynności prawne), ale również, gdy zleceniobiorca dokonuje jedynie czynności faktycznych związanych z pośrednictwem w sprzedaży produktu finansowego:

W przypadku czynności faktycznych, których wykonywanie zostało powierzone przedsiębiorcy w ramach pośrednictwa, uzasadniony jest pogląd, zgodnie z którym za tego rodzaju czynności należałoby uznawać jedynie czynności faktyczne pozostające w bezpośrednim związku z działalnością bankową, tzn. takie, które można uznać za czynności cząstkowe (składowe) czynności wskazanych w art. 5 i 6 ust. 1 prawa bankowego, lub bez których podjęcia, ze względu na istotę lub charakter czynności bankowej lub czynności z art. 6 ust. 1 prawa bankowego (z którymi są one związane), nie jest możliwe należyte wykonanie umowy, mającej za przedmiot dokonanie czynności wymienionych w art. 5 i art. 6 ust. 1 przywołanej ustawy.

W wyroku z dnia 4 sierpnia 2007 (sygn. C-453/05) ETS stwierdził, iż dla potrzeb zwolnienia z opodatkowania VAT usługi pośrednictwa finansowego powinny być traktować szeroko. Ustalając zatem, czy określone usługi podlegają opodatkowaniu VAT czy też są z niego zwolnione, należy brać pod uwagę nie tylko literalne brzmienie przepisu prawnego czy też wewnątrzpaństwowe klasyfikacje wyrobów i usług, ale również faktycznie wykonywane w ramach określonej usługi funkcje.

Zdaniem Banku, z uwagi na brak definicji w ustawach podatkowych, a w szczególności w ustawie o VAT, przy interpretacji pojęcia: pośrednictwo finansowe należy posiłkować się regulacjami innych ustaw. Podsumowując, zarówno w świetle wyroków ETS, jak i w regulacjach prawa bankowego, pojęcie pośrednictwo finansowe należy definiować szeroko, a w szczególności uznanie danej czynności za pośrednictwo finansowe nie jest uwarunkowane umocowaniem zleceniobiorcy do zawierania umów w imieniu mocodawcy.

W ramach świadczenia usług na rzecz Spółki, Biuro Maklerskie zobowiązane jest w szczególności do: wystawiania materiałów reklamowych dotyczących oferty Spółki, informowania klientów Biura Maklerskiego o ofercie Spółki, podpisywaniu w imieniu Spółki umów świadczenia usług w zakresie zarządzania cudzym portfelem papierów wartościowych na zlecenie oraz otwierania i prowadzenia celowych rachunków papierów wartościowych oraz rachunków pieniężnych, na których gromadzone będą aktywa objęte zarządzaniem w ramach umów zarządzania, dostarczania Spółce danych o stanie i wartości rachunków papierów wartościowych i rachunków pieniężnych prowadzonych przez Biuro maklerskie na rzecz osób, które zawarły umowę zarządzania, wyznaczenia maklera papierów wartościowych odpowiedzialnego za realizację zleceń składanych przez Spółkę, wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za kontakty ze Spółką w zakresie sprzedaży oferty Spółki, dostarczania Spółce analiz fundamentalnych i opracowań analitycznych sporządzanych przez Biuro Maklerskie, rozliczania transakcji klientów posiadających rachunki w Biurze Maklerskim, którzy podpisali umowy zarządzania. Usługi wykonywane przez Biuro Maklerskie mieszczą się w zakresie usług zaliczanych do czynności pośrednictwa.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Banku usługi polegające na pozyskiwaniu klientów zainteresowanych ofertą Spółki są usługami pośrednictwa w zakresie usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe. W konsekwencji, usługi te są zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się, że w dniu 26.08.2011 ogłoszony został tekst jednolity ustawy o VAT Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie