Reasumując, do momentu przekroczenia kwoty obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego, Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało prawo do odzyska... - Interpretacja - IPTPP4/443-87/12-2/OS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.04.2012, sygn. IPTPP4/443-87/12-2/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Reasumując, do momentu przekroczenia kwoty obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego, Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, gdyż efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 31 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego na zakupy w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego na zakupy w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną - przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą.

Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. .... Wniosek został wyłoniony do dofinansowania a do zawarcia umowy o dofinansowanie niezbędne jest dostarczenie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VATzwiązanego z projektem.

Przedsiębiorca rozpoczęła działalność od 01.03.2010r. i jest podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług (zgodnie z brzmieniem art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), ponieważ wartość sprzedaży opodatkowanej w roku 2010 nie przekroczyła 100000,00 zł, a w roku 2011 nie przekroczyła 150000,00 zł.

Wnioskodawca w ramach ww. projektu zakłada rozbudowę pracowni ceramicznej i utworzenie miejsca, w których każdy może uczestniczyć w procesie tworzenia wyrobów ceramicznych - lepić je, ozdabiać, wypalać, a w konsekwencji używać ich - ponieważ jest miejscem nie tylko twórczej pracy warsztatowej, ale i miejscem towarzyskich spotkań. Warsztaty te łączą walory edukacji dzieci i dorosłych z kreatywnym i miłym spędzaniem wolnego czasu. W zamierzeniu mają też zwiększać zainteresowanie społeczeństwa sztuką użytkową, rozwijać zmysły estetyczne i wrażliwość.

Wnioskodawca w ramach ww. projektu planuje zakup następujących usług i towarów opodatkowanych podatkiem VAT:

A.Budowa, roboty i materiały budowlane:

  • Wykonanie instalacji elektrycznej 30 szt.
  • Wykonanie ścianki działowej w WC 5 m
  • Instalacja wodna i montaż WC 1 szt.
  • Instalacja wodna i montaż umywalek 3 szt.
  • Montaż drzwi wewnętrznych 5 szt.
  • Montaż drzwi wejściowych 1 szt.
  • Montaż okien 7 szt.
  • Ułożenie posadzki 66 m2
  • Ułożenie glazury 45 m2
  • Tynkowanie, gipsowanie i malowanie 286 m2 o łącznej wartości brutto: 57650,10 zł.

B.Środki trwałe:

  • Komora do szkliwienia ceramiki 1 szt.
  • Koło garncarskie elektryczne typu junior 2 szt.
  • Koło garncarskie elektryczne profesjonalne 1 szt.
  • Walcarka do gliny 1 szt.
  • Mieszarka/maszyna dc przerobu gliny 1 szt.
  • Kawalet rzeźbiarski 3 szt.
  • Toczek do ceramiki 3 szt.

o łącznej wartości brutto: 33084,00 zł.

W miejscu będą świadczone odpłatne usługi z zakresu prowadzenia zajęć/warsztatów plastycznych i ceramicznych dla grup dzieci, młodzieży i dorosłych. Ze względu na zwolnienie podmiotowe Wnioskodawcy ww. usługi nie będą opodatkowane podatkiem VAT (zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT poniesionego na zakup ww. usług i towarów opodatkowanych podatkiem VAT realizując ww. projekt (zdarzenie przyszłe)...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obecnie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT poniesionego na zakup ww. usług i towarów opodatkowanych podatkiem VAT realizując ww. projekt, ponieważ:

  • jest podatnikiem VAT zwolnionym podmiotowo (na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług);
  • z tego względu wyszczególnione powyżej usługi i towary opodatkowane podatkiem VAT, które zostaną zakupione w ramach projektu, nie będą wykorzystywane do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT (na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną - przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. .... Wnioskodawczyni jest podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług (zgodnie z brzmieniem art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), ponieważ wartość sprzedaży opodatkowanej w roku 2010 nie przekroczyła 100000,00 zł, a w roku 2011 nie przekroczyła 150000,00 zł. W miejscu będą świadczone odpłatne usługi z zakresu prowadzenia zajęć/warsztatów plastycznych i ceramicznych dla grup dzieci, młodzieży i dorosłych. Ze względu na zwolnienie podmiotowe Wnioskodawcy ww. usługi nie będą opodatkowane podatkiem VAT.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione na realizację ww. projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem brak będzie podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, iż kwestie związane z rejestracją podatników reguluje art. 96 ustawy. Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W świetle art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.

Jak stanowi art. 96 ust. 5 pkt 4 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminie: przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia z tym, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Art. 113 ust. 5 stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do alternatywnego wyboru, zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, bądź pozostania podatnikiem VAT zwolnionym. Powyższy wybór jest dobrowolną decyzją podatnika, u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła określonego ustawowo limitu kwoty.

Z treści opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie będzie miała możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, nie będzie miała zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, do momentu przekroczenia kwoty obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego, Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , gdyż efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi