Czy 70% środków publicznych w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. dotyczy żródeł finansowania, cz... - Interpretacja - ITPP2/443-1042a/11/AF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.11.2011, sygn. ITPP2/443-1042a/11/AF, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy 70% środków publicznych w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. dotyczy żródeł finansowania, czy wartości źródeł finansowania zakupu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 28 października 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 28 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, profesjonalnym przedsiębiorcą świadczącym usługi szkoleniowe i edukacyjne (PKWiU 8042 - pozaszkolne formy kształcenia gdzie indziej nie sklasyfikowane), w tym usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, na rzecz szerokiej grupy odbiorców, w tym jednostek sektora finansów publicznych, podmiotów nie należących do sektora finansów publicznych oraz osób fizycznych. Powyższe usługi świadczone są przez Spółkę na podstawie umów cywilnoprawnych, w ramach dotacji rozwojowych, nie stanowiących dopłaty do ceny, otrzymywanych przez Spółkę lub inne podmioty w ramach środków z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Środki otrzymane w ten sposób pozostawione są wyodrębnionych rachunkach, jako środki projektowe. Z wyodrębnionych rachunków pokrywane są wydatki poczynione na realizację sfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki projektów. Każde uruchomienie środków projektowych na sfinansowanie innych wydatków niż ściśle związane z projektem i przewidziane w budżecie jest traktowane jako niezgodne z ustawą o finansach publicznych, powoduje obowiązek ich zwrotu oraz odpowiedzialność porządkową Zarządu za naruszenie dyscypliny budżetowej. Niektóre z realizowanych projektów finansowane są w części przez beneficjentów ostatecznych w formie wkładu własnego, wnoszonego w postaci środków pieniężnych, bądź w postaci wynagrodzeń pracowników beneficjenta ostatecznego za czas uczestnictwa w szkoleniu. Część realizowanych przez Spółkę szkoleń jest realizowana przez podmioty zewnętrzne (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, a także osoby prawne i fizyczne będące przedsiębiorcami).

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty (w rozumieniu przepisów o systemie oświaty) w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest uczelnią, ani jednostką Polskiej Akademii Nauk i jednostką badawczo rozwojową w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie świadczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, oraz nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W szczególności Spółka realizuje w ramach umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości projekt na rzecz podniesienia kompetencji własnych pracowników poprzez realizację we własnym zakresie oraz nabywanie z zewnątrz, zgodnie z zasadami projektu, ściśle określonych usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Łączna wartość projektu wynosi 3.168.711,31 zł, przy czym Spółka jako Beneficjent, w ramach kwoty wsparcia, otrzymuje pomoc publiczną na realizację projektu w kwocie nie większej niż 1.912.775,18 zł. Wkład własny Spółki wynosi 1.255.936,13 zł, w tym wkład własny w formie wynagrodzeń 1.023.574,07 zł i wkład własny wnoszony w gotówce 232.362,06 zł. Środki pomocy publicznej oraz środki pieniężne wkładów własnych wnoszone są na odrębne konta bankowe, specjalnie otwarte dla realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla realizacji przedmiotowego projektu, 70% środków publicznych w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy obliczać w odniesieniu do wartości źródła finansowania usługi - środki publiczne i wkład własny, przy czym wkład własny ograniczony do wartości otrzymanych środków pieniężnych, czy też 70% środków publicznych w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy obliczać w odniesieniu do wartości źródła finansowania usługi - środki publiczne i wkład własny, przy czym wkład własny rozumiany jako całość wartości wkładu własnego, niezależnie od formy wniesienia, czy to w formie wynagrodzeń, czy to w formie pieniężnej, czy też 70% środków publicznych w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy obliczać w odniesieniu do wartości usługi finansowanej z dwóch źródeł (wkład własny i środki publiczne, przy czym wkład własny ograniczony do wartości otrzymanych środków pieniężnych)...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z niedoprecyzowaniem przez ustawodawcę pojęcia finansowane w co najmniej 70%" brak jest kryterium oceny poziomu finansowania, czy należy obliczać go w odniesieniu do wartości źródła finansowania usługi - środki publiczne i wkład własny, czy też w odniesieniu do wartości usługi finansowanej z dwóch źródeł (wkład własny i środki publiczne). W opinii Spółki, zgodnie z literalnym brzmieniem zapisu, dla określenia poziomu finansowania istotne jest finansowanie wydatków z określonego źródła pochodzenia środków, a nie wzajemna relacja źródeł pochodzenia środków w projekcie. Oznacza to, że tym konkretnym przypadku udział źródeł finansowania całości wartości projektu środkami publicznymi nie przekroczy wprawdzie 60,3%, natomiast w związku z tym, iż konkretny wydatek na realizację usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, związany z zakupem na rzecz realizacji przedmiotowego projektu zostanie opłacony w 100% z konta środków publicznych, pochodzących z otrzymanego w ramach projektu wsparcia, to ten konkretny zakup spełni warunek niezbędny do objęcia go zwolnieniem od podatku od towarów i usług zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ został sfinansowany w 100% ze środków publicznych. W opinii Spółki analogicznie spełniony zostanie warunek finansowania środkami publicznymi w co najmniej 70%, w przypadku opłacenia tej konkretnej usługi w 70% z konta środków publicznych i w 30% z konta wkładów własnych w formie pieniężnej, ponieważ zostaje zachowany parytet finansowania usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w 70% ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołane przepisów stwierdzić należy, że 70% środków publicznych w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy obliczać w odniesieniu do wartości usługi finansowanej z dwóch źródeł (środki publiczne i wkład własny), przy czym wkład własny obejmuje zarówno wartość wkładów pieniężnych, jak i wynagrodzeń. Należy przy tym zaznaczyć, że skoro z treści wniosku nie wynika aby szkolenie realizowane w ramach przedmiotowego projektu było odpłatne, w opisywanym przypadku nie będzie miał zastosowania § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Jednocześnie informuje się, że w kwestii zwolnienia od podatku usług szkoleniowych i trenerskich świadczonych przez podwykonawcę wydano postanowienie nr ITPP2/443-1042b/11/AF.

Interpretacja dotyczy stan faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy