Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Edukacja przedszkolna szansą na osiągnięcie sukcesów w edukacji szkolnej. Czynnośc... - Interpretacja - ILPP1/443-981/09-4/MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.11.2009, sygn. ILPP1/443-981/09-4/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Edukacja przedszkolna szansą na osiągnięcie sukcesów w edukacji szkolnej. Czynności zwolnione od podatku VAT w zw. z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedszkola, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Edukacja przedszkolna szansą na osiągnięcie sukcesów w edukacji szkolnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Edukacja przedszkolna szansą na osiągnięcie sukcesów w edukacji szkolnej. W dniu 28 września 2009 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie stanu faktycznego sprawy oraz informację o powierzeniu funkcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedszkole nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W terminie od 18 sierpnia 2008 r. do 31 lipca 2009 r. w okresie programowania 2007-2013 realizowany jest w ramach poddziałania 9.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki projekt finansowany ze środków UE o nazwie Edukacja przedszkolna szansą na osiągnięcie sukcesów w edukacji szkolnej. Przedmiotem projektu jest utworzenie jednej dodatkowej grupy przedszkolnej oraz m. in. wyposażenie jej w podstawowy sprzęt i pomoce dydaktyczne. Zakupione wyposażenie wykorzystane będzie wyłącznie do celów edukacyjnych przez dzieci i ich wychowawców. Inwestycja nie służy sprzedaży opodatkowanej.

Dnia 28 września 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny sprawy wskazując, iż nie wystawia faktur VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Sprzęt i pomoce dydaktyczne dla utworzonej nowej grupy przedszkolnej nie służą i nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Usługi świadczone przez przedszkole sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 80.10.11-00.00 usługi przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, włączając szkolnictwo specjalne.

W piśmie tym Wnioskodawca powtórzył opisany wcześniej stan faktyczny, pytanie oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionego projektu od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odliczyć podatku od towarów i usług związanego z realizowanym projektem, ze względu na brak bezpośredniego i bezspornego związku pomiędzy zakupami dotyczącymi projektu, a wykonywanymi przez przedszkole czynnościami. W tej sytuacji podatek naliczony w fakturach zakupowych dotyczących inwestycji jest w całości kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej zwanej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit..a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Wskazać również należy, iż stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wystąpi o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 9.1.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki przewidzianego na lata 2007-2013 projektu o nazwie Edukacja przedszkolna szansą na osiągnięcie sukcesów w edukacji szkolnej. Zakupione w związku z projektem wyposażenie wykorzystywane będzie wyłącznie do celów edukacyjnych przez dzieci i wychowawców. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a świadczone usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 80.10.11-00.00 usługi przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, włączając szkolnictwo specjalne. Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a nabyte w ramach projektu towary nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Zainteresowany nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT a świadczone przez niego usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ww. ustawy, co neguje wykonywanie czynności opodatkowanych wymaganych przepisem.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Edukacja przedszkolna szansą na osiągnięcie sukcesów w edukacji szkolnej.

Ponadto, należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu