Sprzedaż znaczków pocztowych i innych znaków tego typu za cenę równą wartości nominalnej wypełnia dyspozycje art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy i może korzys... - Interpretacja - IPPP1-443-884/11-4/AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.09.2011, sygn. IPPP1-443-884/11-4/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Sprzedaż znaczków pocztowych i innych znaków tego typu za cenę równą wartości nominalnej wypełnia dyspozycje art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy i może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cyt. artykułu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2011 r. (data wpływu 06.06.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31.08.2011 r. (data wpływu 05.09.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24.08.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla znaczków pocztowych, kartek pocztowych oraz kopert z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, kopert pierwszego dnia obiegu FDC, posiadających walor filatelistyczny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.06.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla znaczków pocztowych, kartek pocztowych oraz kopert z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, kopert pierwszego dnia obiegu FDC, posiadających walor filatelistyczny.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 31.08.2011 r. (data wpływu 05.09.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24.08.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności, dokonuje sprzedaży znaków legitymujących nabycie usługi pocztowej, które jednocześnie posiadają wartość filatelistyczną (stanowią tzw. walory filatelistyczne). Wśród w/w można wskazać m. in.:

  1. Nowości emisyjne sprzedawane w formie abonamentu (w przedstawionych poniżej grupach) jak i poza nim.:

A - znaczki pocztowe niestemplowane (czyste znaczki, będące w obiegu i mogące służyć do opłacenia przesyłek pocztowych),

C - kartki pocztowe oraz koperty z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej tzw. całostki pocztowe (które można nadawać jako przesyłkę pocztową),

S - koperty pierwszego dnia obiegu FDC - koperta okolicznościowa z naklejonym znaczkiem, skasowanym datownikiem okolicznościowym (które mogą być wykorzystane do nadania przesyłki przez 28 dni od skasowania znaczka datownikiem okolicznościowym).

  1. Zestawy znaczków pocztowych niestemplowanych będących w obiegu i mogących służyć do opłacenia przesyłek pocztowych, (np. w formie zeszycików, pakietów - znaczki umieszczone w opakowaniu).

Dodatkowo informujemy, iż za usługę abonamentu filatelistycznego czyli sprzedaż znaków wskazanych w punkcie 1 w formie abonamentu, od klienta pobierana jest stała opłata abonamentowa. Do opłaty tej doliczany jest podatek od towarów i usług wg obowiązującej stawki VAT (która na dzień złożenia niniejszego wniosku wynosi 23%). Natomiast cena za dostarczane znaki równa się wartości nominalnej znaków (w przypadku znaczków pocztowych oraz kartek pocztowych) oraz wartości nominalnej znaku powiększonej o cenę koperty (w przypadku kopert z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej i kopert FDC).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo w odniesieniu do transakcji przedstawionej w stanie faktycznym zastosować zwolnienie z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT...

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm., dalej również ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo - przedmiotowy. Z tego też względu, oprócz przedmiotu transakcji istotny jest również status podmiotu świadczącego usługę bądź dokonującego dostawy tj. podmiot ten musi posiadać status operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Na podstawie przepisów ustawy powierza się Spółce obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie.

W związku z powyższym, na podstawie cyt. wyżej przepisu zwolnieniem z opodatkowania VAT objęte zostały usługi pocztowe świadczone przez Spółkę oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przedstawione w stanie faktycznym transakcje pomimo, iż posiadają cechy świadczące, iż przedmiotem opodatkowania jest dostawa towarów, stanowią charakterystyczny dla branży pocztowej, przykład sprzedaży usług. Wskazane w stanie faktycznym znaki stanowią bowiem formę zapłaty za usługę pocztową, a także znak legitymacyjny potwierdzający nabycie usługi pocztowej. Szczegółowe zasady ich emisji oraz stosowania uregulowane zostały w przepisach. Zgodnie z przepisami tego aktu:

  • Spółce przysługuje prawo emisji i wycofywania z obiegu znaczków pocztowych, kartek pocztowych oraz kopert pocztowych z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej
  • znakami służącymi do potwierdzenia opłacenia usług pocztowych świadczonych przez Spółkę są m.in. znaki opłaty pocztowej emitowane przez Spółkę, zwane znaczkami pocztowymi, oraz znaki opłaty pocztowej inne niż znaczki pocztowe, określone przez Spółkę

W świetle powyższego należy uznać, iż co do zasady, klient nabywający znaki określone w stanie faktycznym, dokonuje nabycia usług pocztowych świadczonych przez Spółkę. Fakt, iż dla klienta nabywającego dany znak może on stanowić walor filatelistyczny (czyli przedmiot kolekcjonerski), który nigdy nie zostanie wykorzystany do nadania przesyłki, nie wpływa zdaniem Spółki, na zmianę przedmiotu opodatkowania.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż z uwagi na fakt, iż sprzedawane znaki stanowią znaki legitymacyjne potwierdzające nabycie od Spółki(będącej operatorem obowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych) usługi pocztowej, transakcje te winny podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 01.01.2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (operator obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych), w ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży znaków legitymujących nabycie usługi pocztowej, które jednocześnie posiadają wartość filatelistyczną (stanowią tzw. walory filatelistyczne).

Wśród w/w Wnioskodawca wskazał:

  1. Nowości emisyjne sprzedawane w formie abonamentu (w przedstawionych poniżej grupach) jak i poza nim.:

A - znaczki pocztowe niestemplowane (czyste znaczki, będące w obiegu i mogące służyć do opłacenia przesyłek pocztowych),

C - kartki pocztowe oraz koperty z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej tzw. całostki pocztowe (które można nadawać jako przesyłkę pocztową),

S - koperty pierwszego dnia obiegu FDC - koperta okolicznościowa z naklejonym znaczkiem, skasowanym datownikiem okolicznościowym (które mogą być wykorzystane do nadania przesyłki przez 28 dni od skasowania znaczka datownikiem okolicznościowym).

  1. Zestawy znaczków pocztowych niestemplowanych będących w obiegu i mogących służyć do opłacenia przesyłek pocztowych, (np. w formie zeszycików, pakietów - znaczki umieszczone w opakowaniu).

Dodatkowo Spółka wskazała, iż za usługę abonamentu filatelistycznego od klientów pobierana jest stała opłata abonamentowa, do której jest doliczany podatek od towarów i usług wg stawki VAT 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy klient nabywający powyższe znaki, dokonuje nabycia usług pocztowych świadczonych przez Spółkę. Fakt, iż dla klienta nabywającego dany znak może on stanowić walor filatelistyczny (czyli przedmiot kolekcjonerski), który nigdy nie zostanie wykorzystany do nadania przesyłki, nie wpływa w ocenie Spółki na zmianę przedmiotu opodatkowania.

Analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy należy zauważyć, iż kreuje on zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym. Zwolnienie to obejmuje nie wszystkie podmioty świadczące usługi pocztowe, ale tylko te które posiadają status państwowego operatora publicznego zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

W myśl ustawy powierza się Spółce obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie. Z kolei art. ustawy mówi, iż operator publiczny nie może odmówić zawarcia umowy o świadczenie powszechnych usług pocztowych, z zastrzeżeniem art . Na tle świadczenie usług pocztowych w znakomitej większości zastrzeżone zostało dla operatora publicznego, czyli Spółce. Zadaniem operatora publicznego jest świadczenie powszechnych usług pocztowych, które określić można jako minimalne zestawienie usług pocztowych o ustalonym przepisami prawa i równym dla wszystkich użytkowników standardzie, świadczone w sposób ciągły i po przystępnej cenie.

Z kolei usługę pocztową, w myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, stanowi wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe:

  1. przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem zwanych dalej drukami bezadresowymi,
  2. prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjmowanie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów;
  3. realizowanie przekazów pocztowych.

Stosownie do art znakami służącymi do potwierdzenia opłacenia usług pocztowych świadczonych przez Spółkę są:

  1. znaki opłaty pocztowej emitowane przez Spółkę jako samodzielne znaki opatrzone napisem zawierającym użyte w dowolnym przypadku wyrazy: Polska, Rzeczpospolita Polska lub X, zwane dalej znaczkami pocztowymi;
  2. znaki opłaty pocztowej inne niż znaczki pocztowe, określone przez Spółkę;
  3. oznaczenia określone przez Spółkę.

W myśl powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy zwolnieniem od podatku objęta została dostawa towarów, ściśle związana z usługami pocztowymi realizowanymi przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Chociaż przepisy podatkowe nie określają pojęcia ściśle związane - za dostawę ściśle związaną ze świadczonymi usługami uznać należy dostawę takich towarów, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej (tj. usługi pocztowej).

Przy dokonywaniu wykładni omawianej regulacji wskazówek dostarcza wyrok TSUE z dnia 23.04.2009 r. sygn. C-357/07 w sprawie TNT Post UK Ltd, gdzie sąd podkreślił, iż zwolnienia przewidziane w VI Dyrektywie mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, przy czym zaznaczył, że ten ogólny cel przekłada się w dziedzinie poczty na bardziej szczegółowy cel oferowania, po zmniejszonych cenach, usług pocztowych odpowiadających podstawowym potrzebom społeczeństwa. Z argumentacji TS można także wywieść twierdzenie, iż nie można objąć zwolnieniem wszystkich dokonywanych przez publiczne służby pocztowe świadczeń usług. W podsumowaniu TS zauważa, iż omawiane zwolnienie należy interpretować w sposób ścisły i jednocześnie zgodny z celem zamierzonym w tym przepisie, gdzie zwolnienie dotyczyłoby tylko takiego świadczenia usług, które publiczne służby pocztowe wykonują w charakterze publicznych służb pocztowych. Oznacza to, że TS na tle w/w orzeczenia dostrzegł rozróżnienie przedmiotowe usług pocztowych świadczonych przez operatora zobowiązanego do świadczenia takich usług, ze względu na ich cel i charakter.

Wnioskodawca przedstawiając argumentację w zajętym przez siebie stanowisku oparł się głównie na fakcie, iż klient nabywając wskazane w stanie faktycznym znaki, dokonuje nabycia usług pocztowych.

W ocenie tut. Organu nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż klient nabywający znaki określone w stanie faktycznym dokonuje nabycia usług pocztowych. Usługi pocztowe, jak wyżej wskazano, polegają głównie na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek.

Analiza okoliczności sprzedaży przedmiotowych znaków prowadzi natomiast do wniosku, iż jest ona adresowana wyłącznie do indywidualnych, ściśle określonych grup odbiorców - filatelistów. Przedmiotowe znaki posiadają walory filatelistyczne i sprzedawane są w celu kolekcjonerskim. Patrząc z punktu widzenia nabywcy przedmiotowych znaków, kupuje on je z uwagi na ich walory filatelistyczne, a nie w celu opłacenia usługi pocztowej. Fakt opłacania abonamentu filatelistycznego, zamawiania tych znaków w formie pakietów, zeszycików również wskazuje na ich kolekcjonerski charakter.

Zatem w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia wyłącznie z dostawą towarów. Potencjalna możliwość wykorzystania przedmiotowych znaków jako opłaty za usługi pocztowe, pozostaje bez znaczenia, ponieważ celem ich nabycia przez kupującego nie jest zakup usługi pocztowej.

W konsekwencji, sprzedaż określonych znaków, tj. znaczków pocztowych, kartek pocztowych oraz kopert z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, kopert pierwszego dnia obiegu FDC z naklejonym znaczkiem, skasowanym datownikiem okolicznościowym, które mogą być wykorzystane do nadania przesyłki przez 28 dni od skasowania znaczka datownikiem okolicznościowym, w okolicznościach przedstawionych w stanie faktycznym - w formie abonamentu, bądź zestawach dla indywidualnych odbiorców, opłacających abonament filatelistyczny, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, z uwagi na brak ścisłego związku z powszechną usługą pocztową.

Jednakże należy wziąć pod uwagę, iż Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym, że cena opisanych znaków będzie się równała ich wartości nominalnej.

Tym samym przedmiotowa dostawa jako sprzedaż znaczków pocztowych i innych znaków tego typu za cenę równą wartości nominalnej wypełnia dyspozycje art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy i może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cyt. artykułu.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za nieprawidłowe z uwagi na uzasadnienie Wnioskodawcy, w którym oparto się wyłącznie na art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, nieznajdującym zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie