czy otrzymane dofinansowanie na realizacje projektu stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT - Interpretacja - IBPP4/443-1116/11/JP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.09.2011, sygn. IBPP4/443-1116/11/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

czy otrzymane dofinansowanie na realizacje projektu stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2011r. (data wpływu 14 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2011r. (data wpływu 20 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymane dofinansowanie na realizacje projektu pn. stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymane dofinansowanie na realizacje projektu pn. stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 września 2011r. (data wpływu 20 września 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 września 2011r. nr IBPP4/443-1116/11/JP, IBPBI/1/415-707/11/RM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma będąca jednoosobową działalnością gospodarczą osoby fizycznej jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnik ten otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. . Projekt ten realizowany jest na podstawie umowy nr z dnia 13 czerwca 2011r. zawartej pomiędzy podatnikiem a Wojewódzkim Urzędem Pracy. Projekt ten polega na organizacji bezpłatnych szkoleń dla osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo, które zamierzają pozyskać dotację na otwarcie własnej działalności gospodarczej. Szkolenia kończą się przygotowaniem przez uczestników biznesplanów wraz z niezbędną dokumentacją wymaganą na etapie starania się o środki na otwarcie własnej firmy m.in. z Powiatowego Urzędu Pracy, z PO KL 6.2, z PROW 311 i 312.

Wyżej wymieniony projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet 6 Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.3 Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej na obszarach wiejskich.

Podatnik uzyskał dofinansowanie w formie dotacji na realizację ww. projektu w wysokości 100% wydatków kwalifikowanych określonych we wniosku. Wedle zapisów umowy dofinansowanie jest przekazywane podatnikowi na wyodrębniony rachunek bankowy jako zaliczka na realizację ww. projektu w wysokości 100% dofinansowania tj. 46.400 PLN, w tym:

  1. płatność ze środków europejskich w kwocie 39.440 PLN,
  2. dotacja celowa z budżetu krajowego w kwocie 6.960 PLN,
  3. zaliczka ta przeznaczona będzie na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu. Wyżej wymieniona kwota stanowi całkowitą wartość projektu.

Cała kwota dofinansowania przeznaczona jest na pokrycie 100% poniesionych kosztów takich jak: wynajęcie sali szkoleniowej, wynagrodzenie wykładowców, wynagrodzenie kadry zarządzającej projektem, koszty promocji projektu i zakup materiałów biurowych. Wynagrodzenie wykładowców i kadry zarządzającej projektem obejmuje m.in. koszt pracy osoby będącej wykładowcą i kierownikiem projektu, która jest właścicielem firmy.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 19 września 2011r. otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usług lub dostawą towarów. Nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług lub dostarczanych towarów. Dotacja została przyznana na realizację celu społecznego jakim jest podniesienie zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych oraz nieaktywnych zawodowo i nie ma związku z oferowanymi przez Wnioskodawcę usługami. Jest zatem dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizowanego projektu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dofinansowanie, które otrzymał podatnik na realizację projektu pn. stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie, które otrzymał na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane subwencje, dotacje, inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zdaniem podatnika przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów i usług.

Wg podatnika w opisanej sytuacji dofinansowanie, które otrzymał na pokrycie kosztów realizowanego projektu nie stanowi zdarzenia opodatkowanego, gdyż nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą. Dotacja ta nie została przyznana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie kosztów związanych z realizacją wspomnianego projektu.

Dofinansowanie, które otrzymał podatnik przeznaczone jest na realizację szeroko rozumianego celu społecznego, a projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów. Stosownie do zapisów umowy zawartej z Instytucją Wdrażającą, podatnik jest zobowiązany do ujawniania wszelkich przychodów, a w razie ich powstania do ich zwrotu. Podkreślić zatem należy, że podatnik otrzymuje jedynie zwrot kosztów, które zostaną poniesione zgodnie z umową i zapisami wniosku o dofinansowanie. Koszty, o których mowa wyżej to wynajęcie sali szkoleniowej, wynagrodzenie wykładowców, wynagrodzenie kadry zarządzającej projektem, koszty promocji projektu i zakup materiałów biurowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet 6 Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.3 Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej na obszarach wiejskich, projektu pn. .

Projekt polega na organizacji bezpłatnych szkoleń dla osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo, które zamierzają pozyskać dotację na otwarcie własnej działalności gospodarczej. Szkolenia kończą się przygotowaniem przez uczestników biznesplanów wraz z niezbędną dokumentacją wymaganą na etapie starania się o środki na otwarcie własnej firmy m.in. z Powiatowego Urzędu Pracy, z PO KL 6.2, z PROW 311 i 312.

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w formie dotacji na realizację ww. projektu w wysokości 100% wydatków kwalifikowanych określonych we wniosku.

Cała kwota dofinansowania przeznaczona jest na pokrycie 100% poniesionych kosztów takich jak: wynajęcie sali szkoleniowej, wynagrodzenie wykładowców, wynagrodzenie kadry zarządzającej projektem, koszty promocji projektu i zakup materiałów biurowych.

Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usług lub dostawą towarów. Nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług lub dostarczanych towarów. Dotacja została przyznana na realizację celu społecznego jakim jest podniesienie zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych oraz nieaktywnych zawodowo i nie ma związku z oferowanymi przez Wnioskodawcę usługami. Jest zatem dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizowanego projektu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wskazano, że projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów. Wnioskodawca otrzymuje jedynie zwrot kosztów, które zostaną poniesione zgodnie z umową i zapisami wniosku o dofinansowanie.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymana dotacja w całości posłuży sfinansowaniu poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usług lub dostawą towarów i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług lub dostarczanych towarów (projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów). Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja rozwojowa na pokrycie poniesionych kosztów realizacji projektu nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dofinansowanie, które otrzymał na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że w zakresie ustalenia czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację ww. projektu stanowi obrót zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych oraz ustalenia czy wynagrodzenie wykładowcy i kierownika ww. projektu, którym jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach