W przypadku wykonywania przez zakład gospodarki komunalnej usług na rzecz gminy, świadczonych na podstawie umów cywilnoprawnych - usługi te mieszczą s... - Interpretacja - IPPP1-443-1238/08-2/JL

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2008, sygn. IPPP1-443-1238/08-2/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W przypadku wykonywania przez zakład gospodarki komunalnej usług na rzecz gminy, świadczonych na podstawie umów cywilnoprawnych - usługi te mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, jednakże - zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego rozporządzenia (jeżeli są wykonywane pomiędzy podmiotami w tym przepisie wskazanymi) - zwolnione są od podatku od towarów i usług, z wyjątkiem usług, których zwolnienie to nie dotyczy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24.06.2008 r. (data wpływu 27.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.06.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład Gospodarki Komunalnej jest zakładem budżetowym Gminy utworzonym przez Radę Gminy dnia 30 marca 1995 r. Działalność swoją zakład prowadzi w oparciu o Statut zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy z dnia 28 marca 2003 roku. Zgodnie ze statutem do podstawowych zadań zakładu należy: budowa, remonty, eksploatacja i konserwacja urządzeń wodnych i kanalizacyjnych, pobór opłat za dostarczoną wodę, odprowadzenie ścieków i odbiór odpadów komunalnych, eksploatacja, remonty i utrzymanie budynków gminnych i budynków mieszkalnych, prowadzenie gminnego wysypiska odpadów komunalnych, oświetlenie ulic i placów, wykonywanie usług budowlanych, remontowych i transportowych. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i rozlicza się z urzędem skarbowym deklaracją VAT-7. Zakład wykonuje na rzecz Gminy na podstawie umów zleceń zadania określone w statucie tj. budowę i remonty chodników, remonty dróg gminnych, remonty obiektów będących własnością gminy, konserwację oświetlenia ulicznego. Za wykonywane prace wg umów-zleceń wystawia faktury VAT z należnym podatkiem VAT dla danej usługi.

Gmina posiada osobowość prawną, jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT na podstawie art. 96 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) i rozlicza się z podatku VAT deklaracją VAT-7. Zakład Gospodarki Komunalnej wykonuje zadania określone w statucie na rzecz gminy na podstawie umów-zleceń tj. budowa i remonty chodników, remonty dróg gminnych, konserwacja oświetlenia ulicznego, usługi transportu, remonty budynków gminnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy za prace wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej na rzecz Gminy, określone w Statucie Zakładu, na podstawie umów cywilno-prawnych (umów zleceń), zakład powinien wystawiać faktury VAT z należnym podatkiem VAT dla danej usługi...

  • Czy powinniśmy zastosować zwolnienie w podatku VAT na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97 poz. 970) § 8 pkt 13 i 14...
  • Czy czynności wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej w K na rzecz Gminy określone w Statucie Zakładu uchwalonym przez Radę Gminy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

    Zdaniem wnioskodawcy, za wykonywane usługi powinien on wystawić fakturę VAT z należnym dla danej usługi podatkiem VAT. W opinii wnioskodawcy, dla usług wykonywanych na podstawie umów zleceń przez Zakład Gospodarki Komunalnej na rzecz Gminy nie ma zastosowania § 8 pkt 13 i 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), jak również zakład nie może wyłączyć czynności wykonywanych na rzecz Gminy jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (art. 15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ponieważ wykonywane są na podstawie umów - zleceń (umów cywilno-prawnych).

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (), zaś przez świadczenie usług, wskazanych tym przepisem, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Art. 15 ust. 6 ustawy, stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Stwierdzić należy, iż powyższy przepis nie ma zastosowania w sprawie. Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Według dyspozycji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2- 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwolnione są od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

    Z powyższego przepisu wynika, iż:

    zwolnienie o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek), zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU-41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU-90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

    Wobec powyższego, w przypadku wykonywania przez zakład gospodarki komunalnej usług na rzecz gminy, świadczonych na podstawie umów cywilnoprawnych - usługi te mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, jednakże - zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego rozporządzenia (jeżeli są wykonywane pomiędzy podmiotami w tym przepisie wskazanymi) - zwolnione są od podatku od towarów i usług, z wyjątkiem usług, których zwolnienie to nie dotyczy.

    Zatem w przypadku świadczenia usług, których nie dotyczy zwolnienie wynikające z § 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia (usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU-41.00.2), gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU-90.0) oraz usług komunikacji miejskiej), wnioskodawca powinien wystawiać faktury VAT z należnym dla danej usługi podatkiem VAT. Usługi pozostałe świadczone na rzecz gminy korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia.

    Podkreślić jednak należy, iż zarówno kwestie dotyczące umów cywilnoprawnych jak i klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego umów cywilnoprawnych zawieranych przez Wnioskodawcę jak i klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie