Czy prawidłowe jest działanie Spółki, polegające na wystawieniu dostawcom not księgowych na wypłacane premie pieniężne i tym samym brak naliczania pod... - Interpretacja - ITPP1/443-604/08/JJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.10.2008, sygn. ITPP1/443-604/08/JJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy prawidłowe jest działanie Spółki, polegające na wystawieniu dostawcom not księgowych na wypłacane premie pieniężne i tym samym brak naliczania podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 21 lipca, 10 września oraz 9 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz udokumentowania otrzymywanego wynagrodzenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie opodatkowania oraz udokumentowania otrzymywanego wynagrodzenia.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sieć Spółki składa się z centrali oraz z 30 firm zrzeszonych, mających swoje siedziby na terenie innych miast w kraju. Prowadzona przez Spółkę działalność jest oparta na podpisanych z firmami zrzeszonymi umowach, które określają zasady współpracy oraz wysokość tzw. opłaty czynszowej za przynależność do sieci. Spółka w ramach opłaty czynszowej (na którą wystawiona jest faktura) realizuje usługi marketingowe dla firm zrzeszonych, umożliwia im kontakt z dużymi odbiorcami instytucjonalnymi. Świadczona usługa za zorganizowanie spotkań czy szkoleń jest fakturowana oddzielnie, proporcjonalnie dla wszystkich firm zrzeszonych. Podobna sytuacja zachodzi z zapłatami za umieszczenie ogłoszeń w gazetkach i katalogu.

Każda ze zrzeszonych firm działa na swoim lokalnym rynku, obsługując swoich klientów oraz klientów posiadających rozbudowane struktury na terenie całego kraju (duże instytucje, koncerny, banki). Firmy zrzeszone dokonują bezpośrednich zakupów u dostawców, którymi są producenci, importerzy lub dystrybutorzy art. biurowych.

Spółka zawiera z częścią dostawców umowy, na podstawie których firmy zrzeszone realizują zakupy. Treść umów gwarantuje Spółce wypłatę premii pieniężnej z tytułu wielkości obrotów pomiędzy dostawcą a firmą zrzeszoną. Nadto, zgodnie z zawartymi umowami, Spółka zapewnia dostawcom wsparcie marketingowe, przepływ informacji, monitoring dostaw i płatności oraz organizowanie spotkań umożliwiających dostawcom bezpośredni i jednoczesny kontakt z firmami zrzeszonymi. Spółka drukuje również gazetki i katalogi, w których dostawcy mogą zamieścić swoje oferty reklamowe.

Premie pieniężne, które otrzymuje Spółka są w części redystrybuowane do firm zrzeszonych, proporcjonalnie do wielkości zrealizowanych zakupów u poszczególnych dostawców.

Usługi świadczone dostawcom, które są objęte umową są fakturowane. Podobnie są dokumentowane usługi za zorganizowanie spotkań czy umieszczenie ogłoszenia w gazetkach czy w katalogu.

Premia pieniężna jest związana jedynie z wielkością obrotów na linii dostawca firma zrzeszona. Spółka wystawia części dostawcom noty księgowe, zaś dla części na ich życzenie faktury.

W uzupełnieniach do wniosku Spółka wskazała, że zadane pytanie dotyczy wyłącznie kwestii opodatkowania premii pieniężnych, a nie usług marketingowych. Poinformowała także, że otrzymywane premie pieniężne nie są związane z konkretną transakcją i są wyliczane dla pewnego dłuższego okresu czasu, a podstawą dla dokonywanych wyliczeń są uzyskane obroty. Ponadto Spółka stwierdziła, że otrzymywane od dostawców wynagrodzenie za wielkość zrealizowanych obrotów dostawca firma zrzeszona nie jest związane z jakąkolwiek usługą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest działanie Spółki, polegające na wystawieniu dostawcom not księgowych na wypłacane premie pieniężne i tym samym brak naliczania podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymywane wynagrodzenie jest premią pieniężną, która jest związana z wielkością dokonanych zakupów i nie stanowi świadczenia usług. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług rozumiane jest jako każde świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 powołanej ustawy. W art. 6 VI Dyrektywy pojęcie świadczenia usług oznacza każdą transakcję nie stanowiącą dostawy towarów w rozumieniu art. 5 VI Dyrektywy. W przeważającej części doktryna i orzecznictwo stoją na stanowisku, że w stanie faktycznym, gdzie premia pieniężna jest związana z wielkością sprzedaży (dostawy) nie może wystąpić w rozumieniu powołanych wyżej przepisów sytuacja, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towarów i świadczenie usługi. Nie można zatem uznać zakupu towarów lub zakupu towarów ponad umówioną normę za świadczenie usługi. Spółka wskazuje, że opodatkowanie premii pieniężnej za nabycie określonej ilości towarów będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności jako sprzedaży i jako usługi, co jest sprzeczne z zasadą równości i powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 84 i w pewnym sensie w art. 217 Konstytucji RP.

W przedmiotowym stanie faktycznym premia pieniężna jest związana z wielkością zakupów realizowanych na linii dostawca - firma zrzeszona. W trójstronnym układzie gospodarczym (Spółka dostawca - firma zrzeszająca), Spółka za świadczone usługi wystawia faktury VAT dla firm zrzeszających, jak również dla dostawców. Trójstronny układ zezwala na przepływ środków z tytułu premii pieniężnej na linii dostawca Spółka - firma zrzeszająca. Dalsze dwustronne porozumienie zezwala na zatrzymanie części premii w Spółce.

Spółka stoi na stanowisku, że skoro premia pieniężna jest związana z wielkością zakupów nie stanowi usługi, fakt innego umownego przepływu środków pieniężnych nie stanowi podstawy uznania, że u podstawy wypłaty premii leży usługa świadczona przez Spółkę na rzecz dostawców. Spółka podkreśla, że za świadczone umownie usługi są wystawiane faktury. Spółka występuje w układzie w zasadzie jako inkasent, administrator czy dystrybutor premii. W ocenie Spółki problem nie istniałby, gdyby środki pieniężne z tytułu premii przepływały na linii dostawca - firma zrzeszająca - Spółka. Z uwagi na powyższe Spółka wystawia dostawcom noty księgowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, należy wskazać, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołane przepisy określające podstawę opodatkowania są zgodne z postanowieniami art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (). Sprzedażą, w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł z częścią dostawców umowy, na podstawie których firmy zrzeszone z Wnioskodawcą realizują u nich zakupy. Firmy zrzeszone dokonują zakupów po zawarciu z Wnioskodawcą umowy o współpracy i dokonaniu opłaty (tzw. opłaty czynszowej). Treść umów zawartych przez Wnioskodawcę z dostawcami gwarantuje wypłatę na jego rzecz wynagrodzenia (nazwanego premią pieniężną), które uzależnione jest od wielkości obrotów zrealizowanych pomiędzy dostawcą a firmą zrzeszoną. Ponadto treść zawartych umów zapewnia dostawcom wsparcie marketingowe, przepływ informacji, monitoring dostaw i płatności oraz organizowanie spotkań umożliwiających dostawcom bezpośredni i jednoczesny kontakt z firmami zrzeszonymi. Wnioskodawca drukuje również gazetki i katalog, w których dostawcy mogą zamieścić swoje oferty reklamowe. Świadczone dostawcom usługi są dokumentowane na podstawie faktur VAT.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego wskazuje, iż pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcą istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług przez Wnioskodawcę. Zdaniem tutejszego organu, wynagrodzenie to jest częścią należności z tytułu opisanych we wniosku usług realizowanych na rzecz dostawców. Należy zatem stwierdzić, iż ustalone otrzymywane wynagrodzenie - mimo nazwania go premią pieniężną (otrzymywane po dokonaniu określonej wielkości obrotów przez firmy zrzeszone) - stanowi w istocie kwotę należną z tytułu świadczenia usług, która podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a więc winna być udokumentowana fakturą, na podstawie powołanego art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (a nie notą).

Tym samym postępowanie Spółki, gdzie w jednym przypadku czynność tą dokumentuje notą, a w innym na żądanie kontrahentów fakturą VAT, jest nieprawidłowe.

Nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z jedną czynnością, która nie może jednocześnie stanowić dostawy towarów i świadczenia usług. Należy bowiem zauważyć, że w rzeczywistości w stanie faktycznym występują dwie transakcje tj. nabycie towarów od dostawców, które jest dokonywane przez firmy zrzeszone (dostawca firma zrzeszona) oraz świadczenie usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy (dostawca Wnioskodawca). A zatem w opisanych czynnościach opodatkowanych nie mamy do czynienia z tożsamością podmiotów biorących w nich udział, w związku z powyższym nie można uznać za zasadną tezę Wnioskodawcy o podwójnym opodatkowaniu tej samej czynności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy