Stawka podatku przy realizacji szkoleń dla pracowników. - Interpretacja - ITPP1/443-618a//08/BK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.10.2008, sygn. ITPP1/443-618a//08/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Stawka podatku przy realizacji szkoleń dla pracowników.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 1, 8 i 10 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla szkoleń z języka angielskiego usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla szkoleń z języka angielskiego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji gotowych artykułów włókienniczych, z wyłączeniem odzieży. Spółka stara się o dofinansowanie szkoleń dla swoich pracowników. Mają to być szkolenia z języka angielskiego, które będą odbywały się drogą internetową. Jeżeli wniosek dotyczący dofinansowania zostanie rozpatrzony pozytywnie, Spółka będzie musiała wyposażyć salę służącą do prowadzenia szkoleń w sprzęt, meble itp. Zakupiony sprzęt oraz wyposażenie będzie wykorzystywane do prowadzenia tych szkoleń. Powyższe szkolenia miałyby być przeprowadzone przez 3 firmy: W., K., L.. Każda z tych firm ma siedzibę w Polsce. Z punktu widzenia Spółki rezultaty tych szkoleń to przede wszystkim wzrost konkurencyjności na polskim i zagranicznym rynku poprzez lepsze kwalifikacje pracowników. Cel ten będzie realizowany poprzez : wzrost kompetencji kadry w zakresie zarządzania miękkiego (realizacja poprzez pakiet szkoleń dla jednorodnych grup pracowników), lepsza znajomość języka angielskiego wśród pracowników firmy (szkolenia w ramach e-learningu z języka ogólnego i Business English), lepsze wykorzystanie w firmie nowoczesnych technologii (szkolenia w ramach e-learningu z pakietów użytkowych). Szkolenia z języka angielskiego będą przeprowadzane dla pracowników nieodpłatnie. W związku z tym, iż język angielski będzie wykorzystywany przez pracowników do współpracy handlowej z kontrahentami zagranicznymi, dlatego też będzie miał związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższe usługi Spółka klasyfikuje do grupowania PKWiU 80.42.2. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedmiotowe szkolenia (sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 80.42.2) zwolnione są z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 43 ust. 1 usługi wymienione w załączniku nr 4, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 80.42.2 zwolnione są od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że usługi szkolenia pracowników klasyfikowane są przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 80.42 -usługi kształcenia ustawicznego dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Dodatkowo zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia charakteru wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania. W przypadku trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji można zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika, tj. w Wykazie usług zwolnionych od podatku wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 80 (gdzie ex oznacza, że zwolnienie dotyczy danej usługi z danego grupowania) usługi w zakresie edukacji.

Stwierdzić zatem należy, że o ile prawidłowo Spółka klasyfikuje świadczone usługi do grupowania PKWiU 80.42, to korzystają one ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowania statystyczne.

Końcowo nadmienia się, że z uwagi na fakt, iż adresatem niniejszej interpretacji jest nabywca usług szkoleniowych, a nie podmiot, po stronie którego leży obowiązek podatkowy przepisy zawarte w art. 14k14n Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej)

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy