Czy istnieje konieczność ewidencjonowania należności otrzymanej za sprzedaną nieruchomość przy zastosowaniu kasy rejestrującej? - Interpretacja - IBPP1/443-1203/08/AL

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.10.2008, sygn. IBPP1/443-1203/08/AL, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy istnieje konieczność ewidencjonowania należności otrzymanej za sprzedaną nieruchomość przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani X, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2008r. (data wpływu 19 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności ewidencjonowania należności otrzymanej za sprzedaną nieruchomość przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności ewidencjonowania należności otrzymanej za sprzedaną nieruchomość przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi budowę domków jednorodzinnych, z przeznaczeniem do sprzedaży. Odbiorcami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż domków, jak każda sprzedaż nieruchomości musi być i będzie dokonywana na podstawie aktu notarialnego. Należność za sprzedaną nieruchomość, ze względu na wysokość kwot, przelewana będzie na rachunek bankowy. Wnioskodawca przeprowadzać będzie jedną, dwie, być może kilka transakcji w roku (wliczając faktury zaliczkowe, bądź cząstkowe).

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy przy dokonywaniu powyżej opisanych transakcji, firma musi ewidencjonować ten obrót za pomocą kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy nie. Kasa fiskalna służy do ewidencjonowania przepływu żywej gotówki i eliminacji szarej strefy, (klient wpłaca gotówkę bezpośrednio do kasy firmy, bądź rąk przedsiębiorcy dokonującego sprzedaży).

W opisanym przypadku, nie mamy do czynienia z przepływem gotówki z rąk do rąk, a transakcja jest dwukrotnie potwierdzana, przez dwie niezależne od sprzedawcy instytucje, notariusza i bank. Poza tym w opisanej transakcji data sprzedaży i data otrzymania zapłaty są różne. Równocześnie nie możliwe jest wystawienie paragonu fiskalnego w dniu otrzymania zapłaty, gdyż wyciągi bankowe docierają do firmy z kilkudniowym opóźnieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W myśl art. 111 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte zostało w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących wymienione zostały jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania czynności dostawy nieruchomości.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi budowę domków jednorodzinnych z przeznaczeniem do sprzedaży. Odbiorcami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż domków będzie dokonywana na podstawie aktu notarialnego. Należność za sprzedaną nieruchomość, ze względu na wysokość kwot, przelewana będzie na rachunek bankowy. Wnioskodawca przeprowadzać będzie jedną, dwie, być może kilka transakcji w roku (wliczając faktury zaliczkowe, bądź cząstkowe).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przypadku sprzedaży nieruchomości tj. domków jednorodzinnych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych Wnioskodawca zwolniony będzie z obowiązku ewidencjonowania tej dostawy przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2008r.

Tym samym należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, jednak należy podkreślić, że uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy zawarte w wniosku z dnia 30 lipca 2008r. nie znajduje oparcia w przepisach prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach