INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - Interpretacja - IPPP1-443-1869/08-4/MP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2008, sygn. IPPP1-443-1869/08-4/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008r. (data wpływu 01 października 2008r.), uzupełnionym na wezwanie tutejszego organu z dnia 06 listopada 2008 r. (skutecznie doręczone w dniu 12 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 października 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością. Wniosek uzupełniony został w dniu 18 listopada 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W celu zwiększenia poziomu sprzedaży Spółka podejmuje różnorodne działania o charakterze marketingowym, promocyjnym, w tym działania reklamowe. W związku z tymi działaniami Spółka przekazuje różnorodne przedmioty z umieszczonym na nich logo firmy na rzecz:

  1. dystrybutorów produktów Spółki czyli bezpośrednich klientów Spółki,
  2. wykonawców robót budowlanych czyli klientów dystrybutorów,
  3. architektów co do zasady niebędących klientami ani Spółki ani jej dystrybutorów, ale mających wpływ na ich decyzje zakupowe poprzez wskazanie w swoich projektach architektonicznych materiałów budowlanych, z których mają być one realizowane.

Przekazywanymi przedmiotami są m.in. pendrivey, pasy monterskie, plecaki, torby, smycze do kluczy czy telefonów komórkowych, parasole, zestawy stołowe do kawy, kalendarze, długopisy, t-shirty, polary, kurtki, kombinezony robocze, czapki, flagi, wkrętarki, poziomice, ręczniki, portfele, zegarki. Przekazywanie przedmiotów następuje w związku z czynnościami podejmowanymi w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności przy okazji targów, szkoleń produktowych, spotkań handlowych a także Świąt Bożego Narodzenia czy Wielkanocnych.

Ponadto Spółka, w związku z prowadzoną działalnością promocyjną, przekazuje swoim klientom nagrody wydawane w ramach konkursów oraz w ramach sprzedaży premiowej.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 14 listopada 2008 r. Spółka wskazała że opisane we wniosku przedmioty reklamowe oznaczone logo Spółki i nagrody wydawane w ramach konkursów oraz w ramach sprzedaży premiowej przekazywane są nieodpłatnie. Przedmioty reklamowe oraz nagrody w ramach konkursów i sprzedaży premiowej związane są z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem oraz wiążą się ze sprzedażą opodatkowaną, Spółce przysługiwało więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. czy przekazanie przez Wnioskodawcę gadżetów reklamowych z logo firmy takich jak : kurtki, czapki, bluzy, ubrania robocze, kalendarze, zewnętrzne nośniki pamięci komputerowej, kosmetyki, parasole, ręczniki, torby, podkładki na biurko - kontrahentom Spółki, ich klientom, wykonawcom robót budowlanych i architektom podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ...
  2. czy przekazywanie przez Spółkę nagród dla swoich klientów, przekazywanych w ramach konkursów oraz w ramach sprzedaży premiowej za nabycie produktów oferowanych przez Spółkę, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ...

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, Wnioskodawca przywołuje art. 7 ust. 1 ustawy o VAT zgodnie z którym, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 2 ustawy przez odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. kazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. lkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z zacytowanych przepisów wynika, że zrównują one z podlegającą opodatkowaniu dostawą towarów wyłącznie nieodpłatne przekazanie należących do przedsiębiorstwa podatnika towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Wszystkie przedmioty wymienione w opisanym powyżej stanie faktycznym stanowią własność Spółki i należą do jej przedsiębiorstwa, co jest wynikiem nabycia przez Spółkę tych przedmiotów. Opisany stan faktyczny jednoznacznie wskazuje, że przekazywane przez Spółkę przedmioty przeznaczone są na cele związane z prowadzonym przez nią przedsiębiorstwem.

Art. 7 ust. 2 ustawy o VAT uzależnia zaś uznanie nieodpłatnego przekazania za podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dostawę towarów od przekazania przedmiotów na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Ad.1. Celem przekazania oznaczonych logo Spółki przedmiotów jest budowanie i podtrzymywanie świadomości marki u bezpośrednich i pośrednich klientów Spółki oraz osób (architektów) mających wpływ na ich decyzje co do wyboru materiałów budowlanych konkretnej marki. W niektórych przypadkach logo Spółki jest skojarzone z nazwą konkretnego produktu (w przypadku, gdy na przekazywanym przedmiocie obok logo widnieje nazwa grupy produktowej).

Kształtowanie świadomości marki oraz/lub przekazywanie informacji o asortymencie Spółki mają na celu zwiększenie zakupów produktów Spółki przez osoby/podmioty będące bezpośrednimi odbiorcami akcji marketingowych. Również w tym celu Spółka wykorzystuje czynnik opiniotwórczy jakim jest wyrażanie opinii przez autorytet w danej dziedzinie, który wpływa na decyzje zakupowe bezpośrednich klientów Spółki. W tym konkretnym przypadku autorytet stanowią właśnie architekci, którzy tworzą projekty architektoniczne ze wskazaniem na najlepsze ich zdaniem materiały budowlane, z których mogą one być wykonane.

Biorąc powyższe pod uwagę, przekazywanie oznakowanych w wyżej opisany sposób przedmiotów jest przekazaniem na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, co oznacza brak opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazywanych przez Spółkę w takich warunkach przedmiotów.

Ad. 2) Zdaniem Spółki, przekazanie nagród dla swoich klientów w ramach konkursów oraz w ramach sprzedaży premiowej za nabycie produktów oferowanych przez Spółkę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wymienione czynności mają charakter promocyjny, ich wykonywanie utrwala więź odbiorców produktów oferowanych przez Spółkę ze Spółką, co powoduje, że Spółka uważa je za przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, które zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów ustawodawca, w art. 7 ust. 2 ww. ustawy, zaliczył również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. kazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. lkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek

Zgodnie z art. 7 ust. 4 cyt. ustawy, przez prezenty o małej wartości, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  • o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm. czyli kwoty 100,00 zł), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  • których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia, lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 cyt. ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 5,01zł do 100zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Należy zauważyć, iż w przytoczonym wyżej przepisie art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, wymienione są m.in. drukowane materiały informacyjne i reklamowe oraz próbki. Jest oczywiste, że zarówno próbki jak i drukowane materiały informacyjne i reklamowe są wydawane jedynie w związku z prowadzoną działalnością. Gdyby ustawodawca uznał więc, iż każde przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w tym na potrzeby związane z reprezentacją i reklamowaniem Spółki i jej działalności, jest wyłączone z obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nieracjonalne byłoby wprowadzenie uregulowań art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, wyłączających z opodatkowania podatkiem VAT przekazywanie prezentów o małej wartości, próbek oraz drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych. Oznaczałoby to bowiem ponownie wyłączanie poza zakres opodatkowania czegoś, co nie podlega opodatkowaniu, gdyż zostało już raz wyłączone w art. 7 ust. 2 cyt. ustawy.

Z powyższego wynika zatem, że przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, znajduje zastosowanie również do przekazania związanego z działalnością przedsiębiorstwa. Przez odpłatną dostawę towarów należy więc rozumieć także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów za wyjątkiem druków reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.

Z informacji zawartych przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku wynika, iż Spółka w celu zwiększenia poziomu sprzedaży podejmuje różnorodne działania o charakterze marketingowym, promocyjnym i reklamowym. W związku z tymi działaniami Spółka przekazuje klientom, wykonawcom robót budowlanych i architektom różnorodne przedmioty z umieszczonym na nich logo firmy m.in. kurtki, czapki, bluzy, ubrania robocze, kalendarze, zewnętrzne nośniki pamięci komputerowej, kosmetyczki, parasole, ręczniki, torby itp. Ponadto Spółka, w związku z prowadzoną działalnością promocyjną, przekazuje swoim klientom nagrody wydawane w ramach konkursów oraz w ramach sprzedaży premiowej. Przedmioty reklamowe oznaczone logo Spółki oraz nagrody wydawane w ramach konkursów i w ramach sprzedaży premiowej przekazywane są nieodpłatnie, a Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, iż:

  • nieodpłatne przekazanie przez Spółkę towarów z umieszczonym logo firmy na cele związane z promocją i marketingiem oraz
  • przekazanie nagród w ramach konkursów i w ramach sprzedaży premiowej

co do zasady traktowane jako związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów. Wyjątek stanowią wydawane nieodpłatnie towary, które spełniają definicję prezentów o małej wartości w myśl art. 7 ust. 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Istota interpretacji

Nieodpłatne przekazanie zakupionych towarów na cele związane z promocją i marketingiem oraz nagród wydawanych w ramach konkursów i w ramach sprzedaży premiowej co do zasady, traktowane jako związane z prowadzonym przedsiębiorstwem podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie