Prawo do odliczenia podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP1/443-924/08/DM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2008, sygn. ITPP1/443-924/08/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2008 r. (data wpływu 14 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 21 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce.

Zgodnie ze statutem, celem działania Wnioskodawcy jest m.in.:

  • użytkowanie i ochrona wód
  • ,
  • organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji i sportu wędkarskiego
  • ,
  • nabywanie i użytkowanie wód, prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej i wędkarskiej
  • ,
  • prowadzenie ośrodków zarybieniowych
  • ,
  • organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich
  • ,
  • upowszechnianie sportu wędkarskiego, organizowanie zawodów wędkarskich w kraju oraz uczestnictwo w takich zawodach za granicą
  • ,
  • prowadzenie działalności gospodarczej z przeznaczeniem dochodów na działalność statutową
  • .

W celu zrealizowania celów statutowych, Wnioskodawca podjął inwestycję budowy ośrodka wylęgu i podchowu jesiotra. Została także podpisana umowa o udzielenie dotacji z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska. Przyznana dotacja obejmuje podatek od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż w zdecydowanej większości zwolnioną (statutową) oraz sprzedaż opodatkowaną. Sprzedaż zwolnioną stanowi m.in.:

  • sprzedaż usług związanych z organizowaniem imprez sportowych sklasyfikowanych przez Urząd Statystyczny w Łodzi w grupowaniu PKWiU 92.62.12-00.00
  • ,
  • sprzedaż zezwoleń wędkarskich sklasyfikowanych przez Urząd Statystyczny w Łodzi w grupowaniu PKWiU 91.33.14-00.00
  • .

Sprzedaż opodatkowaną stanowi m.in.:

  • sprzedaż ryb
  • ,
  • sprzedaż usług z tytułu najmu
  • .

Udział sprzedaży opodatkowanej w 2007 r. wyniósł 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania :

  1. Czy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 obliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 oraz korekty na podstawie art. 91 ust. 2 i z tytułu tej inwestycji podatek od towarów i usług stanowi koszt inwestycji
  2. ...
  3. Czy w rozliczeniu dotacji mogą być wykazywane faktury w kwocie brutto łącznie z kwotą podatku od towarów i usług
  4. ...

Wnioskodawca wskazuje także, iż dotacja będzie przekazywana po przedłożeniu faktur VAT z realizacji etapów budowy ośrodka wylęgu i podchowu jesiotra.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług i podatek ten stanowi koszt inwestycji. Wnioskodawca wskazuje, iż zamierza wykorzystać realizowaną inwestycję budowy ośrodka zarybieniowego jesiotra w celu realizacji działalności statutowej. Podkreśla także, iż w zamierzeniach nie ma na celu osiągania przychodów z tytułu tej inwestycji, a jedynie ochronę przyrody poprzez restytucję jesiotra.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika zatem, iż aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji natomiast braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedłożonego wniosku wynika, że realizowaną inwestycję w zakresie budowy ośrodka zarybieniowego jesiotra, Wnioskodawca zamierza wykorzystać w celu realizacji działalności statutowej. Inwestycja ta nie będzie generowała przychodu, bowiem zadaniem jej jest ochrona przyrody poprzez restytucję jesiotra.

A zatem uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż z uwagi na to, że jak zaznaczył Wnioskodawca - projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Zaznaczyć należy jednakże, iż w przypadku wystąpienia jakiegokolwiek związku ze sprzedażą opodatkowaną (np. sprzedażą ryb), w tym zakresie odliczenie będzie przysługiwało na zasadach określonych w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek od towarów i usług w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym, a co się z tym wiąże, czy w rozliczeniu dotacji mogą być wykazywane faktury w kwocie brutto.

Końcowo nadmienić należy, iż tut. organ nie ustosunkował się do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego czynności związanych z organizowaniem imprez sportowych oraz sprzedażą zezwoleń wędkarskich, jako że nie było to przedmiotem zapytania oraz Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie własnego stanowiska.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych z wnioskiem dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy