
Temat interpretacji
UZASADNIENIE
W dniu 29.09.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wykonywanych na rzecz Gminy.
Wniosek został uzupełniony w dniu 31 października 2008 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Zakład w S. został powołany uchwałą Rady Gminy S.. w 1997 r. Gmina S. zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku VAT i rozlicza ten podatek. Zakład ., oprócz działalności w zakresie rozprowadzania wody, odbioru ścieków, odbioru odpadów komunalnych, wykonuje odpłatnie również różne prace zlecone przez Gminę. Prace te polegają głównie na wykonywaniu usług koparkoładowarką, drobne prace remontowo naprawcze, budowa sieci wodociągowej, selektywna zbiórka odpadów komunalnych od mieszkańców Gminy.
Za usługi wystawiane są faktury ze stawką VAT 22%, a za selektywną zbiórkę odpadów komunalnych ze stawką 7%.
W uzupełnieniu do wniosku Zakład.. wskazuje klasyfikacje statystyczne PKWiU usług świadczonych na rzecz Gminy :
- prace koparkoładowarką PKWiU 45.50.10 usługi wynajmu sprzętu budowlanego wraz z obsługą operatorską;
- prace remontowo naprawcze PKWiU 29.24.92 usługi naprawy i konserwacji urządzeń;
- budowa sieci wodociągowej PKWiU 45.21.41 roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych rurociągów wodnych i kanalizacyjnych, włączając prace pomocnicze;
- selektywna zbiórka odpadów komunalnych PKWiU 90.02.11 usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
- czy Wnioskodawca postępuje właściwie wystawiając za wykonane usługi dla Gminy faktury VAT ze stawką 22% i 7% ...
Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład .. wykonuje odpłatnie usługi na rzecz Gminy, powinny więc one podlegać podatkowi VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.
Za usługi Wnioskodawca wystawia Gminie faktury ze stawką VAT 22%, a za selektywną zbiórkę odpadów komunalnych ze stawką 7%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.
Podstawowa stawka podatku VAT dla dostawy towarów i świadczonych usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22 % - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do tejże ustawy.
Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmianami), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.
W poz. 138 załącznika Nr 3 wymienione zostały usługi w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2), a w poz. 153 ww. załącznika usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).
Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: jednostka budżetowa, zakład budżetowy oraz gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej. W związku z tym, należy posiłkować się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).
Na podstawie art. 4 ust. 1 ww. ustawy sektor finansów publicznych tworzą m. in.:
- organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;
- gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej jednostkami samorządu terytorialnego, oraz ich związki;
- jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;
- inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.
Gmina zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1.
Z kolei jednostkami budżetowymi, zakładami i gospodarstwami pomocniczymi są jednostki sektora finansów publicznych, które zostały utworzone na podstawie przepisów rozdziału III ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. Zgodnie z art. 18 ww. ustawy, jednostkami budżetowymi są także jednostki sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zakład ., powołany uchwałą Rady Gminy, oprócz działalności w zakresie rozprowadzania wody, odbioru ścieków, odbioru odpadów komunalnych, wykonuje odpłatnie również prace zlecone przez Gminę. Prace te polegają głównie na : wykonywaniu usług koparkoładowarką (PKWiU 45.50.10), drobne prace remontowo-naprawcze (PKWiU 29.24.92), budowa sieci wodociągowej (PKWiU 45.21.41), selektywna zbiórka odpadów komunalnych (PKWiU 90.02.11). Za usługi wystawiane są faktury VAT ze stawką 22 % a za selektywną zbiórkę odpadów komunalnych ze stawką 7%.
Na mocy cytowanej wyżej ustawy o finansach publicznych stwierdzić należy, że Gmina nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej. W związku z powyższym Gmina nie mieści się w zamkniętym katalogu podmiotów korzystających ze zwolnienia wynikającego z cyt. przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż świadczenie na rzecz Gminy przez Wnioskodawcę (zakład budżetowy) wymienionych we wniosku usług, nie może korzystać ze zwolnienia określonego w § 8 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia. Świadczenie przedmiotowych usług podlega zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki.
Jak już wskazano wcześniej w myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 2 powyższej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod pozycją nr 153 tego załącznika, wymienione zostały usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).
Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisy cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują stawki preferencyjnej dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług :
- prace koparkoładowarką PKWiU 45.50.10 usługi wynajmu sprzętu budowlanego wraz z obsługą operatorską,
- prace remontowo naprawcze PKWiU 29.24.92 usługi naprawy i konserwacji urządzeń,
- budowa sieci wodociągowej PKWiU 45.21.41 roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych rurociągów wodnych i kanalizacyjnych, włączając prace pomocnicze.
W związku z powyższym przedmiotowe usługi, wykonywane na rzecz Gminy, będą opodatkowane podstawową stawką podatku od towarów i usług - 22% .
Oprócz wymienionych, Wnioskodawca świadczy również usługi selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Zgodnie z przedstawioną przez Stronę klasyfikacją, usługi świadczone w ramach tej działalności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.02.11. Odnosząc zatem brzmienie cytowanych przepisów do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż o ile zastosowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, do świadczenia przedmiotowych usług stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7%.
Ponadto tut. organ pragnie zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W związku z tym, niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania PKWiU.
W przypadku trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, opinię klasyfikacyjną wydają wyłącznie upoważnione do tego odpowiednie organy statystyczne. Zgodnie z zarządzeniem nr 5 z dnia 5 listopada 2002 r. ( Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 67) Prezes GUS postanowił, że od 1 stycznie 2003 r. do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest tylko jeden organ statystyczny Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych,
Jednocześnie Organ podatkowy zauważa, że złożony wniosek o wydanie
interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy jednego stanu faktycznego, stąd też Podatnik winien wnieść opłatę w wysokości 40,00 zł, gdyż zgodnie z art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zmienionym ustawą z dnia 10 lipca 2008r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 Nr 888, poz. 141), od dnia 20.09.2008r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi 40,00 zł. Podatnik w dniu 22.09.2008 r. dokonał wpłaty w wysokości 75,00 zł. Zatem, kwota 35,00 zł zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.06.2006r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno prawną (Dz. U. z 2006r. Nr 116 poz. 783) zostanie zwrócona na wskazany w dowodzie zapłaty rachunek bankowy Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock
świadczenie na rzecz Gminy przez Wnioskodawcę wymienionych we wniosku usług nie może korzystać ze zwolnienia określonego w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, w związku z czym usługi ta podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki. Zarówno przepisy cyt. ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisy rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują stawki preferencyjnej dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług :- prace koparkoładowarką PKWiU 45.50.10 usługi wynajmu sprzętu budowlanego wraz z obsługą operatorską,- prace remontowo naprawcze PKWiU 29.24.92 usługi naprawy i konserwacji urządzeń,- budowa sieci wodociągowej PKWiU 45.21.41 roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych rurociągów wodnych i kanalizacyjnych, włączając prace pomocnicze.W związku z powyższym przedmiotowe usługi, wykonywane na rzecz Gminy, będą opodatkowane stawką podstawową 22% VAT. Oprócz wymienionych Wnioskodawca świadczy również usługi selektywnej zbiórki odpadów komunalnych PKWiU 90.02.11. O ile zastosowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, do świadczenia przedmiotowych usług stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7%.
