UZASADNIENIE - Interpretacja - IPPP3/443-19/08-2/CS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.11.2008, sygn. IPPP3/443-19/08-2/CS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

UZASADNIENIE

W dniu 06.10.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą Komputeryzacja Biblioteki Miejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Od 2005 roku gmina realizuje projekt pod nazwą Komputeryzacja Biblioteki Miejskiej, który w 75 % jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Działanie 1.5 Rozwój społeczeństwa informacyjnego, zgodnie z umową nr . zawartą z Wojewodą xxxx dnia 4 stycznia 2005 r. Bezpośrednim efektem realizacji projektu jest wyposażenie biblioteki głównej oraz 7 jej filii w sprzęt komputerowy, niezbędne oprogramowanie oraz podłączenie tych placówek bibliotecznych do Internetu. W ramach projektu zakupionych zostało 30 komputerów, z czego 14 przeznaczonych jest do bezpłatnego użytku społeczeństwa i stanowią one Publiczne Punkty Dostępu do Internetu (P). Łącznie powstało 8 punktów P w każdej filii biblioteki po jednym stanowisku komputerowym, a w bibliotece głównej siedem stanowisk komputerowych. Utworzona została wspólna centralna baza danych - katalog zbiorów biblioteki głównej i filii, który udostępniony jest przez Internet. Ponadto uruchomiona została automatyczna rejestracja wypożyczeń i zwrotów książek w wypożyczalni, czytelni dla dorosłych, oddziale dla dzieci i młodzieży w bibliotece głównej oraz 7 filiach bibliotecznych działających na terenie miasta. Wyposażenie w sprzęt komputerowy, oprogramowanie i dostęp do Internetu w sieci bibliotek miejskich daje możliwość pełnego wykorzystania istniejącej, bogatej i ogólnodostępnej sieci lokalnych bibliotek. W wyniku realizacji projektu, mieszkańcy mają możliwość bezpłatnego korzystania z komputera oraz Internetu.

Realizując projekt Komputeryzacja Biblioteki Miejskiej, Gmina realizuje zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Jego efekty mają służyć mieszkańcom miasta, społeczeństwu. Projekt nie będzie podlegał czynnościom opodatkowanym. W wyniku realizacji projektu nie będą generowane przychody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Komputeryzacja Biblioteki Miejskiej, Gmina (beneficjent), będąc płatnikiem podatku VAT, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego ww. inwestycji, ponieważ wydatki te nie maja związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi gmina będąc płatnikiem podatku VAT. Inwestycja realizowana w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Takie samo stanowisko w podobnej sprawie zajął Urząd Skarbowy w Siedlcach w interpretacji nr 1426/US210/443-9/07/GK z dnia 25 kwietnia 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca warunku tego nie spełnia, ponieważ realizując przedsięwzięcie wykonuje zadania publiczne, nałożone odrębnymi przepisami. Ponadto, wydatki ponoszone przez Gminę w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Reasumując należy stwierdzić, iż przedmiotowa inwestycja pod nazwą Komputeryzacja Biblioteki Miejskiej wpisana jest w zakres zadań własnych Gminy, wynikających z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych do realizacji przedmiotowej inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1 Maja 10, 09-402 Płock

Istota interpretacji

Nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina działając w imieniu Miasta zrealizowało zadanie własne, zwolnione w tym zakresie z podatku od towarów i usług.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie