Sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Dostawa tych gruntów, jako prze... - Interpretacja - IPPP1-443-1021/11-2/MP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.07.2011, sygn. IPPP1-443-1021/11-2/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Dostawa tych gruntów, jako przeznaczonych pod zabudowę, będzie opodatkowana podstawową 23% stawką podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20.06.2011 r. (data wpływu 29.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.06.2011 r. do Izby Skarbowej w Warszawie wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat przeznaczył do sprzedaży w przetargu ustnym nieograniczonym działki oznaczone w ewidencji gruntów i budynków numerami 2609/1 o pow. 0,1065 ha, 2609/2 o pow. 0,1064 ha, 2609/3 o pow. 0,1062 ha, 2609/4 o pow. 0,1062 ha, 2609/5 o pow. 0,1061 ha, 2609/6 o pow. 0,1060 ha, 2609/8 o pow. 1,3154 ha, 2609/9 o pow. 0,3686,2609/10 o pow.

0,6867 ha, 2609/11 o pow. 0,5991 ha. Każda z działek będzie sprzedawana oddzielnie. Prawo własności Powiatu do przedmiotowej nieruchomości ujawnione jest w księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych. Nieruchomość jest niezabudowana. Jest w nieodpłatnym użytkowaniu SPZZOZ w P. Działki położone są zgodnie z Miejscowym Planem Ogólnym Zagospodarowania Przestrzennego Miasta uchwalonym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 21 października 2010 r. na terenie:

  • 2609/1 o pow. 0,1065 ha, 2609/2 o pow. 0,1064 ha, 2609/3 o pow. 0,1062 ha, 2609/4 o pow. 0,1062 ha, 2609/5 o pow. 0,1061 ha, 2609/6 o pow. 0,1060 ha, 2609/8 o pow. 1,3154 ha -25MN i 26 MN- przeznaczenie podstawowe - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna w formie wolnostojącej lub bliźniaczej, przeznaczenie uzupełniające usługi,
  • 2609/10 o pow. 0,6867 ha, 2609/11 o pow. 0,5991 ha- 9U- przeznaczenie podstawowe- zabudowa usługowa,
  • 2609/9 o pow. 0,3686 - 2MW- przeznaczenie podstawowe- zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna, przeznaczenie uzupełniające usługi.

Działka ta jest przeznaczona do sprzedaży w trybie bezprzetargowym na rzecz jednostki samorządu terytorialnego tj. Gminy Miasto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat sprzedając przedmiotową nieruchomość powinien naliczyć 23% VAT...

Stosownie do art. 41 ust. 1 przy sprzedaży nieruchomości należy dodać 23% VAT, ponieważ nie spełnia wymogów do zwolnienia zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 9.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Definicja dostawy towarów zawarta została w art. 7 ust. 1 ustawy, zgodnie z którą, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z wyżej powołanych przepisów ustawy wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

  1. dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  2. czynność wykonywana jest przez podmiot, który jest podatnikiem VAT.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę. Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat przeznaczył do sprzedaży w trybie bezprzetargowym na rzecz Gminy Miasto działki niezabudowane oznaczone w ewidencji gruntów i budynków numerami: 2609/1, 2609/2, 2609/3, 2609/4, 2609/5, 2609/6, 2609/8, 2609/9, 2609/10 oraz 2609/11.

Zgodnie z Miejscowym Planem Ogólnym Zagospodarowania Przestrzennego Miasta działki położone są na terenie:

  • 2609/1, 2609/2, 2609/3, 2609/4, 2609/5, 2609/6, 2609/8 25 MN i 26 MN przeznaczenie podstawowe zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna w formie wolnostojącej lub bliźniaczej, przeznaczenie uzupełniające usługi;
  • 2609/10, 2609/11 9U przeznaczenie podstawowe zabudowa usługowa,
  • 2609/9 2MW przeznaczenie podstawowe zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna, przeznaczenie uzupełniające usługi.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego w świetle obowiązujących przepisów stwierdzić należy, iż sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Dostawa tych gruntów, jako przeznaczonych pod zabudowę, będzie opodatkowana podstawową 23% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie