
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29.07.2008 r. (data wpływu 30.07.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania pożyczek pieniężnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.07.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa
podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania pożyczek pieniężnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Sp. z o.o. otrzymała pożyczki od dwóch przedsiębiorców, którzy nie są w żaden sposób powiązani z pożyczkobiorcą.
Obydwa podmioty oraz pożyczkobiorca są czynnymi podatnikami podatku VAT.
Jeden z przedsiębiorców udziela zawodowo pożyczek i ma wpisaną działalność pozostała: pośrednictwo finansowe oraz usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym. Drugi przedsiębiorca takiego zapisu nie posiada i udziale pożyczek sporadycznie.
Pożyczki są udzielane z oprocentowaniem, na kwoty miesięcznych odsetek pożyczkodawcy wystawiają faktury VAT, w których wykazują zwolnienia od podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy wystawianie pożyczkobiorcy faktury VAT na odsetki od pożyczki jest prawidłowym dokumentowaniem tej czynności w podatku VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 5 ust 1 i art. 8 ust 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega świadczenie usług, przy czym zgodnie z art. 8 ust. 3 tej ustawy pod pojęciem usług rozumie się usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Z przepisów powyższych wynika, że wykonywane czynności, które uznawane są w statystyce publicznej że usługi, niezależnie od tego, czy podatnik ma tę czynność wpisaną w zakres swojej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Potwierdza tą tezę art. 5 ust 2 w/w ustawy stanowiący, że czynności określone w art. 5 ust 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.
Za działalność gospodarczą (art. 15 ust 2 w/w ustawy) uważa się wszelką działalność również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.
Zatem należy stwierdzić, że udzielanie pożyczek przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą można zaliczyć do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT nawet gdy czynność ta nie znajduje się w jej zakresie działania.
W świetle powyższego, udzielenie pożyczek podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z tym, że usługi te korzystają ze zwolnienia od tego podatku - art. 43 ust 1 pkt. 1 ustawy w zw. z poz.3 do załącznika nr 4.
Prawidłowe jest zatem wystawianie faktur wyłącznie na odsetki a nie na kwotę pożyczki.
Ponadto w piśmie z dnia 30.09.2008 r. Wnioskodawca stwierdził, że pomimo, iż pożyczka podlega VAT, to jest z tego podatku zwolniona i należy ją
udokumentować fakturą VAT. W tym wypadku powinny być udokumentowane fakturą VAT oczywiście ze zwolnieniem z VAT (PKWiU 65.22.10)- odsetki od pożyczki oraz odsetki niezapłacone, których termin zapłaty już upłynął.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm. ) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy). Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publiczne są, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż udzielenie pożyczki przez podatnika podatku od towarów i usług spełnia przesłanki uznania tych czynności za podlegające opodatkowaniu tym podatkiem.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 przedmiotowego załącznika wykaz usług zwolnionych od podatku wymienione są usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU sekcja J ex 65-67, tj. usługi pośrednictwa finansowego. Wyszczególnione w tej pozycji wyłączenia z możliwości korzystania ze zwolnienia, nie obejmują jednak usług udzielania pożyczek pieniężnych, które świadczone są poza systemem bankowym.
Jednakże należy wskazać Wnioskodawcy, iż Minister Finansów, nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę.
Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
W przypadku udzielenia pożyczki podstawą opodatkowania VAT czyli obrotem, są otrzymane odsetki od udzielonej pożyczki oraz odsetki niezapłacone, których termin uiszczenia minął.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży (...).
Uwzględniając powyższe usługa polegająca na udzielaniu pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Usługa ta zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy korzysta ze zwolnienia od tego podatku. Odsetki od udzielonej pożyczki stanowią obrót ( art. 29 ust. 1 ustawy). W związku z tym udokumentowane fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, powinny być odsetki.
Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest pożyczkobiorca, a zapytanie dotyczy pożyczkodawcy przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez
Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
