Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP2/443-1177/08-4/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.10.2008, sygn. IPPP2/443-1177/08-4/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008r. (data wpływu 24 lipca 2008r.) oraz uzupełnionego pismem z dnia 08 sierpnia 2008r. (data wpływu 11 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • w zakresie stawki podatkowej w odniesieniu do budowy obiektów budowlanych sklasyfikowanych PKOB w dziale 11 - jest prawidłowe
  • w zakresie stawki podatkowej w odniesieniu do budowy innych obiektów budowlanych - jest nieprawidłowe
  • w zakresie stawki podatkowej w odniesieniu do robót budowlanych związanych z wykonaniem infrastruktury zewnętrznej oraz małej architektury jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkowej w odniesieniu do robót budowlanych.

Wezwaniem z dnia 31 lipca 2008 roku doręczonym 07 sierpnia 2008r. zobowiązano Stronę do przedstawienia umocowania prawnego dla osoby podpisanej na przedmiotowym wniosku do reprezentowania Podatnika. Stosowne uzupełnienie Strona doręczyła 11 sierpnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

S Zarząd Rozbudowy Miasta (zwany dalej S) - jednostka organizacyjna Miasta xxxx (jednostka budżetowa) jest realizatorem, zgodnie z zatwierdzonym przez Radę m.xxx planem finansowym - zadania inwestycyjnego pn. Budowa wielofunkcyjnego centrum dla osób z chorobą A wraz z modernizacją (istniejącego) Domu Pomocy Społecznej przy ul. N w xxx. Celem i przeznaczeniem inwestycji jest stworzenie wyspecjalizowanego ośrodka zapewniającego całodobową i dzienną opiekę osobom chorym na chorobę A. Po zrealizowaniu wymienionego powyżej zadania inwestycyjnego, nowo wybudowane obiekty wraz z obiektami zmodernizowanymi i całą infrastrukturą zewnętrzną, zagospodarowaniem terenu i małą architekturą, zostaną przekazane do drugiej (istniejącej ) jednostki organizacyjnej m-xx (również jednostki budżetowej), którą jest Dom Pomocy Społecznej - celem realizacji przez DPS funkcji określonych dla nowo wybudowanego centrum dla osób z chorobą A wraz z dalszym pełnieniem dotychczasowych funkcji Domu Pomocy Społecznej. S jako realizator ww. zadania inwestycyjnego, ogłosił przetarg, którego przedmiotem jest wykonanie robót budowlanych polegających na:

1) budowie zespołu budynków, na które składają się:

  1. budynek F tzw. budynek obsługi, zawierający jadalnię, kawiarnię, recepcję, gabinety lekarskie, gabinety do ćwiczeń i zabiegów rehabilitacyjnych, pomieszczenia socjalne dla personelu medycznego, pokoje administracji z salą konferencyjną wraz z łącznikiem z budynkiem pobytu czasowego oraz pawilonem administracyjnym,
  2. budynki G, H, I - budynki przeznaczone na stały pobyt osób chorych, z wyodrębnionymi zespołami pomieszczeń dla lekarzy,
  3. budynek D - budynek administracyjny o charakterze komunikacyjno-magazynowym, połączony komunikacyjnie w poziomie kondygnacji 1 i 01 z kompleksem budynków F, G, H, oraz z budynkiem A - istniejącego Domu Pomocy Społecznej poprzez połączenie go łącznikiem E (od budynku głównego F, G, H, I do budynku D i do budynku A),
  4. budynek E - stanowiący łącznik, komunikację między budynkiem F, G, H, I oraz D czyli częściami kompleksu położonymi u podnóża skarpy,
  5. budynek C - budynek portierni, z pomieszczeniami na cele dozoru, garaże na samochody do przewozu chorych i śmietnik,

2) modernizacji istniejących budynków, na które składają się:

  1. budynek B - budynek istniejący podlegający modernizacji, wolnostojący niepołączony w żaden sposób z pozostałymi nowobudowanymi czy modernizowanymi budynkami, w którym po modernizacji zostaną zlokalizowane pokoje gościnne (hotelowe) obsługujące cały kompleks,
  2. budynek A - istniejący budynek Domu Pomocy Społecznej, przeznaczony po modernizacji na stały pobyt chorych. Budynek ten po modernizacji będzie połączony łącznikiem w poziomie kondygnacji podziemnej i jednej nadziemnej z pozostałymi nowo wybudowanymi budynkami poprzez budynek D,

3) wykonanie robót budowlanych związanych z wykonaniem infrastruktury zewnętrznej, obejmującej:

  1. wykonanie między innymi sieci wod-kan, sieci cieplnej, zasilenie elektroenergetyczne, sieci telekomunikacyjnej,
  2. zagospodarowanie terenu ( drogi, chodniki, zieleń)
  3. małą architekturą.

W związku z tym, ze S w ramach prowadzonego postępowania musi między innymi dokonać ) wyboru najkorzystniejszej oferty, po uprzednim dokonaniu badania i oceny ofert, według kryteriów w nim ustalonych, w tym sprawdzenia czy złożone oferty nie zawierają błędu w obliczeniu ceny, skutkującego koniecznością odrzucenia oferty (a takim jest min błędne ustalenie stawki podatku VAT), zachodzi konieczność uzyskania potwierdzenia dla ustaleń dokonanych przez S w zakresie stawki podatku VAT, w świetle art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług oraz art. 41 ust. 2 w związku z ust. 12 i 12a tejże ustawy.

Ponieważ stanowisko S jako zamawiającego w zakresie oceny zaoferowanej ceny ofertowej w aspekcie podatku VAT, będzie mogło być kwestionowane i zaskarżane w postępowaniu przetargowym, co może uniemożliwić sprawną realizację inwestycji, S w celu uniknięcia tego typu sytuacji podejmuje dostępne prawem czynności, aby ustalić prawidłową stawkę VAT dla w/w robót czy usług związanych z ich wykonaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  • 7% stawki podatku VAT w odniesieniu do robót realizowanych w: budynku F - budynek obsługi, budynku G, H, l - przeznaczony na pobyt stały chorych, budynku A - przeznaczonego na pobyt stały chorych, budynku D - administracyjnym o funkcji komunikacyjno-magazynowej i budynku E.
  • stanowiącego łącznik pomiędzy w/w budynkami, stwarzając w ten sposób jeden kompleks, 22% stawkę podatku VAT w odniesieniu do robót budowlanych związanych z budową budynku C - portiernia i modernizacja budynku B - hotelowego oraz związanych z wykonaniem infrastruktury zewnętrznej, zagospodarowaniem terenu i małą architekturą ?

Zdaniem wnioskodawcy: uwzględniając specyfikę oraz funkcję obiektów, które zostaną wybudowane bądź zmodernizowane przez Wykonawcę wybranego w wyniku rozstrzygnięcia prowadzonego postępowania, uwzględniając przy tym przepisy art. 41 ust.1 i 2 w związku z ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług - zastosowanie zróżnicowanej stawki podatku VAT znajduje w pełni uzasadnienie. Dlatego też uważamy jako zasadne zastosowanie stawek podatku VAT w niżej wym. wysokościach:

  1. dla robót budowlanych wykonywanych w związku z realizacją czy modernizacją budynków F, G, H, I, A, D i E - jako stanowiących jeden kompleks obiektów służących do wykonywania zadań pomocy społecznej przez Dom Pomocy Społecznej, dla którego realizowane jest to zadanie inwestycyjne, i które w związku z tym w naszej ocenie należy zaliczyć do PKOB 1130 - 7 % stawkę podatku VAT.

Gdyby jednak zakwalifikowanie przez S robót wykonywanych w ww. budynkach do PKOB 1130 było niewłaściwe, to zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 7 % i tak było by możliwe w oparciu o PKOB 1264 - stosownie do postanowień art. 41 ust. 12a ustawy, do którego to PKOB zaliczono wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia, świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

  1. dla robót wykonywanych w związku z realizacją budynków C i B jako budynków wolnostojących, pomocniczych, w których nie będą bezpośrednio wykonywane funkcje związane z opieką lekarską i pielęgniarską oraz, w których nie będą zakwaterowani na pobyt stały chorzy na chorobę A 22 % stawkę podatku VAT,
  2. dla robót budowlanych związanych z realizacją infrastruktury zewnętrznej, zagospodarowaniem terenu i wykonaniem małej architektury - 22 % stawkę podatku VAT, z uwagi na brak objęcia robót i usług z tym związanych, zarówno przepisami ust. 12a Ustawy jak i przepisami § 5 ust. 1a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008r.) stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.) wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż S Zarząd Rozbudowy Miasta jest realizatorem, zgodnie z zatwierdzonym przez Radę m.xxx planem finansowym - zadania inwestycyjnego Budowa wielofunkcyjnego centrum dla osób z chorobą A wraz z modernizacją (istniejącego) Domu Pomocy Społecznej przy ul. N w xxx. Celem i przeznaczeniem inwestycji jest stworzenie wyspecjalizowanego ośrodka zapewniającego całodobową i dzienną opiekę osobom chorym na chorobę A.

Odp. 1 Pierwsze zadanie inwestycyjne obejmuje budowę zespołu budynków stanowiących jeden kompleks obiektów służących do wykonywania zadań pomocy społecznej przez Dom Pomocy Społecznej. Zdaniem wnioskodawcy stawka 7% ma zastosowanie dla obiektów zakwalifikowanych PKOB 1130.

Z treści wniosku wynika ponadto, że zgodnie z przeznaczeniem obiekt można zaliczyć do PKOB 1130, gdyż charakter budynku związany jest z ochroną zdrowia.

Natomiast nie można się z godzić z opinią Wnioskodawcy iż zastosowanie stawki 7% byłoby możliwe w oparciu o PKOB 1264 gdyż charakter budynku związany jest z ochroną zdrowia, w tym przewiduje zakwaterowanie oraz opiekę lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza ludzi starszych i niepełnosprawnych. Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem do klasy 1264 zalicza się: Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Klasa ta obejmuje:

  • Budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,
  • Sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,
  • Szpitale kliniczne,
  • Szpitale więzienne i wojskowe,
  • Budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,
  • Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje:

Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (PKOB 1130). Należy zauważyć, że wymienione wyżej Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp. stanowią odrębną od szpitali czy sanatoriów grupę budynków. Jak wynika z wniosku Wnioskodawca planuje prace remontowe w budynkach Domu Opieki Społecznej przeznaczonych do zakwaterowania osób korzystających z usług leczniczych w których świadczone będą usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską dla osób chorobą Alzheimera. Budynek ten, wymieniony w klasie PKOB 1264 w oddzielnej pozycji nie jest w żadnym razie budynkiem instytucji ochrony zdrowia świadczącym usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

W sprawie nie zajdzie zastosowania przepisy o stosowaniu preferencyjnej stawki podatkowej w budownictwie dla obiektu PKOB 1264 jeśli nie jest on budynkiem instytucji ochrony zdrowia.

Wykonanie robót w budynku zgodnie z art. 2 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2a ustawy lub § 5 ust. 1a rozporządzenia może korzystać z preferencyjnej stawki w wysokości 7% jeżeli zostały te budynki zakwalifikowane do PKOB 1130 lub dotyczą budynków PKOB ex 1264 i są to budynki instytucji ochrony zdrowia. Stawkę podatku VAT w wysokości 7% zgodnie z ww. przepisami ustawodawca przewidział wyłącznie dla instytucji ochrony zdrowia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należ uznać za prawidłowe wyłącznie wtedy gdy obiekt jest sklasyfikowany wg PKOB 1130 lub będzie to obiekt instytucji ochrony zdrowia PKOB ex 1264.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji kwestia prawidłowości zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę budynku Domu Pomocy Społecznej do grupowania PKOB 1130 bądź PKOB 1264, a jedynie problem stawki podatku przy budowie i modernizacji budynku zakwalifikowanego do PKOB 1130. Wyjaśnić również należy, iż w myśl pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS. Nr 1 poz. 11) zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Ustawodawca nie upoważnił zatem organów podatkowych do wydawania opinii klasyfikacyjnych i nie mogą one decydować o zaliczeniu określonych wyrobów lub usług do odpowiedniego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony wyrób lub usługę. Zaliczenie określonej usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć świadczoną usługę, usługodawca może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego .

W zadanej sprawie Strona wskazała dwie różne klasyfikacje PKOB, co jest to niedopuszczalne. W związku z tak przedstawioną sprawą, przy wydawaniu niniejszej interpretacji uwzględniono dwie różne klasyfikacje PKOB.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać w pewnym zakresie za prawidłowe.

Odp. 2 i 3 Drugie zadanie inwestycyjne obejmuje modernizację istniejących budynków wolnostojących, pomocniczych, w których nie będą bezpośrednio wykonywane funkcje związane z opieką lekarską i pielęgniarską oraz, w których nie będą zakwaterowani na pobyt stały chorzy na chorobę Alzheimera. Dla robót wykonywanych w związku z realizacją budynków C (budynek portierni, z pomieszczeniami na cele dozoru, garaże na samochody do przewozu chorych i śmietnik) i budynku B (budynek istniejący podlegający modernizacji, wolnostojący niepołączony w żaden sposób z pozostałymi nowobudowanymi czy modernizowanymi budynkami, w którym po modernizacji zostaną zlokalizowane pokoje gościnne (hotelowe) obsługujące cały kompleks). Zdaniem wnioskodawcy ma zastosowanie stawka 22%.

W ocenie tutejszego organu stawka podatku dla powyższych robót uzależniona jest od klasyfikacji obiektów według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jak to opisano przy Ad. 1., a nie od funkcji jakie te obiekty budowlane spełniają.

Zastosowanie 22% stawki podatku od towarów i usług jak w art. 41 ust. 1 ustawy nastąpi wtedy gdy obiekt nie będzie stanowił budynku mieszkalnego PKOB 11. Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe wyłącznie przy sklasyfikowaniu budynku wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do działu innego niż 11.

Trzecie zadanie inwestycyjne obejmuje wykonanie robót budowlanych związanych z wykonaniem infrastruktury zewnętrznej, zagospodarowaniem terenu ( drogi, chodnik, zieleń) i wykonaniem małej architektury. Zdaniem wnioskodawcy z uwagi na brak objęcia robót i usług z tym związanych, zarówno przepisami ust. 12a Ustawy jak i przepisami § 5 ust. 1a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług które jest objęte 22 % stawką podatku VAT.

Preferencyjna stawka nie ma zastosowania do infrastruktury służącej budownictwu mieszkaniowemu ani do obiektów małej architektury. Zastosowanie znajduje zasadnicze , 22% stawka podatku art. 41 ust. 1 ustawy.

Stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie