Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1-443-30/08-2/BS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.03.2008, sygn. IPPP1-443-30/08-2/BS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 04.01.2008 r. (data wpływu 09.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z tego podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9.01.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z tego podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada obywatelstwo polskie, nie ma stałego miejsca zamieszkania w Polsce (w 2007 r. wymeldował się ze stałego miejsca zamieszkania w Polsce). W 2007 r. przeniósł ośrodek interesów życiowych do X, gdzie zamieszkuje wraz z mężem pod wskazanym we wniosku adresem, z zamiarem przebywania na stałe (karta pobytu ważna do ........2010 r.). W związku z tym, iż Wnioskodawca posiada w Polsce nieruchomości, przyjeżdża kilka razy w roku i w czasie wakacji do Polski aby załatwić sprawy z nimi związane. Zamieszkuje wówczas we własnej nieruchomości położonej w Y, przy ul. Z.

W Polsce Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, przez cały 2007 r. i aktualnie uzyskuje jednak przychody z najmu posiadanych nieruchomości: 5 lokali mieszkalnych i jednego lokalu użytkowego (sklep o pow. ... m 2), usytuowanego w budynku mieszkalnym (łącznie o pow. ... m 2).

Uzyskiwane dochody z najmu Wnioskodawca rozlicza na zasadach ogólnych (podatek dochodowy od osób fizycznych z progresją) w Polsce nie łącząc ich z dochodami uzyskiwanymi ze stosunku pracy w X, które odrębnie tam opodatkowuje.

Przychody uzyskiwane z najmu nie przekroczyły kwoty 10.000 uprawniającej w 2007 r. do zwolnienia podmiotowego w podatku VAT z czego korzysta. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy przychody z najmu uzyskiwane przez niego w Polsce korzystają ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się między innymi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast według art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jednakże, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, pod poz. 4 wymieniono usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe, zaklasyfikowane według PKWiU pod symbolem ex 70.20.11 (gdzie ex oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania) - jako zwolnione z opodatkowania.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W przypadku wystąpienia trudności w ustaleniu właściwego grupowania podatnik może zwrócić się o pomoc do uprawnionego organu statystycznego Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku, natomiast stosownie do art. 113 ust 2 ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się m.in. odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku.

Zgodnie natomiast z art. 113 ust. 13 pkt 3 ustawy o VAT zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz podatników niemających siedziby, lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż zwolnienie zawarte w załączniku nr 4 do ustawy o VAT pod poz. 4 obejmuje wyłącznie usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek i wyłącznie na cele mieszkaniowe. Zatem, jeżeli przedmiotowe usługi wynajmu lokali mieszkalnych sklasyfikowane zostały pod symbolem PKWiU ex 70.20.11, a lokale nie są wynajmowane na cele inne niż mieszkaniowe, wówczas korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe.

Jednakże z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca oprócz przychodów z najmu 5 lokali mieszkalnych uzyskuje również przychody z najmu 1 lokalu użytkowego (sklep o pow. ... m 2), usytuowanego w budynku mieszkalnym.

Usługi wynajmu lokali użytkowych nie zostały uwzględnione w wykazie usług zwolnionych od podatku tj. w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, zatem obrót z tytułu najmu lokalu użytkowego (w omawianym przypadku sklepu) nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju, zgodnie z cyt. wyżej art. 113 ust. 13 pkt. 3 ustawy o VAT nie podlega zwolnieniu podmiotowemu z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto zauważyć należy, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii łączenia dochodów uzyskiwanych ze stosunku pracy w X z dochodami uzyskiwanymi z najmu opodatkowanymi odrębnie w Polsce w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W kwestii udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie osobne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie