Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporząd... - Interpretacja - ITPP2/443-628/08/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.10.2008, sygn. ITPP2/443-628/08/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 16 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą: Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości S.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 16 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą: Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości S..

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przygotowuje się do złożenia wniosku o uzyskanie dofinansowania ze środków unijnych w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich 2007-2013 działalność Oś-3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej, działania: podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej oraz odnowa i rozwój wsi.

Wniosek dotyczyć będzie realizacji inwestycji pn. Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości S. w gminie.

Złożenie wniosku w powyższym zakresie wymaga wydania indywidualnej interpretacji wydanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Świetlica wiejska w S., po jej wykonaniu, będzie wykorzystywana na cele działalności publicznej, kulturalnej z przeznaczeniem na potrzeby społeczności wiejskiej i publicznego dostępu.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilnoprawnych, natomiast w ramach realizacji działalności prowadzonej na rzecz utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej, promocji Gminy, kultury, współpracy ze społecznościami lokalnymi jako zadaniami publicznymi o charakterze gminnym (art. 6 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1999 r. o samorządzie gminnym t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jest to zgodne z art. 15 ust. 6 i art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE.

Gmina dokonując budowy świetlicy wiejskiej do celów działalności publicznej, kulturalnej będącej działalnością, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem do towarów i usług lub zwolnioną od podatku, nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT za realizację tej inwestycji. Podatek ten stanowić będzie dla Gminy koszt. Z tego też powodu podatek od towarów i usług wynikający z faktur VAT za realizację planowanej inwestycji winien stanowić koszt kwalifikowalny.

Zrealizowana inwestycja Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości S. nie będzie też wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej, a tylko w tym zakresie istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, Gmina wskazała, że zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wydatki na realizację inwestycji nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W dniu 16 września 2008 r. wpłynęło do tut. organu pismo, w którym Wnioskodawca wycofał pytanie drugie oraz własne stanowisko odnoszące do tego pytania.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur za realizację planowanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c §1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy