Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1-443-142/08-2/JL

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.03.2008, sygn. IPPP1-443-142/08-2/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie między innymi obrotu artykułami elektrycznymi. W ramach zawartych umów ze swoimi kontrahentami otrzymuje tzw. bonusy, a także wypłaca, tzw. bonusy. Bonusy wynikają z długofalowej współpracy handlowej i występują w sytuacji uzgodnionej przez strony w umowach, tj. po osiągnięciu lub przekroczeniu pewnej wartości sprzedaży za określony okres. Ponadto jednostka uzyskuje należności od kontrahentów, z tytułu działań marketingowych oraz koordynacji działań handlowych, itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem wnioskodawcy zarówno czynności marketingu, koordynacji działań handlowych, jak też przychody związane z przekroczeniem pewnego obrotu, tj. otrzymane bonusy, powinny być opodatkowane VAT-em należnym 22%.

Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju(...) Jednocześnie w art. 8 ust. 1, ustawodawca określił co rozumie przez świadczenie usług. Jest to między innymi zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub od tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym, można uznać, iż każda czynność określona w statystyce GUS, jak też inne czynności nie określone jako usługi w statystyce, są objęte

VAT-em należnym, w związku z czym każda czynność odpłatna, zarówno mieszcząca się w pojęciu usługi, jak też niebędąca usługą, powinna być opodatkowana. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązujących rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) o wartość zwróconych towarów. Ponieważ bonusy nie mają charakteru indywidualnego, tj. nie przypisane są do konkretnej dostawy, a do pewnej grupy zdarzeń (mnogość dostaw), nie można je traktować jako upust lub rabat, w związku z czym, nie pomniejszają obrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też wykonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymane i wypłacane premie są wynagrodzeniem z tytułu osiągnięcia lub przekroczenia pewnej wartości sprzedaży za określony okres.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego otrzymywane i wypłacane przez Spółkę premie związane są z określonym zachowaniem, tj. osiągnięciem określonego poziomu obrotów w określonym czasie.

W tym przypadku wskazać należy, że działania kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Premia pieniężna, której nie można przypisać do konkretnej dostawy, stanowiąca świadczenie odrębne nie może być traktowana jako upust czy rabat, w związku z tym nie pomniejsza ona obrotu.

Podsumowując należy stwierdzić, że premia pieniężna, która nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę i powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych stawką podatku VAT w wysokości 22% ma tu zastosowanie art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie podmiotu otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie