Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP2/443-248/08-2/GZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.04.2008, sygn. ILPP2/443-248/08-2/GZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2008 r. (data wpływu 14 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca sprzedaje swoje wyroby licznym odbiorcom, którzy nabywają towary także od konkurencyjnych dostawców. Dostawy odbywają się na podstawie pisemnych umów handlowych zawieranych na cały rok.

Umowa stanowi, iż w przypadku osiągnięcia określonego obrotu kwartalnego/rocznego pomiędzy Wnioskodawcą a odbiorcą, Zainteresowany wypłaci w/w odbiorcy premię. Wysokość premii jest określona w umowie progowo (wzrasta wraz ze wzrostem obrotu, np. jeśli obrót przekroczy 100 000 zł - premia wynosi 1% obrotu, jeśli przekroczy 200 000 zł - 2% obrotu itp.). Progi obrotu są opisane kwotowo lub jako procent uzgodnionego w załączniku planu zakupów. Premia jest przyznawana po zakończeniu kwartału/roku i jest wypłacana zbiorczo (tzn. nie jest przypisana do konkretnej dostawy, tylko do ogółu dostaw). Premia jest więc przyznawana za osiągnięcie określonego skutku - tj. takie sterowanie zakupami i zapasami towarów Wnioskodawcy w placówkach odbiorcy, aby obrót z Zainteresowanym był jak najwyższy (np. poprzez preferowanie jego towaru względem towarów innych dostawców, szersze jego reklamowanie, lepszą ekspozycję i w inny sposób samodzielnie wybrany przez odbiorcę).

Wnioskodawca nie ingeruje w działania, jakie podejmuje odbiorca celem zwiększenia obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Sądy administracyjne stoją zazwyczaj na stanowisku, że premie są opodatkowane VAT, pojawiły się jednak także i poglądy, iż premie nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług, zatem zdarzenia związane z ich wypłatą nie wywołują skutków w zakresie VAT zarówno po stronie beneficjenta premii, jak i podmiotu ją wypłacającego.

W razie udzielenia odpowiedzi przeczącej (tzn. że premia nie jest opodatkowana VAT) Zainteresowany pyta także, czy jeśli odbiorca naliczył VAT od takiej premii, a Wnioskodawca ją zapłacił, to czy stanowi ona koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Pytania spowodowane są głównie nowym brzmieniem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, skutki podatkowe (w zakresie podatku VAT) przyznania różnych rodzajów premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie dana premia została wypłacona, czy dotyczy ona konkretnej dostawy, czy też odnosi się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

W opisanym powyżej stanie faktycznym premia jest wypłacana w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez odbiorcę określonej wartości zakupów towarów w danym okresie rozliczeniowym. Przyznanie przez Spółkę premii nie jest związane z konkretną dostawą. Można powiedzieć, że wartość premii jest uzależniona od skuteczności prowadzenia sprzedaży towarów handlowych Wnioskodawcy w placówkach odbiorcy, bowiem im lepiej towar ten się sprzedaje (co może być skutkiem wielu różnych działań promocyjnych podejmowanych przez odbiorcę), tym obrót między stronami jest wyższy (i tym wyższa jest premia).

Dodać trzeba, iż premia jest przyznawana za określone świadczenie, tj. zrealizowanie określonego wolumenu zakupów towarów Wnioskodawcy w danym czasie.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż wypłacane przez niego premie stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie ze strony odbiorcy, które to zachowanie na gruncie ustawy o podatku VAT należy traktować jako świadczenie usług (podlegające opodatkowaniu). Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Stosownie natomiast do art. 8 ust .1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, które nie stanowi dostawy towarów. W przedstawionym stanie faktycznym premia przyznawana przez Zainteresowanego ma charakter płatności wzajemnej, tzn. stanowi ekwiwalent za określone zachowanie ze strony odbiorcy, polegające na dokonaniu zakupów towarów Spółki o określonej w umowie wartości. W efekcie:

  • przypadku zrealizowania przez odbiorcę określonego świadczenia wypłacenie premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale stanowi zobowiązanie cywilnoprawne Wnioskodawcy,
  • w przypadku niezrealizowania przez odbiorcę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia, w związku z czym Wnioskodawca nie ma obowiązku przyznania premii.


Podsumowując - zdaniem Wnioskodawcy - w przedstawionym stanie faktycznym wypłacana premia stanowi ekwiwalent określonego świadczenia ze strony odbiorcy. Stanowi zatem wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej usługi, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nie przedstawia swojego stanowiska w kwestii czy zapłacony VAT stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż zdaniem Wnioskodawcy VAT ten podlega odliczeniu, zatem kwestia czy podatek ten stanowi koszt uzyskania przychodu jest bezprzedmiotowa (oczywistym jest, że nie stanowi).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu