Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP2/443-663/08-6/GZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2008, sygn. ILPP2/443-663/08-6/GZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipiec 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 2 październik 2008 r.) oraz pismem z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 10 październik 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 2 październik 2008 r.) o własne stanowisko w sprawie oraz pismem z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 10 październik 2008 r.) o dodatkową opłatę.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem artykułów wykończenia i dekoracji wnętrz. Odbiorcami Spółki są przede wszystkim markety i hurtownie budowlane (dalej Odbiorcy). Spółka podpisuje z Odbiorcami umowy, które określają m.in. zasady przyznawania przez Spółkę dla Odbiorców bonusów (premii pieniężnych).

Każda z podpisanych umów określa indywidualnie zasady przyznawania i wysokość bonusów, w zamian za zakup w określonym czasie (np.: miesiąc, kwartał, rok) produktów o łącznej wartości nie niższej niż minimalna wartość określona w umowie. Wysokość bonusu określana jest zazwyczaj w sposób procentowy, w proporcji do łącznej wartości zakupów osiągniętej przez danego Odbiorcę w okresie. Bonusy mogą mieć postać:

  • liniową stawka procentowa jest niezależna od wysokości zakupów, umowa określa jedynie minimalną wartość zakupów w danym okresie, od przekroczenia której uzależnione jest przyznanie bonusu,
  • zadaniową stawka procentowa bonusu rośnie w odniesieniu do kwot wartości zakupów przekraczających określone w umowie progi.


Do tej pory dla celów rozliczeń VAT wskazanych powyżej zdarzeń, Spółka otrzymywała i otrzymuje od Odbiorców faktury VAT na kwotę netto równą wartości przyznanej premii pieniężnej, gdyż zarówno Spółka jak i Odbiorcy traktują wypłacone premie pieniężne jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, świadczone przez Odbiorców na rzecz Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa świadczona Spółce przez Odbiorców w zamian za premię pieniężną powinna zostać udokumentowana fakturą VAT i opodatkowana VAT wg stawki zasadniczej 22%. W efekcie Wnioskodawca jest zdania, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Odbiorców. Spełniony jest bowiem warunek z art. 86 ust. 1 i następnych ustawy o VAT, a mianowicie zakup usługi od Odbiorcy pozostaje każdorazowo w związku z czynnościami Spółki opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. dostawami produktów na rzecz Odbiorców.

Pogląd ten podzielił także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 31 stycznia 2008 r., nr IP-PP2-443-581/07-02/PS, stwierdzając, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach za odpłatne świadczenie usług dokonywanych przez beneficjentów premii, pod warunkiem jednakże, że zakup tych usług może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Ponadto bonusy stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Odbiorców usług podlegających VAT, wobec czego nie znajduje zastosowania wyłączenie prawa do odliczenia, które wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy: (...) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo zwolniona jest od podatku.

Podsumowując Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Odbiorców, dokumentujących otrzymanie przez Odbiorców bonusów, gdyż odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie dodaje się, że w zakresie zagadnienia w stanie faktycznym, dotyczącego opodatkowania premii pieniężnych została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 17 października 2008 r. nr ILPP2/443-663/08-5/GZ.


W zakresie zdarzenia przyszłego opodatkowania premii pieniężnych została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 17 października 2008 r., nr ILPP2/443-663/08-7/GZ.


Natomiast w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 17 października 2008 r. nr ILPP2/443-663/08-8/GZ.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje
ILPP2/443-663/08-5/GZ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-663/08-7/GZ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-663/08-8/GZ, interpretacja indywidualna
IP-PP2-443-581/07-2/PS, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu