Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacja projektu ? - Interpretacja - IPTPP1/443-133/11-4/IG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.07.2011, sygn. IPTPP1/443-133/11-4/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacja projektu ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu do BKIP 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI - Odnowa obszarów miejskich, Działanie VI.1 - Rewitalizacja obszarów problemowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem projektu jest modernizacja, przebudowa budynku dawnej przychodni kolejowej oraz drogi o długości około 395 m wraz z wykonaniem obustronnego chodnika i przejściami dla pieszych oraz elementów sieci (teletechnicznej, deszczowej), oświetlenia. W ramach projektu wykonane zostaną ponadto miejsca parkingowe i postojowe, ale również zatoki autobusowe, perony postojowe dla podróżnych. W wyniku projektowanej przebudowy i zmiany sposobu użytkowania istniejącego budynku dawnej przychodni kolejowej znajdującej się na terenach przydworcowych zostanie on zaadaptowany na budynek strażnicy miejskiej.

Celem projektu jest odnowa obszarów w zdegradowanej dzielnicy miasta - obszar poprzemysłowy i adaptacja do nowych funkcji. Realizacja projektu przyczyni się do neutralizacji niekorzystnych zjawisk społecznych i gospodarczych.

W ramach inwestycji planowane jest wykonanie:

  • drogi o długości około 395 m (dwa pasy ruchu),
  • chodniki (obustronny) i przejścia dla pieszych,
  • sieci: teletechniczna, kanalizacja deszczowa,
  • oświetlenie,
  • miejsca parkingowe,
  • zatoki autobusowe,
  • perony postojowe dla oczekujących przy stanowiskach autobusowych,
  • pas postojowy dla taxi bezpośrednio pod dworcem,
  • stanowisko dla autobusów kończących trasę.

W zakresie modernizacji, przebudowy budynku dawnej przychodni kolejowej, wykonane zostaną:

  • termo - modernizacja budynku polegająca na dociepleniu ścian zewnętrznych, stropu nad poddaszem, podłogi na gruncie piwnic,
  • prace remontowo budowlane na zewnątrz i w tym m.in.:
    • pogłębienie piwnic do wysokości niezbędnej na użytkowanie pomieszczeń,
    • przeniesienie głównego wejścia do budynku. Zostanie umieszczone z lewej strony elewacji frontowej. Do wejścia głównego zostaną wykonane schody zewnętrzne oraz zadaszenie daszkiem o konstrukcji z profili stalowych przykryty poliwęglanem,
    • przebudowa ryzalitu w elewacji frontowej, wykonanie gzymsów, pilastrów oraz wykonanie fragmentu dachu w konstrukcji tradycyjnej drewnianej,
    • wyburzenie istniejącej klatki schodowej oraz wykonanie na jej miejscu stropu nad parterem i piwnicą,
    • wykonanie nowej wewnętrznej klatki schodowej,
    • przebudowa pomieszczeń wewnętrznych ze zmianą układu funkcjonalnego,
    • uzupełnienie tynków wewnętrznych oraz wykonanie gładzi gipsowych,
    • skucie i wykonanie nowych posadzek w całym budynku,
    • wymiana wewnętrznych instalacji sanitarnych oraz elektrycznych,
    • wykonanie nowej instalacji CO. wraz z kotłownią na paliwa stałe lub płynne,
    • wykonanie nowego zagospodarowania terenu takiego jak utwardzenia, zieleń niską i wysoką oraz ogrodzenie.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu " nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Zadania realizowane w ramach projektu objęte wnioskiem o dofinansowanie nie będą generowały dochodu.

Indywidualna interpretacja w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy zostanie wykorzystana jako załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu pod nazwa , w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI - Odnowa obszarów miejskich, Działanie VI.1 - Rewitalizacja obszarów problemowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu ...

Zdaniem Wnioskodawcy, który jak podkreślił jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach wnioskowanych do dofinansowania środków nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust.1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy przedstawionej we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. Celem projektu jest odnowa obszarów w zdegradowanej dzielnicy miasta - obszar poprzemysłowy i adaptacja do nowych funkcji. Realizacja projektu przyczyni się do neutralizacji niekorzystnych zjawisk społecznych i gospodarczych.

W ramach inwestycji planowane jest wykonanie:

  • drogi o długości około 395 m (dwa pasy ruchu),
  • chodniki (obustronny) i przejścia dla pieszych,
  • sieci: teletechniczna, kanalizacja deszczowa,
  • oświetlenie,
  • miejsca parkingowe,
  • zatoki autobusowe,
  • perony postojowe dla oczekujących przy stanowiskach autobusowych,
  • pas postojowy dla taxi bezpośrednio pod dworcem,
  • stanowisko dla autobusów kończących trasę.

Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu " nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Zadania realizowane w ramach projektu objęte wnioskiem o dofinansowanie nie będą generowały dochodu.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe opisane w złożonym wniosku, z którego wprost wynikało, że inwestycja nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi