Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporząd... - Interpretacja - ITPP2/443-149/08/AF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.05.2008, sygn. ITPP2/443-149/08/AF, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (data wpływu 15 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wypłacanych premii za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług a w konsekwencji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wypłatą wynagrodzenia (premii) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wypłacanych premii za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług a w konsekwencji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wypłatą wynagrodzenia (premii).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT sprzedaje towary handlowe swoim odbiorcom (sieciom handlowym). Zgodnie z treścią zawartych umów Wnioskodawca jest zobowiązany do wypłaty premii pieniężnych w przypadku przekroczenia określonego progu obrotów. Wypłacana premia nie stanowi wynagrodzenia z tytułu świadczenia innego typu usług, np. reklamowych, marketingowych, promocyjnych. Wynagrodzenie wypłacane w postaci premii stanowi zapłatę tylko i wyłącznie za wykonanie usługi polegającej na nabyciu od Wnioskodawcy towarów w określonym czasie o wartości przekraczającej umownie określoną kwotę. Nadto zgodnie z treścią umów w zakresie premii pieniężnych odbiorcy nie są zobowiązani do nabycia towarów o określonej wartości. Premia ustalana jest w stosunku kwartalnym lub rocznym i stanowi określony procent wartości obrotu. Tym samym premii nie można przypisać do żadnej konkretnej dostawy towarów. Premia pieniężna rozliczna jest po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie rzeczywiście osiągniętych obrotów w terminie 14 dni od dnia otrzymania faktury VAT od odbiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie .

Zdaniem Wnioskodawcy działanie odbiorców polegające na osiąganiu określonego poziomu zakupów towarów w umownie określonym czasie, należy uznać za czynność odpłatnego świadczenia usług. Stosunek prawny łączący Wnioskodawcę z odbiorcami ma charakter zobowiązaniowy, tzn. nakłada na Wnioskodawcę obowiązek wypłaty premii w związku z określonym zachowaniem odbiorcy. Stąd też wynagrodzenie wypłacane odbiorcom za nabycie określonej ilości towaru, w uzgodnionym okresie czasu jest wypłatą wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponieważ ustawodawstwo nie przewiduje zwolnienia dla tej usługi Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez odbiorców. W opisywanej sytuacji nie będzie miało zastosowania ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy). Pojęcie świadczenia usług użyte w przytoczonym przepisie ma szeroki charakter, dopełniający definicję dostawy towarów. Aby daną sytuację można było uznać za świadczenie usług musi wystąpić świadczenie, tj. określone zachowanie podmiotu, którego skutkiem jest uzyskanie korzyści przez beneficjenta świadczenia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Powyższy przepis stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Stosownie do treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Wnioskodawca zgodnie z podpisanymi umowami obowiązany jest do wypłaty wynagrodzenia w celu zmotywowania odbiorców do zintensyfikowania sprzedaży swoich towarów. Warunki otrzymania przedmiotowego wynagrodzenia uregulowane są umową handlową, a ich wypłata nie ma charakteru dobrowolnego. Zatem należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie ww. wynagrodzenie stanowi dodatkową korzyść za spełnienie określonych zachowań i pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowym z obrotem towarami w ramach zawartej umowy. Należy bowiem zauważyć, że w rzeczywistości występują dwie transakcje: dostawa towarów oraz świadczenie usług. Na rzecz takiego wniosku przemawia w szczególności okoliczność, że wypłata przedmiotowego wynagrodzenia nie jest związana z konkretną dostawą towarów. Poza tym z tytułu dostawy towarów wynagrodzenie płacone jest przez nabywcę, natomiast w przypadku premii pieniężnej wynagrodzenie wypłacane jest przez dostawcę towarów. W związku z tym, że wypłacane wynagrodzenie nie jest połączone z żadną konkretna dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, bowiem uzależnione jest od konkretnego zachowania nabywcy towarów, stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy stanowi usługę podlegająca opodatkowaniu. Fakt, że usługi te wykonywane są przez odbiorców zajmujących się sprzedażą towarów Wnioskodawcy i pozostają ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z wynikami tej sprzedaży przesądza o tym, że mogą być uznane za wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym spełniony zostaje wymóg określony w art. 86 ust. 1 ustawy, a co za tym idzie możliwe jest obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku należnego wyszczególnionego w fakturach odbiorców. Jednocześnie nie wystąpiły przesłanki negatywne określone w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Faktury VAT wystawione przez odbiorców w związku z należnymi premiami pieniężnymi są fakturami dokumentującymi transakcje podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

Reasumując, stwierdzić należy, że wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za wykonywanie usług i ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez odbiorców z tytułu otrzymania wynagrodzenia za wykonanie planu sprzedaży i osiągnięcia określonego progu obrotów towarami, a nie występują inne przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy