Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporząd... - Interpretacja - ITPP1/443-414/08/BJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.05.2008, sygn. ITPP1/443-414/08/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, w związku ze zrealizowanym projektem pod nazwą Modernizacja oczyszczalni ścieków i centralnej przepompowni. niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, w związku ze zrealizowanym projektem, który nie był związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina w latach 2005 2008 realizowała projekt pod nazwą modernizacja oczyszczalni ścieków i centralnej przepompowni w ramach ZPORR. Oczyszczalnia ścieków stanowi własność gminy. Zgodnie z umową użyczenia zawartą w dniu 9 sierpnia 1994 r. w sprawie obsługi majątku komunalnego w postaci urządzeń zaopatrzenia miasta i wsi w wodę oraz urządzeń kanalizacyjnych eksploatatorem oczyszczalni jest Z. Sp. z o.o. Gmina przekaże nieodpłatnie w formie użyczenia zmodernizowaną oczyszczalnię i centralną przepompownię ścieków do Z. Sp. z.o.o., która zaopatruje gminę w wodę i zajmuje się odprowadzeniem ścieków.

Gmina w latach 2005-2008 nie miała możliwości odzyskania podatku VAT z uwagi na normy prawne zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W związku z tym podatek VAT zawarty w fakturach dotyczących projektu stanowił w całości koszt zadania. Gmina nie miała również możliwości odzyskania podatku VAT w inny sposób (poza systemem VAT) z uwagi na podmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Od momentu rozpoczęcia inwestycji, obecnie jak i w przyszłości projekt nie ma i nie będzie miał związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie środki pomocowe, o które stara się Gmina nie będą spełniały warunków zawartych w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Za zrealizowanie projektu Gminie nie przysługuje zwrot podatku na zasadach, o których mowa w rozdziale 12 wskazanego rozporządzenia Ministra Finansów. Gmina nie uzyskała również dofinansowania ze środków SAPARD.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od chwili rozpoczęcia zadania inwestycyjnego, jak i obecnie , jako następstwa realizacji projektu pn. Modernizacja oczyszczalni ścieków i centralnej przepompowni w ramach projektu ZPORR w aktualnie obowiązującym systemie VAT i nie będzie miała takiej możliwości w przyszłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, przy założeniu, że stan faktyczny nie ulegnie zmianie w przyszłości.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy