Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozpo... - Interpretacja - ITPP3/443-44/08/ZG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.05.2008, sygn. ITPP3/443-44/08/ZG, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2008 roku (data wpływu 07.03.2008 r.) uzupełnionego pismami z dnia 2 kwietnia 2008 roku oraz 12 maja 2008 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z budową hali widowiskowo-sportowej oraz modernizacją systemu ogrzewania dla szkoły podstawowej i gimnazjum - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z budową hali widowiskowo-sportowej oraz modernizacją systemu ogrzewania dla szkoły podstawowej i gimnazjum.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina T. w dniu 28 grudnia 2006 roku podjęła uchwałę w sprawie finansowania budowy hali widowiskowo-sportowej wraz z łącznikiem oraz modernizacją systemu ogrzewania dla gimnazjum, szkoły podstawowej i Sali w T. wraz z wyposażeniem. Oddanie inwestycji nastąpi w miesiącu marcu 2008 roku.

Gmina T. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Urząd Miejski w T. jako jednostka organizacyjna Gminy realizuje zadania publiczne oraz czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina T. zamierza odpłatnie wynająć obiekt swojej jednostce budżetowej - Zespołowi Szkół w T. na zajęcia wychowania fizycznego w godzinach, w których zajęcia będą się odbywały. Natomiast w pozostałym czasie obiektem będzie administrowała osoba zatrudniona przez urząd miejski w T. w ramach umowy zlecenia, która będzie pobierała opłaty wg ustalonego przez gminę taryfikatora i odprowadzała je na rachunek Urzędu Miejskiego w T.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, iż jest w stanie wyodrębnić na podstawie kosztorysu robót części inwestycji związanej w wykonaniem czynności opodatkowanych jak i nieopodatkowanych. Całkowita wartość robót wynosi 4 733 688,40 PLN netto. Na halę widowiskowo-sportową wraz z łącznikiem związaną z wykonaniem czynności opodatkowanych przypada kwota 3 882 261,82 PLN netto (82,01%), natomiast na modernizację systemu ogrzewania dla gimnazjum i szkoły podstawowej przypada kwota 851 426,58 PLN netto (17,99%). Część inwestycji związana z modernizacją systemu ogrzewania dla gimnazjum i szkoły podstawowej zostanie przekazana tym jednostkom do eksploatacji nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem wnioskodawcy Gmina T. będzie realizować całość spraw związanych z najmem, spoczywa więc na niej obowiązek naliczania i odprowadzania podatku VAT od wartości najmu. Zdaniem Gminy T. będzie ona miała prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów i usług związanych z budową hali widowiskowo-sportowej wraz z łącznikiem oraz modernizacją systemu ogrzewania dla gimnazjum, szkoły podatkowej i Sali w T. w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jednakże w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, stosownie do wymogu art. 90 ust. 1 podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż realizowana inwestycja - hala sportowa wraz z łącznikiem, będzie odpłatnie wynajmowana szkole podstawowej w godzinach lekcyjnych oraz będzie pobierała opłaty wg ustalonego taryfikatora za pozostały czas wynajmowania hali innym podmiotom. Zatem opisany wynajem będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednakże z wniosku wynika, iż inwestycja dotyczy również modernizacji systemu ogrzewania gimnazjum i szkoły podstawowej. Ta część inwestycji z uwagi na fakt, iż zostanie przekazana nieodpłatnie tym jednostkom nie będzie podlegała opodatkowaniu. W związku z czym gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazuje, iż ma możliwość wyodrębnienia na podstawie kosztorysu robót części inwestycji związanej z wykonaniem czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych.

Zatem Gmina zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z inwestycją opisaną we wniosku, w takiej części, w jakiej będzie ona służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do części inwestycji, która będzie służyła do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem, nie przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z czym stanowisko wnioskodawcy wskazujące, iż będzie on miał prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów i usług związanych z opisaną we wniosku inwestycją w całości należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy