Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1-443-903/08-5/JF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.06.2008, sygn. IPPP1-443-903/08-5/JF, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.05.2008 r. (data wpływu 12.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.05.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność jako dom mediowy, która polega na kompleksowej obsłudze klientów Spółki (Klienci) polegającej na przygotowaniu i organizacji kampanii reklamowych Klientów w mediach poprzez planowanie kampanii reklamowych oraz zakup czasu i przestrzeni reklamowej w mediach w celu ich realizacji, a także doradztwie w zakresie szeroko rozumianego marketingu. W zależności od docelowej grupy konsumentów reklamowanych dóbr lub usług, kampanie reklamowe przeprowadzane są z wykorzystaniem różnego rodzaju dostępnych mediów - prasa, radio, telewizja, Internet, reklama zewnętrzna (np. billboardy, plakaty, reklama na autobusach).

Ponadto, w relacjach z Klientami zlecającymi Spółce organizację kampanii reklamowych, w niektórych przypadkach Spółka zobowiązana jest na podstawie umowy do wypłaty premii pieniężnej na rzecz Klientów na zasadach analogicznych do przedstawionych powyżej w przypadku premii otrzymywanych przez Spółkę od Dostawców.

W szczególności umowy z Klientami przewidują następujące warunki przyznania premii pieniężnej:

  1. osiągnięcie przez Klienta w danym okresie rozliczeniowym (zwykle roku kalendarzowym) deklarowanego poziomu budżetu reklamowego na kampanie reklamowe w mediach realizowane za pośrednictwem Spółki w określonej wysokości,
  2. uregulowanie przez Klienta kwot zobowiązań z tytułu zakupionych od Spółki usług w okresie, za który przyznawana jest premia pieniężna,
  3. korzystanie przez Klienta z usług Spółki w zakresie określonym w umowie na zasadzie wyłączności w danym okresie, którego dotyczy premia pieniężna i nie korzystanie w tym okresie z usług świadczonych w tym zakresie przez inne podmioty.

Wysokość premii pieniężnej w takim przypadku stanowi określony procent budżetu reklamowego wykorzystanego przez Klienta na kampanię reklamowe zrealizowane za pośrednictwem Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne należne Spółce od Dostawców stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Spółkę na rzecz Dostawców, co potwierdza pismo Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) (ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności łub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, pojęcie świadczenie usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż obejmuje każde świadczenie niebędące dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Definicja świadczenia usług zawarta w powyższym przepisie jest bardzo szeroka i definiuje zakres opodatkowania VAT w sposób dopełniający definicję dostawy towarów. Jak wynika z powyższego przepisu, aby daną sytuację można było uznać za świadczenie usług, musi wystąpić świadczenie, tj. określone zachowanie podmiotu, którego skutkiem jest uzyskanie korzyści przez beneficjenta świadczenia.

Powyższe stanowisko znajduje przede wszystkim potwierdzenie w powołanym powyżej piśmie Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. W piśmie tym stwierdzono, iż W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Minister Finansów wyodrębnił dwie możliwe sytuacje odnoszące się do wypłaty premii pieniężnych Zgodnie z treścią wskazanego pisma, skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, i tak:

(i) w przypadkach gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeśli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy,

(ii) natomiast w przypadkach, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą uznaje się, ze wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami odbiorcy, a zatem ze świadczeniem przez odbiorcę otrzymującego taką premię usług, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

Spółka uważa tym samym, że premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz Klienta za osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu budżetu reklamowego wykorzystanego za pośrednictwem ZO, stanowi wynagrodzenie za świadczone przez Klienta na rzecz Spółki usługi. Czynności wykonywane przez Klienta na rzecz Spółki spełniają definicję świadczenia usług zawartą w art. 8 ust 1 ustawy o VAT. Jest to świadczenie, z tytułu którego Spółka uzyskuje konkretną korzyść, które ma charakter odpłatny i które ponad wszelką wątpliwość nie stanowi dostawy towarów.

Dodatkową przesłanką przemawiającą za uznaniem premii pieniężnych wypłacanych Klientom za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług jest zobowiązanie się Klienta do nie korzystania z usług innych firm w zakresie współpracy prowadzonej ze Spółką w danym okresie, którego dotyczy premia pieniężna. Tego rodzaju zobowiązanie jest wprost uznawane w ustawie o VAT za świadczenie usług na podstawie art. 8 ust 1 pkt 2.

Tym samym świadczenie Klientów wykonywane w zamian za premię pieniężną spełnia definicję świadczenia usług zawartą w art. 8 ust 1 ustawy o VAT, w związku z czym podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zasadne jest zatem dokumentowanie przez Klientów otrzymywanych premii pieniężnych za pomocą faktur VAT z wykazanym podatkiem według stawki 22%.

W konsekwencji Spółce przysługuje prawo do odliczenia na zasadach ogólnych podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez Klientów w związku z należnymi na ich rzecz premiami pieniężnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz nie podlegających opodatkowaniu.

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu podatnikowi nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ograniczenie to nie dotyczy jednakże następujących sytuacji wymienionych w art. 88 ust. 3 ustawy:

  • wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;
  • wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku;
  • wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, jeżeli czynności te zostały opodatkowane;
  • podatku od importu towarów oraz od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowiących wkłady niepieniężne (aporty) do spółek handlowych;
  • wydatków na nabycie towarów celem oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu, jeżeli zgodnie z przepisami o podatku dochodowym odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający;
  • nabycia towarów przez komisanta na rzecz komitenta w wykonaniu umowy komisu;
  • nabycia towarów przez komisanta od komitenta w ramach umowy komisu;
  • podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, o którym mowa w art. 11 ustawy.

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadkach określonych w art. 88 ust. 3a ustawy, w tym w szczególności, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Reasumując, wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinny zostać udokumentowane fakturą VAT na podstawie art. 106 ustawy.

Stronie zaś przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone kontrahentom premie pieniężne, na zasadach i w terminach wynikających z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem wyłączeń, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie