Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1-443-658/07-2/RK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.01.2008, sygn. IPPP1-443-658/07-2/RK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 04.12.2007 r. (data wpływu 10.12.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie złożonej korekty deklaracji VAT-7 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.12.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie złożonej korekty deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność opodatkowaną od 1996 r.

W deklaracji za wrzesień 2007 r. wykazał nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym w do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 25 dni.

Wnioskodawca złożył deklarację w dniu 19.10.2007 r. wraz z wnioskiem o przyśpieszony zwrot podatku. Dnia 29.10.2007 r. otrzymał z urzędu informację, że musi złożyć wniosek o wycofanie wniosku z dnia 19.10.2007 r. oraz złożyć kolejny wniosek wraz z korektą. W tym dniu urząd skarbowy rozpoczął czynności sprawdzające dotyczące zasadności zwrotu podatku VAT.

Termin zwrotu upływał w dniu 13.11 .2007 r. W dniu 24.10.2007 r. analizując dokumenty Wnioskodawca spostrzegł błąd w deklaracji po stronie sprzedaży, powodujący zawyżenie podatku należnego i tym samym wzrost nadwyżki podatku naliczonego nad należnym o kwotę 1.848 zł. W tym samym dniu, Wnioskodawca, złożył korektę deklaracji wraz z wyjaśnieniem, nie zmieniając kwoty do zwrotu, tylko kwotę do przeniesienia na następny miesiąc.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Zdaniem Wnioskodawcy, bezzasadne jest składanie wniosku o wycofanie wniosku o przyspieszony termin zwrotu jeśli kwota zwrotu nie ulega zmianie. Organ podatkowy powinien dokonać zwrotu w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji pierwotnej, czyli 13.11.2007 r. Jeżeli ten termin minie, a sam zwrot okaże się zasadny, to od kwoty zwrotu czyli od kwoty 903.060 zł, należą się odsetki równe opłacie prolongacyjnej. 25 dniowy termin zwrotu mija w dniu obciążenia rachunku bankowego podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 81 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Zgodnie z art. 81b. § 1, § 2, § 3. ustawy Ordynacja podatkowa, uprawnienie do skorygowania deklaracji:

  1. ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;


  1. kontroli podatkowej,


  2. postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.


Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

Przepisu § 1 pkt 2 lit. a nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (art. 87 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 87 ust. 6 ustawy, na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, a w przypadku kwoty, o której mowa w ust. 3 - w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia (...).

Należy na wstępie zauważyć, że stosownie do powołanego powyżej art. 87 ust. 2, w związku z ust. 6 ustawy, początek biegu 25-dniowego terminu, w jakim organ podatkowy powinien dokonać zwrotu różnicy podatku wyznacza złożenie przez podatnika rozliczenia. W świetle art. 99 ust. 1 ustawy, należy przyjąć, że rozliczeniem, o którym tu mowa jest deklaracja podatkowa. Według art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Z kolei zgodnie z art. 99 ust.12 ustawy, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

Jeżeli zatem rozliczeniem, o którym mowa w art. 99 ust. 1 ustawy, jest deklaracja podatkowa, to może być ona przedmiotem korekty, którą dokonuje się poprzez złożenie nowej deklaracji (deklaracji korygującej) wraz z pisemnym uzasadnieniem przyczyny korekty, tak jak o tym stanowi art. 81 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Konsekwencją złożenia deklaracji podatkowej VAT-7 z wykazaną kwotą zwrotu różnicy podatku jest rozpoczęcie biegu terminu (o którym mowa w art. 87 ust. 2) do dokonania zwrotu, a złożenie deklaracji korygującej powoduje rozpoczęcie biegu tego terminu na nowo.

Za przedstawionym stanowiskiem przemawia również ukształtowanie obowiązków organu podatkowego związanych ze złożeniem deklaracji podatkowej, w tym także deklaracji o charakterze korekty.

W szczególności należy tu wskazać na konieczność podjęcia przez organ czynności sprawdzających w zakresie prawidłowości deklaracji. Według art. 272 ustawy Ordynacja podatkowa, organy podatkowe pierwszej instancji, z zastrzeżeniem art. 272a, dokonują czynności sprawdzających, mających na celu:

  1. sprawdzenie terminowości:


  1. składania deklaracji,


  2. wpłacania zadeklarowanych podatków, w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów;


  3. stwierdzenie formalnej poprawności dokumentów wymienionych w pkt 1;


  4. ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.


Z kolei stwierdzenie nieprawidłowości w postaci błędów lub oczywistych omyłek, bądź wypełnienia deklaracji niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, obliguje organ podatkowy do zwrócenia się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazujących przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość (art. 274 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

W przypadku deklaracji VAT-7 z wykazaną kwotą zwrotu różnicy podatku organ podatkowy powinien dokonać wskazanych powyżej czynności w terminie dla dokonania zwrotu, ażeby nie narażać budżetu na konsekwencje w postaci wypłaty oprocentowania (art. 87 ust. 2 ustawy). Jeżeli zaś, zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć termin zwrotu, aż do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. W takim przypadku, stwierdziwszy zasadność zwrotu, organ, wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia terminu płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (art. 87 ust. 2 ustawy). W przypadku wystąpienia podatnika z wnioskiem o przyspieszony 25 dniowy zwrot (art. 87 ust. 6 ustawy), naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego, jeżeli zasadność zwrotu tego wymaga. Jednocześnie jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu ustawy Ordynacja podatkowa, traktuje się wyłącznie różnicę podatku niezwróconą przez urząd skarbowy w terminie 60 dni lub 180 dni od dnia złożenia rozliczenia (art. 87 ust. 7 ustawy). Z powyższego wynika, że jeśli urząd skarbowy nie zwróci podatku w terminie 25 dniowym i jednocześnie nie rozpocznie postępowania wyjaśniającego, nie ma podstaw do wypłaty odsetek.

W świetle powyższego, na skutek złożenia deklaracji korygującej organ podatkowy, wykonując w tym zakresie ustawowe obowiązki, nie jest ograniczony terminem biegnącym od pierwotnie złożonej deklaracji, która okazała się nieaktualna i nieprawidłowa.

Podatnik powinien złożyć deklarację prawidłową. Jeżeli zaś jego rozliczenie nie odpowiada, tak jak w niniejszej sprawie, rzeczywistości (o czym świadczy złożenie przez Wnioskodawcę korekty deklaracji w związku z zawyżeniem podatku należnego), to ma on prawo dokonać jego korekty, natomiast nie może w ten sposób pogarszać sytuacji organu podatkowego, który zobowiązany jest podjąć szereg czynności poprzedzających dokonanie zwrotu różnicy podatku.

Mając zatem na uwadze przedstawione powyżej wnioski stwierdzić należy, że złożenie nowego (korygującego) rozliczenia podatku, uruchamia na nowo bieg terminu do zwrotu różnicy podatku niezależnie od tego, czy kwota podatku uległa zmianie, czy też jest taka sama jak w rozliczeniu pierwotnym.

Skoro zatem, termin zwrotu biegnie na nowo, to złożony przez Wnioskodawcę wniosek w trybie art. 87 ust. 6 ustawy jest nieaktualny, bowiem wniosek ten składa się wraz z deklaracją. Dlatego też Strona, jeżeli spełnia wymagania wynikające z art. 87 ust. 6 ustawy, powinna złożyć nowy wniosek wraz z deklaracją korygującą. Zatem, brak jest podstaw do składania wniosku o wycofanie wniosku o przyspieszony zwrot podatku, który został dołączony do pierwotnej deklaracji.

Zgodnie z art. 77b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, za dzień zwrotu nadpłaty uważa się dzień:

  1. obciążenia rachunku bankowego organu podatkowego na podstawie polecenia przelewu;


  2. złożenia przekazu pocztowego;


  3. wypłacenia kwoty nadpłaty przez organ podatkowy lub postawienia nadpłaty do dyspozycji podatnika w kasie.


Stosownie do art. 76b ustawy Ordynacja podatkowa, przepisy art. 76, art. 76a, art. 77b i art. 80 stosuje się odpowiednio do zwrotu podatku (...).

Zatem, w świetle ww. przepisów termin zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 6 ustawy, upływa w dniu obciążenia rachunku bankowego organu podatkowego, a nie jak wskazał Wnioskodawca w dniu obciążenia rachunku bankowego podatnika

.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie