Czy Spółka sprzedając produkt sok z kaktusa, stosując stawkę VAT 5 % postąpi prawidłowo? - Interpretacja - ILPP2/443-531/11-2/SJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.06.2011, sygn. ILPP2/443-531/11-2/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Spółka sprzedając produkt sok z kaktusa, stosując stawkę VAT 5 % postąpi prawidłowo?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania 5% stawki VAT przy sprzedaży soku z kaktusa jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku VAT w zakresie stosowania 5% stawki VAT przy sprzedaży soku z kaktusa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, produkuje artykuły spożywcze, ma zamiar sprzedawać sok z kaktusa. Wyrób ten został zaklasyfikowany do grupowania PKWiU 10.89.15.0. - soki i ekstrakty roślinne, substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące. Sprzedaż powyższego produktu Wnioskodawca zamierza opodatkować stawką VAT 5%, zgodnie z poz. 30 załącznika nr 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka sprzedając produkt sok z kaktusa, stosując stawkę 5% postąpi prawidłowo...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż soku z kaktusa mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 10.89.15.0 powinna korzystać z obniżonej 5% stawki VAT. W załączniku nr 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług pod pozycją 30 widnieje nr PKWiU ex 10.89.15.0 - soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie substancji pektynowych, pektynianów i pektyny, śluzów i zagęszczaczy pochodzących z produktów roślinnych w tym modyfikowane. Z uwagi, iż przed samym numerem grupowania PKWiU wskazuje się symbol ex, to zgodnie z objaśnieniami do wspomnianego załącznika, symbol ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania (samo grupowanie 10.89.15.0 PKWiU 2008 obejmuje więcej elementów), a więc stawka 5% ma zastosowanie do:

  • soków i ekstraktów roślinnych,
  • substancji pektynowych,
  • środków żelujących wyłącznie substancji pektynowych, pektynianów i pektyny, śluzów i zagęszczaczy pochodzących z produktów roślinnych, w tym modyfikowanych.

Zainteresowany wskazuje, iż symbol PKWiU 10.89.15.0 obejmuje swoim grupowaniem wyroby ogólnie określone jako: soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące. Analizę elementów wchodzących w skład danego grupowania należy dokonywać, również w o oparciu o objaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU na stronie internetowej GUS grupowanie 10.89.15.0 obejmuje także:

  • opium, suszony sok niedojrzałych makówek maku,
  • pektyniany i pektany,
  • agar-agar i inne śluzy i zagęszczacze, nawet modyfikowane, pochodzące z produktów roślinnych,
  • ekstrakty przyrządzone z alg,
  • kleje otrzymywane z nasion pigwy i mchów islandzkich.

W konsekwencji wspomniane ugrupowanie obejmuje również inne elementy, niż przedstawione w nazwie grupowania tj. soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące. Wnioskodawca zauważa, iż poszczególne elementy wskazane w poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy o VAT oddzielone są średnikami, a nie przecinkami co powoduje dodatkowe zawężenie wprowadzone przez sformułowanie: wyłącznie substancji pektynowych, pektynianów i pektyny, śluzów i zagęszczaczy pochodzących z produktów roślinnych, w tym modyfikowanych powinno być odczytywane jako odnoszące się do elementu bezpośrednio poprzedzającego to sformułowanie (następującego po ostatnim średniku, a przed myślnikiem). Powyższe zawężenie stosowania stawki 5% ma zatem zastosowanie jedynie do środków zagęszczających i żelujących. Wspomniane zawężenie (tj. wyłączenie substancji pektynowych, pektynianów i pektyny, śluzów i zagęszczaczy pochodzących z produktów roślinnych, w tym modyfikowanych) nie powinno być stosowane do elementów umiejscowionych przed wspomnianym średnikiem, a wiec do soków i ekstraktów roślinnych, jak również substancji pektynowych. Powyższe wynika z zasad interpunkcji języka polskiego. W ocenie Spółki, sok z kaktusa zakwalifikowany do grupowania PKWiU 10.89.15.0, jako sok może korzystać z obniżonej 5% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl obowiązującego od 01 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 01 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik sam jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 01 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji artykułów spożywczych. Ma zamiar sprzedawać sok z kaktusa. Zainteresowany zakwalifikował ten wyrób do grupowania PKWiU 10.89.15.0 - soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wysokości stawki podatku VAT dla sprzedaży tego soku.

W poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.15.0 soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.

Zauważyć w tym miejscu należy, że część towarów zawartych w ww. załączniku wymieniono również w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, który stanowi katalog towarów opodatkowanych od 2011 r. 8% stawką VAT. Jednak z objaśnienia do załącznika nr 3 wynika, że jeżeli te same produkty są zwolnione z VAT lub opodatkowane stawką niższą (np. 5%) to dany towar jest ostatecznie opodatkowany w korzystniejszy sposób czyli stawką niższą.

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z powyższego wynika, że stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 5% do produktu oznaczonego symbolem PKWiU 10.89.15.0 zostało przez ustawodawcę zawężone tylko do pewnej grupy towarów z tego grupowania. Brzmienie ww. pozycji załącznika nr 10 wskazuje, że stawką VAT 5% opodatkowane są wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że planowana w ramach prowadzonej działalności sprzedaż soku z kaktusa o symbolu PKWiU 10.89.15.0, skoro nie jest on klasyfikowany jako substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane, a jest sokiem - nie będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5%, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy.

Również na podstawie załącznika nr 3 ww. sok nie będzie mógł korzystać z opodatkowania stawką 8%, ponieważ w poz. 47 znajduje się takie samo wyłączenie jak omawiane powyżej.

Reasumując, wprowadzany do sprzedaży sok z kaktusa należy opodatkować stawką podstawową obecnie 23%.

Jednocześnie, podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu