Odliczenie podatku VAT w związku z realizacja projektu. - Interpretacja - ILPP1/443-570/11-6/MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.06.2011, sygn. ILPP1/443-570/11-6/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Odliczenie podatku VAT w związku z realizacja projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji Turystyczny rozwój regionu, w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w latach 2011-2014 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji Turystyczny rozwój regionu, w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w latach 2011-2014.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), prowadzi działalność mającą na celu pozyskiwanie funduszy dla rozwoju obszarów wiejskich z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach PROW 2007-2013 na realizację operacji 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w roku 2011-2015, Stowarzyszenie realizuje także operację Turystyczny rozwój regionu, w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w latach 2011-2014.

Celem Stowarzyszenia według statutu, jest prowadzenie działalności pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności w zakresie ekologii oraz rozwoju obszarów wiejskich przez:

  1. wspieranie działań chroniących środowisko naturalne (rekultywacja gruntów zdegradowanych ekologicznie),
  2. bezpośrednie oddziaływanie na władzę państwową i administrację samorządową oraz inne podmioty w celu likwidacji bezpośrednich zagrożeń środowiska,
  3. uczestnictwo w opiniowaniu inwestycji mogących ingerować w środowisko naturalne człowieka lub trwale je zmieniać,
  4. działanie na rzecz swobodnego dostępu do informacji dotyczących problematyki ekologicznej,
  5. propagowanie przedsięwzięć proekologicznych,
  6. opracowanie lokalnej strategii rozwoju (LSR) w rozumieniu przepisów programu rozwoju obszarów wiejskich dla obszaru działania Stowarzyszenia,
  7. wspieranie działań na rzecz realizacji LSR dla obszaru działania stowarzyszenia,
  8. promocja obszarów wiejskich na obszarze działania Stowarzyszenia,
  9. mobilizowanie ludności do aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych na terenie działania Stowarzyszenia,
  10. rozwój i promocja turystyki.

Stowarzyszenie nie jest organizacją pożytku publicznego. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenia, dla realizacji celów statutowych może ono prowadzić działalność gospodarczą i oświatową, z której dochody przeznacza się na realizację celów statutowych Stowarzyszenia. Od dnia powstania Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz świadczy usługi wyłącznie statutowe, całkowicie nieodpłatnie, zaliczane do grupowania 91 według PWKiU.

Dnia 9 czerwca 2011 r. Zainteresowany uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, iż nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z realizacją operacji wymienionych we wniosku będą związane z usługami świadczonymi przez Stowarzyszenie, prowadzące nieodpłatną działalność statutową, tj. niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia VAT od poniesionych kosztów dotyczących dotacji przy realizacji działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w latach 2011-2014...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczania VAT naliczonego od poniesionych kosztów, ponieważ nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy.

Środki przyznane na realizację operacji w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w latach 2011-2015 oraz na realizację w zakresie działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w latach 2011-2014, zostaną wykorzystane do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej zwanej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.

Jak wynika z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, i prowadzi działalność mającą na celu pozyskiwanie funduszy dla rozwoju obszarów wiejskich z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach PROW 2007-2013. Stowarzyszenie realizuje m. in. operację Turystyczny rozwój regionu w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w latach 2011-2014. Celem Stowarzyszenia według statutu, jest prowadzenie działalności pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności w zakresie ekologii oraz rozwoju obszarów wiejskich. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenia, dla realizacji celów statutowych może ono prowadzić działalność gospodarczą i oświatową, z której dochody przeznacza się na realizację celów statutowych Stowarzyszenia. Od dnia powstania Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz świadczy usługi wyłącznie statutowe, całkowicie nieodpłatnie, zaliczane do grupowania 91 według PWKiU. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z realizacją operacji wymienionych we wniosku będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowej operacji. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie jest bowiem czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Reasumując, Wnioskodawcy w związku z poniesionymi kosztami dotyczącymi realizacji operacji Turystyczny rozwój regionu, w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w latach 2011-2014, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji Turystyczny rozwój regionu, w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w latach 2011-2014. Rozstrzygnięcie w części dotyczącej odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w roku 2011-2015, zostało zawarte w interpretacji nr ILPP1/443-570/11-5/MK z dnia 30 czerwca 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP1/443-570/11-5/MK, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu